امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکات، و دانستنی های مهم درباره ی کنکور
#1
روش صحیح مطالعه و در کل رفتار مناسب در یک ماه آخر کنکور دغدغهی بسیاری از داوطلبان میباشد. در این مقاله این رفتار اشاره وار بیان میشود.

نکات کلی:

مرور جامع همه دروس مهم است تأکید می گردد همه دروس
سراغ یادگیری مطالب جدید نروید، مطالب یاد گرفته شده را طوری تمرین کنید که کاربردی شده و تبدیل به مهارت شود
کلاس های یادگیری تعطیل شوند (جلسات تست جزء این مورد نمی باشد)
ساعت خواب و بیدار شده را مطابق کنکور (۱۰ شب تا ۶ صبح) عادت دهید
ساعات درس خواندن را افزایش ندهید بلکه اگر ممکن بود حتی مقداری کم کنید
فقط از منابع و جزواتی که خوانده اید دوره کنید و از منبع جدید استفاده نکنید
حافظه بینایی (آنچه قبلاً دیده اید) و حافظه شنوایی (آنچه قبلاً شنیده اید) باید مرر شود نه چیز جدید
مرور نه خیلی ریز و وسواسی و نه خیلی سرسری باشد
مرور خلاصه ها و نکات استخراج شده توسط شما مهم است
مرور بخشهایی که زیر آن خط کشیده اید و یا به روش های مختلف دیگری برجسته کرده اید مهم است

برنامه ریزی هفته اول ماه آخر قبل از کنکور سراسری

براساس دروس روزها را تقسیم کنید و در هر مبحث تستهای آنها را، بویژه آنهائیکه غلط زده اید و یا نزده بودید مجدد بزنید:
روش اول براساس سالهای دبیرستان
روش دوم براساس دروس

برنامه ریزی هفته آخر قبل از کنکور سراسری

به تمام سوالات یک سال آزمون سراسری در یک نوبت پاسخ دهید
از صبح ساعت ۸ مطابق زمان بدندی کنکور انجام دهید و سپس غلط ها را مرور و بررسی کنید و بعد از ظهر زیاد به خود فشار نیاورید و برای روز بعد آماده باشید
سوال کنکور دانشگاه آزاد اسلامی را برای فاصله زمان بین آن در کنکور قرار دهید و آن را با کنکور سراسری مخلوط نکنید

برنامه ریزی روز آخر

۱.۵ روز آخر فقط استراحت و تفریح
مواظب خوراک و حوادث باشد حجم غذا کم و مقوی
سعی کنید با افرادی که کنکور ندارند و با افراد خانواده باشید تا دچار اظطراب نشوید
حوزه امتحانی خود را شناسایی کنید
صبح با صدای زنگ بیدار نشوید به افراد خانواده بسپارید که شما را بیدار کنند مطمئن باشید آنها به موقع شما را بیدار می کنند، با آرامش و بدون نگرانی از بیدار شدن بخوابید
صبحانه حتماً مقداری مواد قندی مثل مربا، کره، عسل بخورید
اگر شیر سیستم گوارش شما را برهم می زند نخورید
زمان حرکت را طوری تنظیم کنید که ترافیک و تصادف احتمالی باعث تأخیر نشود
پیاده روی سریع قبل از آزمون(نه به اندازیه ای که خسته شوید۹ باعث می شود جریان خون در بدن شما سریع تر جریان پیدا کند و هم با نشاط شوید و خون بیشتری به مغز شما برسد
اگر ساعت خوردن شما با آزمون فاصله کمتر از یک ساعت باشد خون بدن شما بجای اینکه متوجه مغز شود در معده صرف هضم غذا میشود
مداد و مداد پاک کن و مداد تراش خوب و تمیز و مناسب تهیه کنید
ساعت مچی دقیق و مناسب برای جلسه امتحان تهیه کنید
چند عدد آب نبات شیرین برای ترمیم قند خون در جلسه امتحان همراه داشته باشید و استفاده کنید
منبع: سایت مرکز پیش دانشگاهی حکمت
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
ماه آخر ، ماه طلائی داوطلب عزیز :
وظیفه شما در ۴۵ روز مانده به کنکور دوره و مرور مطالبی است که قبلاً مطالعه نموده و آنها را فرا گرفته اید . در این زمان از مطالعه کتاب یا مبحثی برای نخستین بار پرهیز کنید . دیگر زمان فراگیری سپری شده است ، زیرا برای تسلط کامل بر یک درس یا مبحث ، چند مرحله ی بادگیری و آموزش – رفع اشکال – تست زدن – دوره و نهایتاً حافظه ای کردن مطالب آن درس را باید طی نمود که در مدت کوتاه باقیمانده مجال چنین کاری نیست حتی چنین اقدامی در دروس ریاضیات و فیزیک برای داوطلب خطرناک اس و می تواند موجب توقف کامل برنامة مرور سایر دروس و نهایتاً برهم زدن آرامش و تعادل روحی داوطلب گردد .
اشتباه نکنید ! موضوع دوره ، مطالبی است که قبلاً فراگرفته اید و صرفاً مطالعه قبلی آنها مورد نظر نیست . مثلاً شما بارها یک فصل در ریاضیات را مطالعه کرده و اقدام به تست زنی نموده اید ولی پس از صرف وقت زیادی در عمل به این نتیجه رسیده اید که نمی توانید تستهای مربوط به آن را حل کنید بدیهی است که شما هنوز این فصل را فرا نگرفته اید و اگر واقعاً به این نتیجه رسیده اید که برای رفع مشکلتان نیاز به بازآموزی دارید دیگر مجال چنین کاری نیست . ولی اگر در فصل دیگری مطلب را آموخته اید و می توانید تستها را علیرغم اشکالات زیاد حل کنید و پیشرفت خود را مشاهده می کنید و کارتان در حد رفع اشکال – مرتب کردن مطالب در ذهن – و تسلط و حافظه ای کردن است وضعیت فرق می کند و باید این کار را با جدیت انجام دهید و شاید بتوان گفت بسیاری از داوطلبان عزیز در تعداد زیادی از مباحث ریاضی و فیزیک چنین وضعی دارند و انجام مراحل فوق ( رفع اشکال – مرتب کردن فرمولها و نکات – و نهایتاً حفظ کردن ) بدون تردید ضامن نتیجه گیری از زحمات قبلی است و عدم انجام آن موجب هدر رفتن روزهای زیادی است که صـرف مطـالعـات اولیـه در آن مباحث نموده اید .
چگونه و با چه برنامه ای عمل کنیم ؟

اول : دروس از نظر داوطلب به دو دسته تقسیم می شوند .
یک دسته شامل دروسی که به طور کامل خوانده شده – تست زده شده و دوره هم انجام گردیده است (وضعیت داوطلب در این دروس در آزمونهای انجام یافته بالای ۵۰% باشد)
و دسته دیگر دروسی که داوطلب بر آنها مسلط نشده است (وضعیت داوطلب در این دروس در کارنامة وی در آزمونهای انجام یافته زیر ۵۰% می باشد)
وقت روزانه خود را قسمت کنید .
بخش اصلی که حدود ۸۰ – ۷۰ درصد وقت روزانه را تشکیل میدهد صرف دروس دسته دوم کنید و بخش دیگر یعنی ۲۰ الی ۳۰ درصد را صرف دروس دسته اول نمایید . هدف از این کار این است که در حالیکه در حال رفع ضعفها و نقایص خود هستید و اغلب انرژی شما صرف این دروس می شود ، ارتباط خود را با دروس دسته اول قطع نکنید و تسلط و طراوت و توانایی فکرتان را در آنها حفظ کرده و حتی افزایش دهید و به این ترتیب به حفظ اعتماد به نفس آرامش روحی خود کمک کنید .
کار شما در این دروس اختصاص دادن اندکی از وقت روزانه (حداقل نیمساعت) برای هر یک از آنها جهت حل تستهای آن می باشد . این حفظ ارتباط بسیار ارزشمند است و موجب تسلط روزافزون شما در همة دروس می شود . شما حتی می توانید در حل تستهای یک درس تستها را از چند مبحث مختلف تمرین کنید مثلاً اگر برای دیفرانسیل یکساعت وقت در نظر گرفته اید ، یک برنامه این است که همة آن را صرف یک موضوع کرده تمام آن را تست انتگرال یا مبحث دیگری که در دستور کار است حل کنید و اگر در همة مباحث مسلط هستید می توانید چند تست انتگرال ، چند تست مشتق ، … را در دستور کار قرار دهید . حسن این شیوه آن است که هر روزه از طریق حل تستهای مباحث مهم (بخصوص آنها که خودتان در آن نیاز بیشتری احساس می کنید) این آمادگی ذهنی را کسب می کنید که خیلی سریع از یک موضوع به موضوع دیگر پرداخته و سرعت و تحرک فکری تان را در مباحث گوناگون آن درس بیشتر نمایید .
تذکر برای داوطلبان قوی تر : اگر وضعیت شما در اغلب دروس خوب و عالی است . باز هم دروس را به دو دسته تقسیم کنید و برای دروسی که ضعیفتر (نسبی) هستید وقت کافی در نظر بگیرید . بدیهی است که در این وضعیت بیشتر کار حل و مرور تستها است و نسبت تقسیم اوقات روزانه بین دو دسته دروس تغییر می کند و برای دروس دسته اول (دروسی که قوی تر و مسلط تر هستید) وقت بیشتری در نظر بگیرید .
دوم : در مطالعه دروس دسته دوم (ضعیفتر) ساعات مطالعه را طولانی تر و به اندازه ی نیاز در نظر بگیرید . این قسمت از وقت روزانه بین ۲ الی حداکثر ۴ درس تقسیم کنید . بعضی ها علاقه دارند که در یک روز فقط یک درس را مطالعه کنند این عمل بهره وری مطالعه را کاهش می دهد و در طول یک مدت چند هفته ای موجب گسیختگی ارتباط فکری ایشان با مطالب چند هفته قبل می شود . ولی با این حال در موارد خاص چنین شیوه ای می تواند مورد پذیرش باشد با این هدف که داوطلب می تواند درسی را که موجب نگرانی وی شده است در مهلت کوتاهی جمع بندی نموده و مجدداً برنامه مطالعه را به وضعیت عادی برگرداند .
سوم : مهمترین کاری که از نظر برنامه ای برای شما وجود دارد کسب ارزیابی زمانی راجع به سرعت پیشرفت شما در دروس مختلف است . کار را سخت نگیرید سریعاً با صرف حداکثر ۲ الی ۳ ساعت و تقسیم بندی دروس بر اساس ارزیابیهای خودتان و نتیجه آزمونهای قبلی برای هر درس وقت مناسبی را در نظر بگیرید . در یک دفتر نتیجه کار روزانه یعنی میزان فعالیت انجام شده با ذکر زمان آن برای درس را ثبت کنید . در هر جمعه بعدازظهر برای برنامه نویسی و تعیین خطوط کار هفته بعد اقدام کنید . ابتدا گزارش کار هفته قبل را جمع بندی کنید مثلاً ملاحظه می کنید که ظرف ده ساعت زبان پیش دانشگاهی (۱) را دوره کرده اید و همین زمان برای زبان پیش دانشگاهی (۲) کافی است . ممکن است ساعت مطالعه یک درس را زیادتر کنید و ساعت مطالعة درس دیگری را که پیشرفت خوبی داشته کم کنید . و یا از ساعت درس دیگری که اهمیت کمتری دارد به هر حال این گزارش ها در چند روز قبل از کنکور هم به درد شما می خورد .
در این کار کمک فکری مشاورین و دیگران می تواند بسیار مفید باشد .
چهارم : اگر بتوانید که کلیه دروس را تا ده روز قبل از کنکور دوره کرده و مجدداً در ده روز آخر یک بار دیگر آنها دوره کنید برنامه ی خوبی را اجرا نموده اید . ولی اگر وضعیت فعلی و کارهای باقیمانده اجازه ی اجرای چنین برنامه ای را ندهد .
لااقل این اصل مهم را در برنامه ی خود اجراء کنید . تمام مطالب حفظ کردنی و قسمتهای مشکل (از نظر خودتان ، با توجه به تجربه مطالعاتی) را در چند روز مانده به کنکور برای آخرین بار دوره کنید .
شما می توانید در ۴ روز آخر با صرف روزی ۴ الی ۵ ساعت و حتی کمتر از آن تمام شیمی را بخصوص قسمتهای سخت حافظه ای را دوره کنید . تجربی ها حتماً در ده روز آخر زیست شناسی را مرور و دوره کنند و بر قسمتهای مشکل تر تأکید کنند . لغت – تاریخ ادبیات – متن های مهم – تستهای علامت زده در دروس مختلف – دینی و خلاصه هر چیزی که مرور و دروه آن را تزدیک به کنکور مفید می دانید حتی اگر فرمولهای ریاضی یا تستهای ریاضی باشد (بدیهی است که سهم عمده متعلق به مطالب و دروس حفظ کردنی است) را در دستور برنامه روزهای آخر و یک هفته آخر قرار دهید .
لازم است برای دو هفته آخر برنامه روز به روز دقیق و حساب شده ای داشته باشید . بر اساس گزارشات و ارزیابی هایی که از سرعت مطالعه دروس مختلف دارید و با توجه به منابعی که باید بخوانید با دقت تمام وقت لازم برای هر درس را محاسبه و کنار بگذارید و اگر مجموع این وقت از وقت واقعی و مفید شما فراتر رفت از منابع تعیین شده قسمتهای کم اهمیت تر را حذف کنید و برنامه ی تنظیم شده را با واقعیت و توانایی های خودتان مطابق کنید . عدم توجه به این موضوع می تواند منجر به لطمات جدی گردد . کم تر شدن ساعت خواب از میزان حداقل – اضطراب و احساس شکست در اثر عدم اجرای برنامه و نرسیدن به اهداف تعیین شده که هر دو منجر به افت شدید توانایی های فکری – حافظه ای – و تمرکز می گردد از نتایج یک برنامه نادرست و غیر واقعی است . بعدازظهر جمعه دو هفته آخر بسیار مهم اند و شما باید در این روزها برنامه هفتة بعد را با دقت تنظیم کنید صرف چند ساعت وقت برای محاسبه و ملاحظه همه عوامل و ارزیابی واقع بینانه از خود و دروس مختلف و حتی توجه به کارهایی نظیر گرفتن کارت و شناسایی حوزه امتحانی برای دستیابی به یک برنامه درست و دقیق ضروری است . فراموش نکنید که ارزش این چند ساعت از ده ها ساعت مطالعه بیشتر است .
تـذکــر : یادتان باشد در برنامه تان برای روز قبل از کنکور هیچ برنامه درسی در نظر نگیرید و همة کارهایتان را تا دو شب قبل از کنکور خاتمه دهید .
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#3
منابع مطالعه و دوره

منابع شما ، همان منابع قبلی است که از ابتدای سال تاکنون روی آنها کار کرده اید کتابهای درسی – جزوات خودتان – تستهای معلم – کتابهای کمک درسی و تست – کنکورهای آزمایشی – که از ابتدای سال کار کرده اید را مجدداً دوره کنید .
در جایی که در کتاب با جزوه تان مطالب را علامت گذاری ( خط کشی زیر جملات و …) نموده اید و در واقع خلاصه برداریکرده اید و مطالعه حجم کامل آن رد زمان باقیمانده نمی گنجد (و ضروری هم نیست) همان خلاصه برداری ها منبع دوره و مطالعه شما است و در مورد تستها هم در هر مجموعه ای که تستهای مشکل و یا نکته دار را علامت دار کرده اید وظیفه اصلی شما مرور همان تستها است . البته ممکن است به دلایل درست و واقعی در یک درس تشخیص دهید که تستهای بخش یا مبحثی را کامل حل و مرور کنید (مثلاً حافظه ای بودن آنها و عدم تسلط بر آن) که در این صورت به صلاحدید خود آن تستها را کامل حل می کنید . ولی فراموش نکیند که هر تستی را که حل می کنید در همین فرصت باقیمانده هم علامت دار کنید تا در ده روز آخر که می خواهید در زمان بسیار کوتاهی همه مطالب را مرور کنید منابع دورة شما باز هم خلاصه تر و چکیده تر بشوند . تستهای کنکورهای آزمایشی را در دستور دوره قرار دهید و برای هر درس عمل کنید و اگر در دروس مختلف آمادگی دارید و درس تان کامل شده است هر روز سعی کنید یکی از آنها را حل و تصحیح و رفع اشکال کنید . تجربه سالهای قبل نشان داده است که این تستها ضمن در نظر گرفتن چارچوبهای جدید کنکور مشابهت زیادی با تستهای کنکور دارد .
نیازی به زمان گرفتن و نمره دهی نیست ولی اگر این کار موجب افزایش روحیه و اعتماد به نفس می شود آن را انجام دهید . یادتان باشد که کنکور دو سال گذشته را حتماً در این مدت یا لااقل ، ده روز آخر بررسی و مرور کنید البته اغلب تستهای آنها را دیده اید و یا قبلاً آنها را به طور کامل حل کرده اید ولی این کار به شما یادآوری می کند که در کنکور سئوالات عجیب و غریبی نمی پرسند و ما باید همین مطالبی را که آموخته ایم خوب بلد باشیم تا موفق شویم .
تـذکــر : به طور کلی نباید حل تستهای جدید یا کتاب جدیدی را در دستور قرار دهید . مگر اینکه در یک درس تاکنون کتاب یا مجموعة تستی را عمل نکرده باشید . اگر این درس ، عمومی باشد می توانید کتاب تست را در دستور کار خود قرار دهید ولی اگر این درس اختصاصی (ریاضی – فیزیک – شیمی ) باشد فقط همان تستهای کنکور آزمایشی را حل کنید .
برای دانش آموز قوی وضعیت فرق می کند اگر در درسی وضعیت عالی دارد و منابع تستی خود را هم دوره کرده طوری که برایش تکراری و حافظه ای شده اند ، می تواند با توجه به زمان ، منبع تستی جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد . کتابهای ده استاد کمک بسیار بزرگی به ای افراد می کنند.
یک توصیه : در این مدت اجرای این سفارشات و انجام همه آنها ، درک درست ، فراموش نکردنو یادآوری به موقع هر یک از آنها خود نیاز به صرف وقت و حواس جمع دارد . یک فرد نزدیک که واقف به این مسایل بوده و به طور نسبی آنها و شما را درک کند (لااقل بتوانید به راحتی با او گفتگو کنید و مسائل خود را بگوئید) می تواند با پذیرش امر نظارت و همفکری در تهیه گزارشات و ثبت و درج وظایف و کارهای آتی بخصوص برای روزهای آخر باری از دوش شما برداشته و لااقل کمک فکری شما باشد تا تصمیم گیری هایتان بهتر باشد و در صورتی که این کار از طریق مشاور و یا مربیان آموزشی شما انجام بپذیرد و یا هر دو با هم مشارکت کنند ، تأثیر چشمگیری در نتیجه گیری و آرامش درونی شما دارد.
منبع: شمیم آموزش
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#4
۱- در فواصل زمانی کوتاه اما پیوسته درس بخوانید:

آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.
از آنجا که مغز انسان به منظور “ساخت پروتئین” و تجدید نیرو به زمان نیازمند است، این روش کارایی بسیاری دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد، در مقابل درس خواندن برای مدت زمان طولانی نه تنها کسالت آور است، بلکه باعث خستگی، ایجاد استرس و گیج شدن می شود، در نتیجه قدرت یادگیری را کاهش می دهد.
۲- با خیالی آسوده استراحت کنید:

اگر زمان شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید. (مثلا” هر یک ماه یکبار ، مخصوصا” بعد از دادن یک آزمون آزمایشی ، یک استراحت یک روزه یا نصفه روزه ، به خود بدهید.)با این کار ممکن است احساس عذاب وجدان کنید و مرتبا با خود بگوئید : “باید امروز را هم درس می خواندم” و زمان گرانبهایی را که به استراحت تخصیص داده اید، با استرس سپری کنید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس مغز اطلاعات جدید را جذب نمی کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید. فقط سعی کنید در این یک روز بیشتر به فعالیتهای مورد علاقه و خواب بپردازید . کمتر فعالیت ذهنی سنگین ، مثل شرکت در بحثهای سیاسی یا دیدن چند فیلم سینم ایی فلسفی و … بپردازید . بیشتر به فعالیتهای سبک بدنی و ورزشی و نشاط آور بپردازید.
۳- وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید:

در زمانهایی که خسته، عصبانی، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب میکند، برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است، زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع میکند. هیچگاه در زمانی که فکر شما به چیزهای دیگری مشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و یادگیری نکنید، این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست. به همین دلیل همیشه توصیه می کنیم که به حواشی کنکور و نتیجه ی کنکور و حرف مردم و درکل ،موارد استرس زا فکر نکنید.
شعار همیشگی من(( شما فقط درس بخوانید و حداکثر تلاشتان را انجام دهید و در نهایت نتیجه را به خدا واگذار کنید.))
۴- درس ها را در همان روز مرور کنید:

زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید در همان روز نکات مهمش را دوره کنید. با گذشت چند روز، برای یادآوری آن مطالب به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. به هر حال یک مرور سریع در انتهای روز، باعث ماندگاری بیشتر در مغز و یادآوری آسانتر مطالب خواهد بود. مخصوصا” در مورد دروس اختصاصی و مطالب سنگین ، مرور و حل کردن چند تمرین ، چند ساعت بعد از تدریس ، بسیار مفید خواهد بود.
۵- مرحله به مرحله پیش بروید:

ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن ، روش کارایی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطلب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود.
۶-محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید:

برای مطالعه ی مفید داشتن جایی مخصوص این کار ضروریست. بهترین مکان برای مطالعه میز شخصی و اتاقی جدا از جریان های غیر درسی است.
بهتر است میز مطالعه در کنج اتاق قرار داشته باشد به طوری که شما رو به دیوار قرار بگیرید. قرار گرفتن در محیطی بسته می تواند تا حد زیادی در حفظ تمرکز موثر باشد. از اطراف میز کار خود پوستر.مجله. کتاب غیر درسی. ضبط. تلفن وهر چیزی که حواستان را پرت می کند بردارید.
تمام وسایل مورد نیاز برای مطالعه را روی میز قرار دهید تا هنگام مطالعه دائما مجبور نباشید از جای خود بلند شوید.
نور اتاق مطالعه باید کافی و تلفیقی از نور سفید و زرد باشد. مثلا یک لامپ معمولی برای چراغ مطالعه و یک لامپ مهتابی برای اتاق. یا یک لامپ کم مصرف برای چراغ مطالعه و یک لامپ معمولی برای اتاق.
چراغ مطالعه باید حداقل ۳۰ سانتی متر با کاغذ فاصله داشته و اگر راست دست هستید در سمت چپ میز و اگر چپ دست هستید در سمت راست میز قرار گیرد.
مطالعه مقدس استپس همیشه درست پشت میز بنشینید یعنی تمام مفاصل بدنتان زاویه ی ۹۰ درجه داشته باشند. هرگز هنگام درس خواندن لم ندهید. دستتان را زیر سرتان نگذارید. روی میز نخوابید و … وهمیشه صاف بنشینید و هر وقت خسته شدید از جای خود بلند شوید. کمی داخل اتاق قدم بزنید و چند حرکت کششی انجام دهید سپس دوباره مشغول مطالعه شوید.
حتی اگر میز مطالعه ی شخصی هم ندارید روی صندلی نشسته ودرس بخوانید چون روی زمین زودتر خسته می شوید.و
هرگز.هرگز.هرگز دراز کشید ه و در رختخواب درس نخوانید.
تمام موارد بالا شرایط ایده آل برای مطالعه اند و لازم نیست همه ی این شرایط محیا باشند تا شما درس بخوانید. یادتان باشد کسانی در شرایطی کاملا متضاد با اینها به بهترین موفقیت ها رسیده اند.
خودِ درس خواندن اصل است پس هیچگاه اصل موضوع را فراموش نکنید.
۷- میزان خستگی مغزتان را در نظر داشته باشید:

کاملا طبیعی است که گاهی مغز انسان در اثر خستگی، مطالب را فراموش می کند، این امر هرگز بدان معنا نیست که شما آدم کودنی هستید، به جای عصبانی شدن، سعی کنید چنین حالتی را پیش بینی کنید و با آن کنار بیایید.
تصور کنید که مغز شما لایه های اطلاعات را به ترتیب روی هم می چیند، با قرار گرفتن اطلاعات جدید در سطوح بالا، اطلاعات لایه های پایین تر کهنه شده و به آسانی قابل دسترس نخواهند بود، بنابراین به فراخوانی شما دیرتر جواب می دهند، مرور کردن تنها روش جلوگیری از چنین پیشامدی است. تست زدن بعد از خواندن مطلب هم یک نوع مرور محسوب می شود، تا آزمون!
۸- با برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید:

عموما” اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل اینکه از پزشک وقت گرفته اید. برای این کار می توانید از جدول برنامه ریزی اسکینر ،استفاده کنید.
۹-هدف داشته باشید:

یکی از دلایل اصلی که باعث می شود افراد به اهداف خود نرسند این است که معمولا آنها را دست نیافتنی می پندارند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحییح می توان به کلیه اهداف خود دست یافت.
کافی است سعی کنید فرق بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دریابید، اهداف بلند مدت را مانند یک رویا در ذهن بپرورانید و نگه دارید، در عین حال فعالیت های روزانه زندگی را به اهداف کوتاه مدت اختصاص دهید. مثلا” پولدار شدن ، مهندس شدن ، پزشک شدن و …. اهداف بلند مدت و مبهمی هستند. هر کدام از اینها مسیرهایی را می طلبند که شما باید این مسیرها را با تلاش و دستیابی به اهداف کوتاه مدت ، سپری کنید . مثل فارغ التحصیلی از دانشگاه با معدل خوب و اندوختن مهارت و تجربه در حین تحصیل ، قبل از آن ، گذشتن از سد کنکورو…. تا برسد به کوتاه مدت ترین هدف ، مثل اینکه فردا از ۸ تا ۱۰ باید زیست بخوانم و….
۱۰- ناامیدی دشمن یادگیری است:

افرادی که دائما خود را به دلیل کندی در یادگیری سرزنش می کنند، حتی اگر پیشرفتی مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می برند. در مقابل افرادی که به خود و سرعت یادگیری شان اطمینان دارند، حتی اگر از هوش و استعداد کمتری نسبت به گروه قبل برخوردار باشند، نتیجه کارشان بهتر است، زیرا این افراد انرژی خود را صرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نکرده ، آهسته و پیوسته پیش می روند.
نکته ی آخر:

روش تست زدن درس های عمومی
پس از آنکه اطمینان نسبی حاصل کردید که درس را یاد گرفته اید. پس از گذشت حداقل ۴۸ ساعت و حداکثر ۱۳۰ ساعت به سراغ تست ها بروید.
حتما تست ها را با نمونه سوالات کنکور های سراسری سال های گذشته شروع کنید و بعد به سراغ نمونه سوالات آزاد و در نهایت به سراغ تست های تالیفی بروید.
حتما از همان ابتدا تست ها را در زمان معین بزنید و برای هر تست عمومی به طور متوسط ۳۰ ثانیه زمان در نظر بگیرید.
پس از اتمام درصد خام خود را به این ترتیب محاسبه کنید:
تعداد صحیح ضربدر سه منهای تعداد غلط تقسیم بر کل سوالات ضربدر سه اگر این درصد زیر ۵۰ باشد باید بدون تعارف بگویم شما هیچ چیز از درس نفهمیده اید و باید از اول درس را بخوانید.
درصد ایده آل بالای ۸۰ درصد است.
البته گاهی درصد پایین در اثر کمبود زمان به وجود می آید. اگر اوایل به این موضوع برخوردید ، زیاد مهم نیست ولی بعد از چند سری تست زدن نباید وقت کم بیاورید.
منبع: مدرسه اینترنتی تبیان
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#5
چرا تست بزنیم
قطعاً هر کدام از شما در طول زندگی با نوعی آزمون روبرو شده اید میدانید که هر آزمونی چه به صورت کتبی، شفاهی و یا عملی، از سؤالات مختلفی تشکیل شده است. در هر آزمون پاسخی که داوطلب به سؤالات میدهد، باید با توجه به نوع سؤالات مطرح شده باشد.
در یک آزمون ممکن است نوع سؤالات به صورت انتخاب کردن باشد و شرکت کننده مجبور باشد که پاسخ صحیح را از بین جواب های داده شده به سؤالات انتخاب کند و یا مجبور باشد به سؤال هایی که به آنها سؤالات جواب دادنی میگویند، پاسخ دهد. در آزمون سراسری معمولاً سؤالات به صورت انتخاب کردنی است؛ یعنی یک سؤال با چهار گزینه همراه است و داوطلب باید پس از خواندن سؤال یکی از چهار گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب و در فرم مخصوص پاسخنامه در خانه مربوط سیاه کند. به همین دلیل برای موفقیت در آزمون سراسری اهمیت دارد که علاوه بر مطالعه دقیق مطالب درسی، آشنایی با نوع سؤال های تستی را نیز بیاموزیم. مسلماً داوطلبانی که تست تمرین کرده و با شیوه پاسخ به سؤال های تستی آشنایی داشته باشند، در آزمون نسبت به افرادی که هیچ گونه آشنایی با این گونه سؤالات نداشته باشند، بهتر عمل میکنند.البته گاهی تعدادی از داوطلبان به جای مطالعه همزمان با تست فقط تلاش در کسب مهارت در تست زدن کرده و تمام زمان خود را صرف تمرین تست میکنند. این دسته از داوطلبان فقط شکل ظاهری سؤالها و پاسخها را حفظ میکنند؛ بدون اینکه تلاشی برای فهمیدن داشته باشند و قطعاً در کنکور دچار مشکل میشوند. دلیل این مسأله آن است که ممکن است نحوه سؤال و جواب در کنکور، متفاوت از آن چیزی باشد که داوطلب قبلاً تمرین کرده است. برای اینکه داوطلب درکنکور موفق عمل کند، باید تمرین تست زنی را در سه مرحله انجام دهد.
مرحله اول باید همزمان با درس خواندن باشد؛ یعنی بعد از خواندن هر بخش، میبایست تست همان بخش را تمرین کرد.
در مرحله دوم باید بعد از مطالعه کل کتاب، تمام تست های آن کتاب را تمرین کرد.
مرحله سوم بعد از عید نوروز است؛ یعنی زمانی که کل دروس تمام شده است. در این مرحله باید تست های همه دروس تمرین شود. تمرین تست های مختلط، آمادگی داوطلب را برای کنکور بیشتر میکند. اگر در پاسخ دادن به تستی دچار مشکل شدید، باید به سراغ کتاب یا جزوه تان بروید و دوباره مبحث مربوط به آن تست را بخوانید تا هیچ نکته مبهمی در ذهنتان باقی نماند. همچنین شرکت در آزمون های معتبر بسیار مفید است. چنانچه امکان شرکت در آزمون های معتبر نباشد، میتوانید خودتان شرایطی را شبیه به آزمون سراسری به وجود آورید؛ یعنی با استفاده از سؤال های تستی که در اختیار دارید و با تعیین تعداد سؤالها و مدت زمان پاسخگویی برای هر درس، از خود آزمون به عمل آورید.
عوامل مؤثر در تست زدن
زمان
یکی از مشکلاتی که داوطلبان در حین پاسخگویی به سؤالها با آن روبرو میشوند، کم آوردن وقت و دستپاچه شدن آنهاست. برای برطرف نمودن این مشکل باید سعی کنید که وقت خود را با توجه به ارزش هر سؤال زمان بندی کنید و مدت زمانی که برای پاسخگویی به آن سؤال تعیین شده، هماهنگ باشد.
سرعت عمل سرعت عمل باعث استفاده مطلوب ما از مزان میشود و در آزمون های تستی اهمیت بسزایی دارد. چنانچه داوطلب با آمادگی کامل در جلسه آزمون شرکت کند، با حضور ذهن میتواند پاسخ دهد؛ زیرا سؤالها برای او آشنا خواهد بود و با مشکل اتلاف وقت روبرو نمی شود. نکته مهم در سرعت عمل این است که اگر شما در موقع پاسخگویی، پاسخ سؤالی را فراموش کرده باشید، میتوانید کنار آن سؤال تیک بزنید و به بقیه سؤالها بپردازید ودر مرحله آخر که وقت اضافه آوردید، با خونسردی و آرامش بیشتر در مورد آن سؤال فکر کنید.
دقت
دقت نکته مهم دیگر در تست زدن دقت است. در پاسخ به سؤال های چهار گزینه ای باید دقت کنید که خانه را اشتباه پر نکنید. خیلی از داوطلبان با آمادگی کامل سر جلسه حضور مییابند، ولی با یک بی دقتی، پاسخ سؤالی را در یک خانه دیگر که مربوط به سؤال دیگری است، پر میکنند و بدون توجه به شماره سؤال ها، همه پاسخها را تا آخر جابجا میزنند. لذا دقت کنید که در موقع پر کردن پاسخنامه دچار چنین اشتباهی نشوید و شماره هر سؤال را با شماره پاسخنامه تطبیق دهید. سؤالها و جوابها را دقیقاً بخوانید. نکات ریزی در سؤال های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچار اشتباه کند که در زیر به آنها اشاره میکنیم:
در سؤال هایی که آخر آنها به کلمه ” میشود ” و ” نمی شود ” ختم میشود، ممکن است داوطلبی که سؤال را دقیق نمی خواند، این کلمات را اشتباه ببیند و در نتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.
نکته دیگر این است که در آزمون های چهار گزینه ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولیه گزینه، آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر صرف نظر کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آنها با یکدیگر صحیحترین گزینه را انتخاب کنید.
در سؤال های جور کردنی بتدریج که موارد را با هم جور میکنید، آنها را حذف کنید. در این صورت پاسخها کمتر خواهد شد و احتمال کاربری مجدد آنها کاهش خواهد یافت.
در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید؛ مگر در مواقعی که مطمئن هستید.
پاسخ هایی را که میدانید غلط است، کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.
سؤال های آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس میکنید که سؤالی پیچیده است، وقت خود را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید؛ کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهدی.
همه سؤالها را جواب ندهید. سؤال هایی که تصادفی پاسخ داده میشود، شانس موفقیت فرد را کمتر میکند؛ چون هر پاسخ غلط، نمره ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد، از دادن پاسخ های تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخها را مرور کنید، اما سعی در عوض کدرن پاسخها نداشته باشید.
سؤال هایی را که احساس میکنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکالتان برطرف شود. خلاصه ای از آنچه را که در پاسخگویی به سؤال های چهار گزینه ای و انتخاب گزینه صحیح لازم میدانستیم، برایتان آوردیم. با به کار گیری نکات مذکور میتوانید توانایی روش صحیح تست زدن را در خود افزایش دهید و نقاط ضعف خود را از بین برده تا بهتر بتوانید خود را برای آزمون سراسری آماده سازید. ما هم برای همه شما آروزی توفیق میکنیم.
.leitnerbox.ir
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#6
در جلسه کنکور این نکات را به یاد داشته باشید


1-امتیلز تست ها با هم برابرند،پس وقت خود را برای تست های سخت و وقتگیر از دست ندهید.
2-اگر چند سوال اول درسی را نمی دانید،روحیه ی خود را از دست ندهید،زیرا ممکن است سوالات سخت را اول درس بگذارند،اگر سوالی سخت است برای سایر داوطلبین نیز اینگونه ست.
3-یادتان باشد هر15دقیقه یکبار به ساعت مچی خود نگاه کنید.
4.بعد از هر 10تست شماره ی تست هارا با پاسخبرگ انطباق دهید.
5-عجله در پاسخ دادن نکنید.
خنده بر لب میزنم تا کَــس نداند رازِ من
ورنه این دنیا که مـــا دیدیم ، خندیدن نداشت ...! 
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کنکوری ها ماه های طلایی را جدی بگیرید Amira 1 498 ۲۴-۰۲-۹۷، ۰۸:۴۸ ق.ظ
آخرین ارسال: زینب سلطان
  پاسخ مشاور سازمان سنجش به معترضان نتایج کنکور: از صحت نتایج آزمون ? بهار نارنج 0 362 ۲۷-۰۶-۹۶، ۰۲:۵۰ ق.ظ
آخرین ارسال: بهار نارنج
  مطالب انگیزشی کنکور محبوب 6 3,142 ۱۳-۱۰-۹۴، ۰۷:۰۶ ب.ظ
آخرین ارسال: محبوب

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
Telesto (۱۰-۰۷-۹۴, ۰۱:۲۳ ق.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان