امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پاسخ لاله صدیق به انتقاد سردار طلایی درباره رانندگی خانم ها
#1
هفت صبح: «زنان رانندگی را دیرتر از مردان یاد می گیرند». این جمله چند سالی می شود که در بین مردم کاملا جا افتاده و شکستن این تابو کمی دشوار به نظر می رسد. آنقدر این جمله در بطن جامعه فرو رفته که حتی مسئولان شهری، خیلی راحت از رانندگی خانم ها انتقادمی کنند و می گویند کیفیت رانندگی آنها پایین است.

همانطوری که چند روز پیش مرتضی طلایی، عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره نحوه رانندگی خانم ها در شهر انتقاد کرد و پیشنهاد داد برای بالا بردن کیفیت رانندگی خانم ها کلاس های آموزشی برگزار شود.

صحبتی که باعث شادی آقایان و دلخوری خانم ها شد که چرا بدون ارائه آمار و ارقام یکی از اعضای شورای اسلامی شهر درباره رانندگی زن ها باید قضاوت کند؟ به بهانه صحبتی که مرتضی طلایی در جلسه علنی شورا در خصوص رانندگی زن ها مطرح کرد با لاله صدیق که در رشته اتومبیلرانی زنان نفر اول خاورمیانه و نفر سوم در دنیاست صحبت کردیم تا درباره رانندگی خانم ها در سطح شهر به عنوان یکی از بهترین ونمونه ترین راننده های زن کشور نظر خود را بگوید.

وقتی به لاله صدیق درباره صحبت طلایی می گوییم از لحاظ منطقی صحبت وی را رد می کند و می گوید مبنای تحقیقاتی ندارد: «کسانی که منطقی باشند متوجه این موضوع می شوند؛ تصادفاتی که در شهر رخ می دهد اکثر آنها توسط آقایان است. کسانی که به راحتی از رانندگی خانم ها انتقاد می کنند بهتر است برای انتقادی که می کنند مبنای تحقیقاتی داشته باشند و با آمار و ارقام صحبت های شان را اثبات کنند.»

او حتی از نظر آماری نیز این صحبت را منطقی ندانست و گفت: «اکثر راننده های شهر را مردها تشکیل می دهند؛ پس احتمال وقوع تصادف هم از سوی آنها بالا می رود. پس وقتی تصادف ها از سوی مردها بیشتر است، کیفیت رانندگی آنها پایین می آید؛ نه خانم هایی که با تعداد جمعیت کمتر؛ تصادفات کمتری را هم دارند زیرا میزان تخلفات بانوان در مقایسه با آقایان بسیار کمتر است و مسئولان راهنمایی و رانندگی هم بر این موضوع تاکید دارند.»
خانم ها در رانندگی محتاط می رانند

صدیق در ادامه علت اکثر تصادفات را سرعت بالا می داند و می گوید اکثرا آقایان هستند که علاقه به سرعت بالا و لایی کشیدن دارند و خانم ها به خاطر محتاط بودنشان کمتر دست به چنین کارهایی می زنند و بی هوا در لاین های مختلف مانور نمی دهند: «اگر از نظر روانشناسی رانندگی خانم ها را بررسی کنید متوجه خواهید شد که خانم ها در حین رانندگی محتاط تر از مردها عمل می کنند و از سرعت زیاد اجتناب دارند. خانم ها بیشتر از جنس مخالف شان به اطراف و جزئیات در حرکت توجه نشان می دهند و به همه ثابت شده است که خانم ها جزئی نگرتر از مردها هستند؛ برای همین می توانند در زمان رانندگی هم به خیابان و ماشین های اطراف، هم عابرها و حتی پرنده ای که در حال پرواز است توجه کنند.

به این اشخاص با چنین ویژگی هایی نمی توان گفت بی توجه و عامل اصلی در تصادفات شهری. پس با تمام تفاسیر، این خانم ها نیستند که باید کیفیت رانندگی خود را بالا ببرند چون به اندازه کافی به اطراف و طرز رانندگی خودتوجه دارند اما در بعضی موارد مردها تا می بینند خانمی پشت فرمان است شروع به کارهای عجیب و غریب می کنند که ممکن است با این کارها تعادل خانم از دست برود و منجر به خسارت شود که باز در این نوع تصادفات خانم ها مقصر نیستند.»

وقتی که از قهرمان رالی بانوان در خصوصاینکه عده ای می گویند خانم ها پشت فرمان یا موبایل صحبت می کنند و باعث از بین رفتن تمرکز آنها در زمان رانندگی می شود سوال کردیم، گفت این حرف کاملا شایعه است: «خانم ها بیشتر از اینکه به موبایل صحبت کردن در زمان رانندگی شهره باشند به این معروف هستندکه چهار چنگولی فرمان را می چسبند و اصلا تمایل به صحبت کردن با تلفن پشت فرمان ندارند اما امان از آقایان با آن همه اعتماد به نفس بالایی که دارند و احساس می کنند وقتی پشت فرمان هستند قابلیت انجام هر کاری را دارند و می توانند فقط با یک دست فرمان را بچسبند و با دست دیگر با تلفن صحبت کنند و تا وقتی که سر کار می رسند تمام کارهایشان را رفع و رجوع کنند.»

لاله صدیق یکی دیگر از علت هایی را که خانم ها تمایل به سرعت بالا در حرکت ندارند به خاطر نوع ماشین های شان می داند: «بانوان معمولا تمایل دارند ماشین های کوچک داشته باشند و طبیعتا ماشین های کوچک شتاب و سرعت کمتری دارد و احتیاط خودشان هم باعث می شود خیلی آرام برانند.»

در ادامه نیز می گوید: «راننده های خانم زیاد اهل مانور دادن و هیجان زمان رانندگی نیستند. اگر تمام این دلایل را کنار هم قرار دهیم به راحتی می توان به این نتیجه رسیدکه خانم ها کمترین نقش را در تصادفات دارند. به قول معروف آدم ها در نقطه غرور می شکنند. مردها به خاطر اعتماد به نفس و غروری که پشت فرمان دارند می شکنند و بیشترین آمار تصادف را به خود اختصاص می دهند.»


بانوان نیاز به تمرین و مهارت دارند

البته صدیق کتمان نمی کندکه بعضی خانم ها مهارت و تجربه لازم برای رانندگی ندارند و می گوید: «خانم ها خیلی ملاحظه می کنند و علت اینکه در رانندگی مهارت کمتری دارند به خاطر تمرین کم آنهاست. تا چند سال پیش راننده زن انگشت شمار در شهر دیده می شد و الان جای امیدواری دارد که خانم ها هم به راحتی مردها می توانند رانندگی کنند. بعضی از خانم هایی که عامل تصادف هستند به خاطر تجربه کم و مهارت کم آنهاست اما نمی توان این تعداد کم و استثنا را به تمام خانم ها تعمیم داد.»
رانندگی مردانه رانندگی زنانه

با این حال هستند خانم های جوانی که به تازگی گواهینامه رانندگی گرفته اند و برای رهایی از واکنش های کنایه آمیز، برخوردهای غیرمودبانه و رفتارهایی که حین رانندگی آرام و محتاطانه شان در خیابان ها با آنها روبرو می شوند، دست به کارهایی خطرناک و دور از انتظار می زنند که در نهایت منجر به تصادف یا تخلف می شود اما اگر کمی بیشتر به علت این تصادف ها دقت شود می توان باز هم علت این دسته از تصادفات را به خاطر برخورد غلط جنس مخالف دانست که شاید باید کمی به فکر فرهنگ سازی و تغییر فکر و دید مردها نسبت به رانندگی بانوان کرد.


اشتباه رانندگی در زن ها بیشتر به چشم می آید

حتی سال گذشته سردار مومنی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، زمانی که برای بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها آمده بود، در خصوص رانندگی زن ها اظهار امیدواری خانم ها به نسبت کسانی که گواهینامه رانندگی دارند، تخلفاتشان کمتر از آقایان است.

با وجود اینکه همیشه آمار و ارقام هم خبر از تعداد بالای تصادفات از سوی آقایان دارد؛ اما عرف چیز دیگری می گوید و حتی برخی صاحبنظران نیز بر این اعتقاد هستند که شیوه رانندگی زنان متفاوت و کمی خارج از اصول رانندگی استاندارد است!

در صورتی که خیلی راحت می توان این نکته را در خانم ها دید که اکثر آنها به محض نشستن پشت فرمان، کمربند ایمنی را می بندند. زدن راهنما به هنگام گردش به راست و چپ اهمیت زیادی دارد. وقت گرفتن سبقت اطمینان حاصل می کنند که راننده پشت سری قصد گرفتن سبقت ندارند.

کارهایی که شاید برای مردها افت حساب شود که همین غرور بیجا باعث خسارت هاغی جانی و مالی زیادی شده است اما بعضی از خانم ها هم هستند که در لاین وسط اتوبان، با سرعت کم می رانند یا موقع پیچیدن از فرعی به اصلی کند عمل می کنند و گاهی هم موجب راهبندان می شوند. همه این رفتارها از سوی راننده های مرد نیز ممکن است سربزند اما اشتباه رانندگی زنان بیشتر به چشم می آید!


زن ها دیر یاد می گیرند، دیر فراموش می کنند

65 سال از زمانی که اولین زن ایرانی موفق به دریافت گواهینامه رانندگی شد می گذرد اما شواهد موجود نشان می دهد که در بسیاری مواقع زنان در سیطره فرهنگ رانندگی ما هنوز به طورکامل به رسمیت شناخته نشده اند و دقت و احتیاط و توجه بیشتر آنها به قوانین راهنمایی و رانندگی مورد تمسخر و ملامت واقع می شود.

اگرچه تعداد این دست رانندگان در مقابل خیل عظیم رانندگان مرد، چندان قابل توجه به نظر نمی رسد اما وقتی چند سال پیش را به یاد می آوریم که تک و توک رانندگان زن چگونه با تهاجم بوق و نگاه ها، لبخندها و تکان سرهای رانندگان مرد که به علامت تمسخر یا تاسف، مواجه می شدند، امیدوار می شویم که زنان در این موضوع نیز بسیار پیش رفته اند.

با وجود آنکه آمار زنان و دخترانی که مجبور به گذران ساعات اضافه آموزش می شوند بیش از مردان است اما اصل دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از مربیان رانندگی هم به آن اذعان می دارند؛ اینکه زنان دیرتر از مردان اصول رانندگی را فراموش می کنند.


در میادین و تقاطع هاست

حتی جامعه شناس ها به نوعی می گویند راننده های زن از مردها تخصصی تر می رانند و طی سالیان گذشته و بر اساس برخی از تحقیقات مشخص شده که سطح آگاهی، رابطه زیادی با تکنولوژی دارد.

خانم ها به خاطر کار کردن با ابزارآلات تکنولوژی همچون یخچال، مایکروفر، ماشین لباسشویی و موارد دیگر زودتر با خودرو اخت می شوند. رانندگی شامل مهارت های مختلفی است که برخی در مردان و برخی دیگر در زنان بیشتر به چشم می خورد.

در مطالعه های انجام گرفته، دانشمندان از 43 زن و مرد 18 تا 35 ساله خواستند تا آزمایش های مرتبط با مهارت هایی نظیر حافظه شناسایی فواصل، یادگیری قوانین، تمرکز حواس، برنامه ریزی و کنترل وسایل موتوری را انجام دهند. نتایج این آزمایش ها نشان می دهد زنان برای تمرکز حواس از روی یک محرک به محرک دیگر، دارای توانایی های بیشتری هستند که این امر آنها را در برخی اعمال روزمره نظیر رانندگی و خواندن از مردان تواناتر می کند.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه دلیل تمرکز بهتر دانش آموزان دختر در مدارس و همچنین رانندگی ایمن تر زنان را آشکار می سازد. با این وجود برخی محققان عقیده دارند که خطرپذیری و هیجان طلبی از دلایل مهم بالا بودن آمار تصادفات رانندگی در مردان محسوب می شود و دلیل پایین تر بودن آمار تصادف زنان، محتاط تر بودن آنهاست.
تصادف های زنان معمولا در میادین و تقاطع ها رخ می دهد، در حالی که سرعت بالا معمولا دلیل اصلی تصادفات رانندگی در مردان است. محققان عقیده دارند رانندگی شامل مهارت های مختلفی است که برخی در مردان و برخی دیگر در زنان بیشتر به چشم می خورد.


پرشین وی
ماهی مـُرده آب میخواهد چه کار ؟!
گاهی برای مهربانی هم دیر است ...!
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  گفت‌وگو با خانم مجریِ روس، با آن پوشش مناسب‌اش taranomi 3 315 ۱۱-۰۱-۹۷، ۱۱:۰۳ ب.ظ
آخرین ارسال: taranomi
  سپیده توکلی، بانوی طلایی دوومیدانی ایران صنم بانو 3 358 ۱۰-۱۲-۹۶، ۰۱:۳۶ ب.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  سردار آزمون: بهترین می شوم، مثل علی دایی ملکه برفی 0 550 ۰۸-۰۲-۹۵، ۰۷:۵۷ ب.ظ
آخرین ارسال: ملکه برفی

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
~mahdis~ (۰۸-۰۶-۹۴, ۱۲:۵۲ ق.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان