۱۰-۱۲-۹۶، ۰۷:۳۷ ب.ظ
روزنامه شرق - معصومه اصغری: پیکان هیچوقت فکر نمیکرد خودرویی جمعوجور و نرم و نازک بتواند بعد از او تبدیل به خودروی بیشتر مردم ایران و خودرویی پرخاطره برای همه تبدیل شود. میتوان گفت همه مردم ایران به شکلی با پراید خاطره دارند؛ حالا یا خودشان و خانواده و فامیلشان پراید داشتهاند یا در شهرشان سوار پراید شدهاند. البته خاطرات از پراید را حتما باید به دو بخش خاطرات تلخ و شیرین تقسیم کنیم.
پراید را میتوان یکی از موارد متعدد تجددهای مسئولخواسته و اجبارشده در زندگی مردم ایران قلمداد کرد؛ گزینهای که هیچ گزینه مقابلی برای انتخاب نداشت و اگر پولتان و شرایطتان به اندازه خودروهای گرانتر نبود، مجبور بودید همان پراید را داشته باشید.
البته پرایدی که تا اینجا از آن صحبت میکنیم، پراید تا هفت – هشتمیلیونی قبل از سال ٩٠ است که تقریبا همه مردم ایران از پیرمرد تا نوجوانانی که تازه ١٨ سالشان شده بود، میتوانستند بخرند. حالا که درباره ازردهخارجکردن این خودرو محبوب ایرانیزهشده صحبت میکنیم، پراید به انواع مختلف و متفاوت و البته گرانی تغییر ماهیت داده و فرزندان زیادی دارد که هر طور شکل و داخلشان را تغییر دهد و جان به جانشان کند، باز هم پراید خواهند بود. پراید دیگر یک خودرو ارزان نیست که هر خانوادهای بتواند یکی از آن را داشته باشد؛ به عبارت دیگر این پراید نبود که خود را با خانوادههای ایرانی تطبیق داد، این خانوادههای همیشه منحصربهفرد و شگفتانگیز ایرانی بودند که باوجود همه نیش و زخمهایی که از پراید دیدند و میبینند باز هم برای پراید سرودست میشکنند و نمیگذارند این خودرو روی زمین بماند و حتی با قیمتی سهبرابری باز هم پراید میخرند.
خبری که شرکت سایپا در توقف خط تولید خودرو پراید هاچبک اعلام کرده است، چندان جدید نیست و بارها این خبر تشویقی برای ولع بیشتر بازار و مردم ایران به خرید، پراید اعلام شده است. از اواخر سال ٩١ که موضوع استانداردهای خودروهای داخلی مطرح شد و آپشنهای پراید در حد حداقلها هم نبود، موضوع ازردهخارجشدن این خودرو را بارها مسئولان راهور و سایر مسئولان شهری و نمایندگان مجلس مطرح و پیگیری کردند؛ اما مثل همیشه، زور خودروسازان به همه مسئولان اجرائی چربید و پراید مقتدرانه به راه خود ادامه داد.
مسئولان شرکت سایپا گفتهاند توقف پرتیراژترین خودروی داخلی را با توقف تولید پراید ۱۱۱ هاچبک شروع کنند؛ اما این اعلام که از حالا برای اردیبهشت سال آینده اعلام شده، معلوم نیست اجرائی شود و برای چندمین بار بیشتر بوی بازاریابی برای تولیدات این خودرو را دارد و باید دید چقدر این قول میتواند اجرائی شود.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !