۳۰-۱۱-۹۶، ۰۵:۵۸ ب.ظ
هفته نامه همشهری جوان - احمد رنجبر: حکم صادر کردن برای ابراهیم حاتمی کیا کار آسانی نیست؛ اعتراض ها و نطق آتشین او به خاطر خواسته های شخصی است یا از سر دغدغه مندی فریاد می کشد؟ اجازه دهید، حداقل در این گزارش نیت خوانی نکنیم و به روایت صرف، متکی بمانیم، هرچه هست ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز محبوب چند نسل است که مردان جنگ را جور دیگری دید.
قهرمان های او گاهی آرمان و دردشان را فریاد می کشند و گاهی سکوت می کنند. طغیان و آرامش حاتمی کیا سلوک کاراکتر فیلم هایش را به یاد می آورد. منتها با این تفاوت که واکنش کاراکترها ملموس است اما رفتار حاتمی کیا محل مناقشه. بیایید مرور کنیم مهم ترین ری اکشن های این کارگردان را. این گزارش بازه زمانی دو دهه اخیر را در بر می گیرد؛ یعنی روزگار بعد از «آژانس شیشه ای» که حاتمی کیا به اوج شهرت و محبوبیت رسید.
[b]کجاها عصبانی بوده؟[/b]
[b]موج مرده[/b]
سه سال بعد از «آژانس شیشه ای» حاتمی کیا فیلم «موج مرده» را ساخت که با زحمت به اکران رسید. سرمایه گذار فیلم یعنی بنیاد روایت از نتیجه به دست آمده راضی نبود و در روزهای منتهی به جشنواره نوزدهم فجر، به حاتمی کیا هشدار داد اگر اصلاحات اعمال نشود، اجازه نمایش فیلم را نخواهدداد. وقتی این کارگردان با لیست بلند بالای موارد اصلاحی مواجه می شود، شروع به حذف سکانس های مورد نظر می کندو راش اصلاحی را کنار می گذارد تا در روز اکران فیلمش در سالن رسانه ها آن را به اهالی مطبوعات نشان دهد. او با انبوهی از نگاتیو به سینم ا فلسطین آمد تا این گونه اصحاب رسانه متوجه دلخوری حاتمی کیا بشوند. در نهایت، همکاری او با بنیاد روایت قطع شد و احمدرضا درویش مالکیت فیلم را به شرط انجام برخی اصلاحات خریداری کرد.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !