۲۳-۱۱-۹۶، ۱۱:۲۶ ق.ظ
در نوشتار پیش رو، فارغ از تمامی حواشی موجود اعلام تعرفه ها و قوانین جدید بازار خودرو، به سراغ مقایسه دو مدل کامپیکت محبوب کره ای رفته ایم؛ هیوندای الانترا و کیاسراتو که چند سالی است در بازار کشور ما عرضه می شوند و هر کدام از نسل های آنها در زمان خود آمار فروش قابل توجهی را در بازار کشور به ثبت رسانده اند.
هفته نامه خودرو امروز: چندی پیش، اعلام تعرفه ها و قوانین جدید باعث شد تا بازارخودروهای وارداتی، برای چندمین بار در طی سالیان اخیر دچار یک شوک جدی شود. در این بین، واردات بسیاری از خودروها ممنوع شد و آن دسته از خودروهایی نیز که از خطر ممنوعیت واردات جان سالم به در بردند با افزایش قابل توجه قیمت ها مواجه شدند. برای مثال، سدان های کامپکتی که تا قبل از تغییرات ذکر شده با قیمتی کمتر از 150 میلیون تومان قابل خریداری بودند، حالا خود را به محدوده 200 میلیون تومان نزدیک کرده اند.
در هر صورت فعلا چاره ای نیست و بایستی همچون گذشته به این قیمت های جدید نیز عادت کنیم. از این رو در نوشتار پیش رو، فارغ از تمامی حواشی موجود به سراغ مقایسه دو مدل کامپیکت محبوب کره ای رفته ایم؛ هیوندای الانترا و کیاسراتو که چند سالی است در بازار کشور ما عرضه می شوند و هر کدام از نسل های آنها در زمان خود آمار فروش قابل توجهی را در بازار کشور به ثبت رسانده اند.
طراحی
نسل ششم هیوندای الانترا که با کد AD شناخته می شود، نخستین بار سال 2015 در نمایشگاه خودرو لس آنجلس معرفی و در سال 2016 وارد بازارهای جهانی شد. همانگونه که برادر بزرگ الانترا یعنی سوناتا، در نسل LF نسبت به YF، یک ظاهر رسمی تر و پخته تر به خود گرفت، الانترا AD نیز کمی از حالت جوان پسند نسل قبلی خود فاصله گرفته و با وجود مواردی همچون جلوپنجره چند ضلعی بزرگ، دی لایت های قرار گرفته در قسمت پایینی چراغ جلو، خط کمر برجسته و چراغ های عقب کشیده تر، استایلی به روز و در عین حال جدی دارد.
این تغییر استایل در داخل کابین با جدیت بیشتری دنبال شده به گونه ای که کابین فانتزی نسل قبل، جای خود را به یک کابین ارگونومیک با چیدمان منظم داده است. طراحی این کابین به خوبی صورت گرفته و تنها نکته ای که شاید کمی توی ذوق بیننده بزند، طرح ساده تر صفحه نشان دهنده ها به نسبت نسل قبلی است.
در مقابل، کیاسراتو نسل سوم را داریم که با کد YD شناخته شده و از سال 2013 روی خط تولید کیا قرار داشت تا این که به تازگی شاهد معرفی نسل جدید آن بودیم. سراتو نسل سوم در سال 2016، فیس لیفت مختصری را تجربه کرد که در آن، نمای جلو و عقب خودرو دستخوش یکسری تغییرات شد.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !