امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
همه [color=#ff0000]سینم[/color] اهای کشور دیجیتالی شدند
#1
13 مرداد ماه 93

خبرگزاری ایرنا: مدیرعامل موسسه سینم ا شهر گفت: دیجیتالی کردن سینم اهای کشور از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به صورت جدی و گسترده آغاز شد و اکنون همه سالن های سینم ایی دیجیتالی شده است.

مجید مسچی عنوان کرد : کار دیجیتالی کردن سینم اها به اتمام رسیده است البته در این میان برخی سینم اها نیز به دلیل مشکلاتی همچون اختلاف مالکین تاکنون دیجیتالی نشده اند.

وی عنوان کرد: از منظر بیرون شاید برخی به این نکته توجه کنند که چرا سینم ا صحرا تاکنون دیجیتالی نشده است و یا اینکه برخی به دنبال دلیل دیجیتالی نشدن سینم ا مرکزی باشند حتی شورای صنفی هم موضوع را از ما جویا می شود؛ درصورتی که این سینم اها نیز دچار چنین مشکلاتی بوده اند که اخیرا این مسائل در حال رفع شدن است.

براساس گزارش سازمان سینم ایی، مسچی افزود: بخش بزرگی از سالن های سینم ایی استان ها دیجیتالی شده و تنها بخش اندکی از سالن های سینم ایی در استان های مختلف نیازمند دیجیتالی شدن است. در استان تهران تعداد انگشت شماری از سالن های سینم ایی هنوز دیجیتالی نشده است.

به گفته وی ، به جز دو سالن از اریکه و سینم ا صحرا و مرکزی که به آن اشاره شد تنها دیجیتالی کردن برخی سینم اهای نیمه تعطیل از جمله آرش، پیوند و سینم اهایی از این دست باقی مانده است. به جز این سالن ها باید تجهیز برخی سالن های شهرداری ها نیز باقی مانده است.

دیجیتالی کردن سینم اهای نیمه تعطیل

وی با بیان اینکه نمی توانیم سینم اهای نیمه تعطیل را دیجیتالی نکنیم، افزود: ملاک ما اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینم ایی است.

مدیرعامل موسسه سینم ا شهر افزود: چند سینم ایی که ما در شش ماه اخیر دیجیتالی کردیم به دلیل برخی اختلافات مالکان تعطیل شده است؛ به عنوان نمونه سه سالن سینم ا پردیس دیجیتالی شد اما این سینم ا امروز تعطیل است. سینم ای انقلاب بابل نیز به شخص دیگری واگذار شده و در چنین شرایطی به سر می برد.

وی با اشاره براینکه ما خیلی وارد پشت صحنه ماجرا نمی شویم ، افزود: البته قرارداد دیجیتالی شدن سینم ا را سفت و سخت منعقد کردیم و اگر سینم ایی فعال نباشد بر اساس قرارداد تجهیزات آنرا بر می داریم.

بودجه دیجیتالی کردن فرهنگسراها و سینم اهای حوزه هنری

به گفته وی ، خیلی از فرهنگسراها دارای سالن سینم ایی به معنای حقیقی نیستند و از این سالن ها مدتی برای نمایش فیلم و سپس فعالیت دیگر فرهنگی استفاده می شود.

وی اظهار کرد :دیجیتالی شدن این سالن ها در دستور کار ما قرار دارد اما بخشی از بودجه این مهم را باید شهرداری ها تامین کنند.

مسچی در ادامه گفت : 100 درصد هزینه دیجیتالی کردن سینم اها را وزارت ارشاد پرداخته است حتی لامپ مورد نیاز پروژکتورها نیز تا یکسال برای سینم اها تامین شده است.

ˈسینم اهای حوزه هنری قرار بود 10 درصد را تامین کرده و 90 درصد را ارشاد پرداخت کند اما حوزه هنری هزینه ای تاکنون پرداخت نکرده و این 10 درصد به حساب بدهی های این نهاد محسوب شده است. رایزنی های بسیاری از سوی حوزه هنری برای تامین این 10 درصد از سوی ارشاد انجام شد اما رییس سازمان سینم ایی اصرار داشت این مبلغ از سوی حوزه پرداخت شود.ˈ

دیجیتالی کردن سینم اها به عهده سینم اداران

وی درباره سیستم های نصب شده در سینم اها گفت : دراین خصوص صحبت های بسیاری شد. برخی گفتند این سیستم ها هندی و غیر استاندارد است. قضاوت دراین باره براساس شنیده ها رخ می دهد. بسیاری از سینم اداران اطلاعات فنی ندارند و کمی هم صداقتشان کم است.

مدیرعامل موسسه سینم ا شهر ادامه داد : پیش بینی می کردم که شاید خوانش های مختلفی در انتخاب دستگاه های دیجیتال وجود داشته باشد این کار را به خود سینم اداران واگذار کردیم. بر اساس قرارداد انتخاب نوع دستگاه ها براساس سلیقه سینم ادار است.

بودجه مشخصی برای هر سینم ا در نظر گرفته شده و به سینم ادار اعلام شده بر اساس بودجه که رقم مناسبی است دستگاه مناسب با گارانتی و ضمانت بیشتر و بهتر را انتخاب کنند؛به عبارتی مسئولیت انتخاب دستگاه ها با سینم اداران است و سینم اداران نمی توانند ادعا کنند که سینم ا شهر به ما پروژکتور غیر استاندارد تحویل داده است.

اعتراض سینم اداران به سیستم هایی که خودشان خریده اند

وی در ادامه این گفت وگو اظهار کرد : ما نه پروژکتور و سروری در سینم ایی نصب نکردیم. سینم ادار پس از نصب برای سینم اشهر تاییدیه ارسال می کند که چه سیستمی نصب شده و ما تامین مالی لازم را انجام می دهیم. با این وجود سینم ادار اعتراض می کند که پروژکتورها خوب نیست درصورتی که این پروژکتورها را خودشان خریداری کردند.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه ˈمحمد قاصد اشرفیˈ رییس انجمن سینم اداران یکی از معترضان بود؛ درصورتی که وی خودش پروژکتور مورد نیاز را خریداری کرده است. با این حال ما اعلام کردیم که این پروژکتور را برای سینم ای وی عوض می کنیم. این سینم ادار در رسانه ها گفت وگو کرده و اعلام می کند که سینم اشهر به ما پروژکتور چینی داده است.

مسچی تصریح کرد : در قراردادها اعلام کردیم وارد هیچ حوزه ای نمی شویم و هیچ توصیه ای را حتی در محاورات نداشتیم. فرض کنید اگر ما این پروژکتورها را وارد کرده و در سینم اها نصب می کردیم چه اتفاقاتی رخ می داد.

تنها چیزی که ما به سینم ادار اعلام کردیم این بوده که اگر پروژکتوری با هزینه ای بیشتر از بودجه موجود تهیه کردید الباقی این هزینه را خودشان باید پرداخت کنند؛در صورتی که سینم ادار بخواهد ما می توانیم وی را به نمایندگی یکی از شرکت ها برای تهیه دستگاه دیجیتالی معرفی کنیم تا به تناسب بودجه، دستگاه مورد نظر خود را تهیه کند.

وی ادامه داد : پیش آمده که گاه برخی برای دستگاه های 30 میلیون تومانی فاکتور 40 میلیون تومانی صادر کرده اند و ما سینم ادار را راهنمایی کردیم که هزینه اضافی به جیب دلال نرود.

تفاوت نسخه دیجیتالی

وی در ادامه اظهار کرد : سیستم دیجیتال متشکل از دو تکه است یک پروژکتور و سرور است که سرور کار پلیر را انجام می دهد. فیلم هایی که قرار است به صورت دیجیتالی اکران شود باید نسخه اش تهیه شود.تهیه این نسخه بدین ترتیب است که فیلمی که کپی صفر است یک فایل فشرده نشده و آن کامپرس است که حجم ان 5 ترابایت (5000 گیگا بایت) است که امکان نقل و انتقال آن نیست.

وی ادامه داد: پدیده ای در تلویزیون دیجیتال و دی وی دی به نام فشرده سازی به وجود آمده است. این فشرده سازی البته نباید موجب افت کیفی اثر شود که این علم وسیعی است.

به گفته وی، اکنون دو سیستم فشرده سازی برای تصویر وجود دارد. نخست ام پگ (MPEG) که جز در وی سی دی و دی وی دی و پخش تلویزیونی کاربرد دارد و سیستم دوم جی پگ (GPEG) است که بیشتر در ابتدا برای عکس کاربرد داشت.

برای سینم ای دیجیتال دی سی نما هم جی پک را نیاز دارد. در سیستم جی پیک اطلاعاتی که در یک پلان تکرار شده تبدیل به یک فریم فشرده می کند. در ام پیک فشرده سازی بیشتر است. به عنوان نمونه اگر ما 10 ثانیه فیلمبرداری کنیم در حقیقت 240 فریم عکاسی کرده ایم در این فریم ها بک گراند مثل میز و دیوار و... همه ثابت است بنابر این در این روش تنها تغییر ضبط شده و بک گراند ثابت تنها یکبار ضبط می شود.

ماجرای سیستم های هندی و قضاوت بر اساس شنیده ها

وی در ادامه گفت: اینکه برخی اعلام می کنند سیستم دیجیتالی سینم ای ایران هندی است به این دلیل است که عمده این سینم ا در هند استفاده می شود؛ زیرا این سیستم ارزان قیمت است و کیفیت این سیستم برای پرده های 12 متر خیلی تفاوت ندارد.

اخیرا خبرنگاران سینم ایی برای بازدید به پردیس سینم ایی کوروش آمده بودند و پرسش هایی را درباره استاندارد نبودن سیستم سینم اها مطرح کردند. آنها این پرسش را مطرح می کردند که چرا سیستم همه سینم اها از جنس سیستم دیجیتالی سینم ا کوروش نیست؟

پس از پخش بخش هایی از یک فیلم، به آنان اعلام کردیم که در سینم ا کوروش نیز سیستم معروف به هندی نصب شده و تفاوتی ندارد. بسیاری بدون دیدن تصاویر خروجی این دستگاه ها درباره آن قضاوت می کنند.

در سیستم دیی سینم ا که استاندارد سینم ا است و در هالیوود استفاده می شود فایل ها به صورت جی پگ است و پروژکتورها به صورت تووکی بزرگ است و سرورهای آنها نیز مربوط به خودشان است.

در این سینم افایل ها ام پگ است و پروژکتورها اچ دی می تواند باشد و سرورها ساده تر است. از نظر امنیت این دو سیستم هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. فایل هایی که به سینم ا فرستاده می شود کد شده است. یک فایل کد به سینم اهای مختلف فرستاده می شود. این فایل در سرور سینم اهای مختلف کپی شده اما این فایل قابل نمایش نیست.

کیفیت نامطلوب فیلم های ایرانی

وی افزود: 90 درصد کیفیت فیلم های ایرانی نیز خوب نیست و بسیاری از فیلم های امروز سینم ای ایران از جمله آثار مسعود ده نمکی با دوربین عکاسی فایو دی فیلمبرداری می شود.
دیشب خوابت را دیدم..
صبح،
شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  درهای کشور را به روی همه خواننده‌های ایرانی باز کنید صنم بانو 0 185 ۰۴-۰۱-۲، ۰۲:۰۸ ب.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  شقایق دهقان و الناز شاکردوست احضار شدند صنم بانو 0 355 ۱۴-۰۹-۱، ۰۵:۱۰ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  جنیفر لوپز و الکس رودریگز رسماً جدا شدند صنم بانو 0 97 ۲۷-۰۱-۰، ۱۰:۰۲ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان