امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چه می‌شود که سیـ ـگاری می‌شویم؟
#1
وقتی «کریستف کلمب» قاره آمریکا را کشف کرد، در یادداشت روزانه خود نوشت: «بومیان، برگ ها را- به صورت درهم پیچیده شده یا در چپق- آتش می زنند و دود آن را وارد دهان خود می کنند». مسلم است که این برگ ها تنباکو بوده اند.
ماهنامه سپیده دانایی - سارا حسنی، روان شناس: وقتی «کریستف کلمب» قاره آمریکا را کشف کرد، در یادداشت روزانه خود نوشت: «بومیان، برگ ها را- به صورت درهم پیچیده شده یا در چپق- آتش می زنند و دود آن را وارد دهان خود می کنند». مسلم است که این برگ ها تنباکو بوده اند. بعضی کاشفان اولیه به تدخین دست زدند و احتمالا به دلیل لذت آن، برگ های تنباکو را در اوایل سده 1500، با خود به اروپا بردند، که در آن ها تنباکو بیشتر برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت. بعدها در همان قرن، استعمال دخانیات برای کسب لذت در میان مهاجرنشینان آمریکا و اروپا رواج یافت.
در سده 1600، کشیدن پیپ رایج شد و فرانسوی ها انفیه را معمول کردند. انفیه تنباکویی است به صورت گرد درآمده که مردم، بیشتر آن را با قراردادن زیر بینی و کشیدن نفس عمیق مصرف می کردند. در اوایل سده 1600، پس از آن که مخترعان دستگاهی برای تولید انبوه سیـ ـگار ساختند و پرورش دهندگان گیاه، نوع بهتری از تنباکو را به عمل آوردند، تمایل مردم به استعمال دخانیات در پنج سال بعد به سرعت افزایش یافت. امروزه استعمال دخانیات به عنوان یک معضل مهم بهداشتی و فراگیر در دنیا مطرح است، به طوری که بیش از چهار میلیون نفر سالانه در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.
 
[عکس: 1561691_633.jpg]
 
برخی از پژوهشگران معتقدند که سیـ ـگار مهم ترین معضل سلامتی است؛ چنان چه در سال های اخیر، تب مصرف سیـ ـگار به خصوص در میان دانشجویان و افراد جوان بسیار رشد یافته است و این مساله به عنوان یک آسیب فرهنگی و اجتماعی سلامت جوانان را مورد تهدید قرار خواهدداد. طبق گزارشات وزارت بهداشت در سال 1369 تنها 10. 17 درصد از افراد 15 تا 24 ساله مصرف کننده سیـ ـگار بودند، در حالی که در سال 1379 این رقم به 17.1 درصد افزایش یافته بود. پژوهش انجام شده در سال 1387 نشان داد 3.85 درصد از دانشجویان مورد بررسی سابقه مصرف سیـ ـگار داشتند و 6.8 درصد آن ها به مصرف ادامه داده بودند.
طبق آخرین آمار، در حال حاضر حدود 10 میلیون نفر مصرف کننده سیـ ـگار در کشور وجود دارد. آخرین آمار مربوط به بررسی عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر نشان داده است 11.9 درصد از جمعیت پانزده تا شصت و چهار سال، که اکثریت آنان پسران جوان هستند، به طور روزانه مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند. در حال حاضر، تعداد مصرف کنندگان سیـ ـگار در دنیا 1.3 میلیارد نفر برآورد می شود که براساس پیش بینی های انجام شده این میزان تا سال 2025 میلادی به 1.7 میلیارد نفر خواهدرسید.

عوارض ناشی از مصرف سیـ ـگار
کمتر عادتی است که مانند سیـ ـگارکشیدن عامل بالقوه مرگ باشد. افراد به دلیل ترکیبات شیمیایی که ضمن مصرف تنباکو به بدن شان وارد می شود، از نظر جسمی به آن وابسته می شوند. شخصی که روزانه یک بسته سیـ ـگار می کشد و سنش بین سی تا سی و پنج سال است، حدود شش سال و نیم زودتر خواهدمرد. بدیهی است که این مرگ ها معمولا بعد از بیماری طولانی مدت، دردناک و تضعیف کننده اتفاق می افتد. مصرف کنندگان سیـ ـگار بیش از دیگران بیمار می شوند. مصرف سیـ ـگار «آترواسکلروز عروق کرونر» هر دو جنس را سرعت بخشیده، همچنین سن ابتلا به سکته قلبی با مصرف سیـ ـگار بیشتر کاهش یافته است. ضمنا سیـ ـگار باعث تحریک وقایع «ایسمیک حاد» می شود.
کثرت بیماری های حاد میان مردان مصرف کننده سیـ ـگار، چهارده درصد بیشتر از مردان غیرسیـ ـگاری است و سی و سه درصد بیشتر از دیگران روزهای کاری را از دست می دهند. این تفاوت برای زنان مصرف کننده سیـ ـگار در مورد بیماری های حاد، 21 درصد و در مورد از دست دادن روزهای کاری 45 درصد است. به طور کلی، مصرف کنندگان سیـ ـگار نسبت به غیرسیـ ـگاری ها از سلامت کمتری برخوردارند و امکان مرگ آنان در هر سال تقریبا دو برابر دیگران است.

اولین مصرف
اولین مصرف اغلب مصرف کنندگان سیـ ـگار، نوجوانی یا جوانی است و تعداد بسیار کمی از افراد هستند که در سنین چهل و پنجاه ناگهان برای اولین بار تصمیم به مصرف سیـ ـگار می گیرند. عوامل روانی و اجتماعی فشار های اولیه را برای اجبار نوجوانان به کشیدن سیـ ـگار به وجود می آورند. بسیاری از جنبه های محیط اجتماعی در شکل گیری نگرش ها، باورها و تصمیمات نوجوان برای سیـ ـگار کشیدن موثر هستند. برای مثال، پژوهش ها نشان داده است نوجوانانی که پدر، مادر و دوستان شان سیـ ـگار می کشند، تمایل بیشتری به کشیدن سیـ ـگار دارند. همچنین زمانی که نوجوانان شروع به کشیدن اولین سیـ ـگار می کنند، معمولا این کار را با همراهی هم‌سالان و تشویق آنان انجام می دهند. این یافته ها نشان می دهد که الگوپذیری و فشار هم‌سالان از جمله عوامل موثر و مهم در مصرف سیـ ـگار به شمار می آیند.
 
[عکس: 1561690_182.jpg]
به نظر می رسد که ویژگی های شخصیتی همچون عصیان و خطر کردن، بر سیـ ـگار کشیدن نوجوانان اثر می گذارد. نوجوانانی که در مدرسه موفقیت های کمتری دارند، آنانی که سرکش هستند و پدر، مادر و دوستان شان سیـ ـگار می کشند، تمایل بیشتری به مصرف سیـ ـگار در سنین پایین دارند و برای این که خود را سرسخت، بی اعتنا و مستقل نشان دهند، به کشیدن سیـ ـگار روی می آورند. به نظر می رسد که تصویر ذهنی فرد سیـ ـگاری نیز مهم باشد؛ پژوهش ها نشان داده است که پسران و دختران یازده تا پانزده ساله اغلب به این دلیل سیـ ـگار می کشند که در نظر جنس مخالف جذاب و دوست داشتنی جلوه کنند و بالغ و پرجاذبه و هیجان انگیز به نظر برسند. الگوها و تصویرهای ذهنی اجتماعی و فشار هم‌سالان، از دید نوجوانانی که به نظر دیگران اهمیت می دهند بسیار مهم اند.

تبدیل به حرفه ای
درباره شروع مصرف سیـ ـگار یک قاعده سرانگشتی وجود دارد که به نظر می رسد از اعتبار برخوردار باشد: افرادی که سیـ ـگار چهارم خود را نیز دود می کنند، بسیار امکان دارد که به یک سیـ ـگاری حرفه ای تبدیل شوند. اگرچه اکثریت پسران نوجوان در آغاز کار حداقل یک سیـ ـگار می کشند، بیشتر آنان هرگز به سیـ ـگار چهارم نمی رسند. روند اعتیاد به سیـ ـگار، اغلب به کندی صورت می گیرد و برخی اوقات یک سال یا بیشتر به طول می انجامد. چرا بعضی از مردم پس از کشیدن نخستین سیـ ـگار، این کار را ادامه می دهند و بعضی دیگر چنین نیستند؟ بخشی از پاسخ به تاثیرات روانی اجتماعی مربوط می شود که آنان را به کشیدن اولین سیـ ـگار وامی‌دارد.
در دو پژوهش طولی، نقش عوامل روانی و اجتماعی را در کشیدن سیـ ـگار بررسی کردند. در این دو پژوهش، هزاران نوجوان پرسش نامه هایی را حداقل در دو سال مختلف پر کردند. سپس، پاسخ های مربوط به سال های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص شود آیا محیط اجتماعی و باورهای افراد درباره سیـ ـگار کشیدن، با تغییرات ایجادشده در مصرف سیـ ـگار آنان، ارتباطی داشته است یا خیر. نتایج نشان داد اگر آزمودنی ها دست کم پدر یا مادرشان سیـ ـگار می کشید، معاشرت زیادی با دوستان خود داشتند، در معرض فشار هم‌سالان برای سیـ ـگار کشیدن بودند و برای مثال از آنان می شنیدند «اگر سیـ ـگار نکشید دیگران شما را مسخره می کنند» و «وقتی با دوستان سیـ ـگاری هستید، شما هم باید سیـ ـگار بکشید»، یا نسبت به سیـ ـگار کشیدن از نگرش های مثبتی برخوردار بودند؛
 
[عکس: 1561723_582.jpg]
 
مثلا «سیـ ـگارکشیدن لذت بخش است» و «سیـ ـگار کشیدن می تواند زمانی که افراد، عصبی یا دستپاچه هستند، به آن ها کمک کند» یا باور نداشتند که کشیدن سیـ ـگار برای سلامت آن ها مضر است. برای مثال، تصور می کردند که سیـ ـگار کشیدن تنها برای افراد مسن تر خطرناک است و فقط زمانی بد است که به مدت طولانی ادامه یابد، کشیدن سیـ ـگار را ادامه یا آن را افزایش می دادند. تحقیق دیگری نشان داده است که نوجوانان سیـ ـگاری معمولا در حضور افراد دیگر، به ویژه هم‌سالان، بر مصرف سیـ ـگار خود می افزایند و نیز معاشرت با افراد سیـ ـگاری دیگر باعث افزایش مصرف سیـ ـگارشان می شود. در یک تحقیق دیگر، در پاسخ نوجوانان به این پرسش که چرا افرادی که به طور عادی شروع به سیـ ـگار کشیدن می کنند، این کار را ادامه می دهند، چهار دلیل روان شناختی به دست آمد:
• ایجاد احساسات مثبت؛ یعنی سیـ ـگارکشیدن برای تحریک، آرامش یا لذت.
• کاهش احساسات منفی همچون تسکین اضطراب یا تنش.
• تبدیل مصرف سیـ ـگار به یک رفتار عادی یا خودکار و بدون آگاهی.
• وابستگی روانی به مصرف سیـ ـگار برای غلبه بر حالت های مثبت و منفی خود.
به عقیده «تامکینز» یکی از این دلایل، اصلی ترین عامل کنترل کننده در رفتار خاص سیـ ـگار کشیدن فرد است. در نتیجه، می توان اشخاص را براساس سیـ ـگاری بودن یا کسب احساسات مثبت یا سیـ ـگاری بودن عادتی و نظایر آن، دسته بندی کرد. تحقیقات در مجموع، الگوی «تامکینز» را تایید می کند. در نتیجه، می توان افراد را برمبنای اصلی ترین دلیلی که برای سیـ ـگار کشیدن بیان می دارند دسته بندی کرد، زیرا این دلیل بر رفتار مصرف سیـ ـگار آنان اثر می گذارد. برای مثال، در یک تحقیق درباره علل مصرف سیـ ـگار، رفتار افراد مورد آزمون که به لحاظ یک دلیل خاص امتیاز بالایی آورده بودند با هم مقایسه شدند.
 
بدین صورت که از آزمودنی ها خواسته شد از سیـ ـگارهایی که در سرکه فروبرده شده و طعم خوشایند خود را تا حدود زیادی از دست داده بودند استفاده کنند. به آزمودنی ها چنین گفته شده بود پژوهش به منظور امتحان یک ماده خاص صورت می گیرد که بعضی اثرهای منفی مصرف سیـ ـگار را بر ریه خنثی می کند. سیـ ـگاری های دارای هدف کسب احساسات مثبت، یعنی آن هایی برای کشیدن سیـ ـگار به دلیل طعم لذت بخش آن امتیاز کمی گرفته بودند این سیـ ـگارها را می کشیدند. در یک تحقیق دیگر، سیـ ـگاری های دارای هدف طرد احساسات منفی، یعنی آن هایی که به سیـ ـگارکشیدن برای کاهش اضطراب امتیاز داده بودند، پس از تماشای یک فیلم ترسناک بیشتر از کسانی که به این دلیل امتیاز کمی اختصاص داده بودند سیـ ـگار کشیدند.
نتایج به دست آمده از دیگر تحقیقات نیز نشان می دهد که مردم از سیـ ـگار به عنوان وسیله ای برای تحمل استرس استفاده می کنند. یک پژوهش چنین نشان داده است که سیـ ـگار کشیدن در میان نوجوانان کم سین و سال به میزان استرس در زندگی شان مربوط است؛ یعنی هر اندازه استرس آنان بیشتر باشد برای سیـ ـگار کشیدن مستعدتر می شوند. پژوهش دیگری نشان داده است که سیـ ـگاری های بزرگسال چنین اظهار می کنند که اگر در تعامل های اجتماعی استرس زا سیـ ـگار بشکند، در مقایسه با زمانی که سیـ ـگار نمی کشند، به اضطراب کمتری دچار می شوند و این کار بر قدرت بیان نظرهایشان اثر بسیاری می گذارد. اما مفهوم آن، این نیست که سیـ ـگار کشیدن یک راه خوب برای یافتن آرامش و کاستن از میزان تنش است.
 
[عکس: 1561724_503.jpg]
 
اگرچه غالبا زمانی که سیـ ـگاری ها سیـ ـگار می کشند، در مقایسه با زمانی که نمی توانند این کار را انجام دهند کارهای خود را بهتر انجام می دهند و در موقعیت های پراسترس احساس آرامش بیشتری می کنند. بعضی شواهد نشان می دهند که آن ها در مقایسه با افراد غیرسیـ ـگاری کارهای خود را بهتر به انجام نمی رسانند یا احساس آرامش بیشتری نمی کنند. عوامل زیست شناختی نیز در تداوم مصرف سیـ ـگار موثر است؛ این واقعیت که سیـ ـگار کشیدن نوجوانان با مصرف سیـ ـگار پدر و مادر و خواهر و برادر ارتباط زیادی دارد نشان می دهد که کشیدن سیـ ـگار در خانواده ها شایع است. بی تردید بخشی از این رابطه از فرایندهای یادگیری اجتماعی، حاصل می شود.
 
همچنین بعضی از شواهد نشان می دهد که نیکوتینی که در دوران بارداری از یک مادر سیـ ـگاری به فرزندش انتقال یافته ممکن است کودک را در برابر اثرهای اعتیادآور نیکوتین مستعدتر سازد. آیا وراثت نیز در این امر نقشی را ایفا می کند؟ بررسی وضعیت دوقلوها و فرزندخوانده ها نشان داده است که عوامل وراثتی، بر یادگیری و حفظ رفتار سیـ ـگار کشیدم مردم، اثر می گذارند. اگرچه محققان درباره راه های خاصی که از طریق آن ها وراثت بر سیـ ـگار کشیدن اثر می گذارد، اطلاعات دقیقی ندارند، شواهد غیرقطعی سه راه ممکن را پیشنهاد می کند:
• عوامل وراثتی ممکن است برخی ویژگی های شخصیتی همچون سرکشی را تشکیل دهد که با سیـ ـگار کشیدن ارتباط دارند.
• وراثت ممکن است بر میزان لذت بردن یا نبردن شخص از تنباکو اثر بگذارد.
• عوامل وراثتی ممکن است بر میزان راحتی و شدت وابستگی جسمانی به تنباکو اثر بگذارند.

راهبردهای پیشگیری
چون اغلب افراد کشیدن سیـ ـگار را از سنین پایین شروع می کنند، اقدامات پیشگیرانه باید پیش از مصرف در نوجوانی صورت گیرد؛ این اقدامات، راهبردهای پیشگیرانه اولیه محسوب می شوند. هرچند اقدامات اولیه برای پیشگیری از سیـ ـگار کشیدن بر آثار بلندمدت این رفتار متمرکز است (مثلا مرگ بر اثر سرطان)، اما اساسا این رویکردها به دلایل متعددی ناموفق بوده اند؛ بسیاری از نوجوانانی که شروع به سیـ ـگار کشیدن می کنند از خطرات آن آگاهند، اما خود را در معرض خطر تصور نمی کنند، تا حدودی به این دلیل که نوجوانان معمولا پیش از تجربه عوارض طولانی مدت سیـ ـگار، تصمیم به ترک می گیرند.
 
[عکس: 1561781_620.jpg]
حتی آن هایی که باور دارند در معرض خطر عوارض متعدد سیـ ـگار برای سلامتی قرار دارند نیز ممکن است مزایای کوتاه مدت تر سیـ ـگار کشیدن (مثلا بالغ به نظر آمدن) را مهم تر از عوارض طولانی مدت و دیرآیند آن بدانند. تاکید بر عوارض طولانی مدت کشیدن سیـ ـگار حتی ممکن است نتیجه معکوس بدهد، چون موجب می شود نوجوانان تصور کنند سیـ ـگار کشیدن هیچ عوارض منفی کوتاه مدتی ندارد. بنابراین، برنامه های جدیدتر پیشگیری بر آموزش تاثیرات نفوذ اجتماعی و یا آموزش مهارت های زندگی متمرکز است. برنامه های نفوذ اجتماعی مولفه هایی دارند که به منظور اثربخشی آن ها در بازداری نوجوانان از سیـ ـگار کشیدن طراحی شده اند.
 
این برنامه ها اطلاعاتی درباره عوارض فوری فیزیولوژیکی و اجتماعی سیـ ـگار کشیدن، همچون هزینه های مالی سیـ ـگار کشیدن و داشتن دندان های کثیف و بوی بدن دهان، در اختیار نوجوانان قرار می دهند. درواقع، در تغییر نگرش های نوجوانان درباره سیـ ـگار کشیدن، تاکید بر عوارض خفیف، اما کوتاه مدت سیـ ـگار کشیدن موثرتر از تاکید بر پیامدهای جدی، ولی طولانی مدت آن است. این برنامه ها با افشای ماهیت فریبنده تبلیغ سیـ ـگار، اطلاعاتی درباره تمایل نوجوانان برای استقلال در اختیار آن ها قرار می دهند. پیام اساسی این است افرادی که سیـ ـگار می خرند تسلیم شعارهای تبلیغاتی اند، اما آن هایی که از سیـ ـگار کشیدن امتناع می کنند مستقل و متکی به نفس هستند (صفات بسیار جذاب برای بیشتر نوجوانان).
به دلیل این که هم‌سالان نقش مهمی در شروع و تداوم سیـ ـگار کشیدن دارند، این برنامه ها اغلب تاکید دارند که بسیاری از نوجوانان مخالف مصرف سیـ ـگار هستند. نوجوانان گرایش به اغراق در تعداد افرادی دارند که به رفتارهای پرخطر دست می زنند و معتقدند دیگران تصورات بسیار مثبتی درباره این رفتارها و افرادی که به این رفتارها دست می زنند، دارند. در نهایت، برنامه های نفوذ اجتماعی معمولا با مدل های مطلوب نمایش داده می شوند، یعنی دانش آموزان بزرگ تر (مثلا دانش آموزان سال آخر دبیرستانی گروه هایی از دانش آموزان سال اول دبیرستانی را رهبری می کنند).
 
این رهبران هم سال، راهبردهایی برای مقاومت در برابر فشار هم‌سالان برای سیـ ـگار کشیدن نشان می دهند و اجازه می دهند شرکت کنندگان موقعیت های مختلف را نقش گذاری کنند تا به تمرین واکنش ها و پاسخ هایشان پرداخته باشند. برای مثال، ممکن است از دانش آموزان بپرسند که اگر کسی گفت: «بیا همه دارند سیـ ـگار می کشند» چگونه واکنش نشان خواهند داد. مطالعه ای روی دانش آموزان کلاس ششم در کانادا نشان داد دانش آموزانی که تحت آموزش برنامه نفوذ اجتماعی قرار گرفته بودند، به طور معناداری کم تر از آن هایی که چنین برنامه ای را آموزش ندیده بودند، احتمال داشت در اواخر کلاس هشتم سیـ ـگار را امتحان کنند.
 
به علاوه، این برنامه حتی در کمک به دانش آموزانی که قبلا گهگاه سیـ ـگار کشیده بودند نیز موثر بود؛ طی دو سال پیگیری، 63 درصد از آن هایی که این برنامه را آموزش دیده بودند سیـ ـگار را ترک کردند. برنامه های آموزش مهارت زندگی مبتنی بر این فرض هستند که نوجوانان فاقد عزت نفس و اعتماد به نفس، بیشتر در معرض خطر مصرف سیـ ـگار قرار دارند. نوجوانان معمولا به دو دلیل سیـ ـگار می کشند: داشتن احساس بهتر و فقدان مهارت های لازم برای ایستادگی در برابر فشار هم‌سالانی که آن ها را برای سیـ ـگار کشیدن تحت فشار قرار می دهند. این برنامه ها شامل برخی مولفه های برنامه های نفوذ اجتماعی است؛ مثل ارائه اطلاعات درباره پیامدهای منفی و کوتاه مدت مصرف سیـ ـگار و تاثیر رسانه ها بر آن.
 
[عکس: 1561794_584.jpg]
 
اما آن ها حمایت کلی برای افزایش عزت نفس و شایستگی اجتماعی، فنونی برای مقاومت در برابر درخواست های مجاب کننده و مهارت هایی برای ارتباط کلامی و غیرکلامی نیز به نوجوانان ارائه می دهند. مطالعه «گیل بات وین» و همکارانش در سال 1984 نشان داد که دانش آموزان کلاس هفتم در نیویورک که به مدت چهار تا شش هفته، پانزده جلسه در مورد مهارت های زندگی آموزش دیده بودند، کمتر از آن هایی که تحت چنین آموزشی قرار نگرفته بودند، احتمال داشت حتی تا بیشتر از یک سال بعد سیـ ـگار بکشند (به ترتیب 10 درصد در برابر 22 درصد).
هرچند برخی رویکردهای روانی و اجتماعی پیشگیری از سیـ ـگار کشیدن تا حدی موثر بوده اند، اما بعضی از این برنامه ها موفقیت اولیه خوبی داشته اند که با گذر زمان از بین رفته است.
به علاوه، چون دانش آموزان پایین تر از کلاس پنجم که نگرش های مثبتی به سیـ ـگاری ها داشته اند (احتمالا براساس تصاویر سینم ایی یا تلویزیونی)، بیشتر احتمال داشته که در دبیرستان شروع به سیـ ـگار کشیدن کنند، به نظر می رسد آموزش سه یا چهار سال قبل از این دوران، تاثیر اندکی دارد. احتمالا برنامه های موثر و کارآمد باید شامل جلسات کمکی در دبیرستان، تمرکز بر افرادی که قبلا گهگاه سیـ ـگار کشیده اند و در نتیجه در معرض خطر زیاد مصرف سیـ ـگار هستند، شناسایی و توجه ویژه شخصی تر براساس نیازهای روانی مشخص دانش آموزان باشد. همچنین ارائه پیام های پیشگیری از مصرف سیـ ـگار به افرادی که سیـ ـگار می کشند اما هنوز سیـ ـگاری های عادتی (و معتاد به سیـ ـگار) نیستند، بسیار اهمیت دارد.
 
در این زمان، راحت تر می توان مداخله انجام داد تا زمانی که عادت به مصرف سیـ ـگار به شدت و به قوت شکل گرفته باشد. در تلاش برای پیشگیری از مصرف سیـ ـگار از برخی ابزارهای رسانه ای مانند تلویزیون، مجلات و تبلیغات روی بیلبورد استفاده شده است. هر چند، برخی برنامه های وسیع با کاهش محرک های مصرف سیـ ـگار و تغییر نگرش به سیـ ـگاری ها به مثابه افرادی خونسرد، به پیشگیری از سیـ ـگار کشیدن کمک کرده اند، اما این رویکردها به دلایل متعدد موثر نبوده اند. شبکه های تلویزیونی که برای پخش تبلیغات عمومی پولی دریافت نمی کنند، احتمالا چنین تبلیغاتی را در ساعات کم بیننده پخش می کنند.
در نهایت، در تلاش برای پیشگیری از مصرف سیـ ـگار توسط نوجوانان، برنامه های وسیع دولتی نیز به کار گرفته می شوند. این برنامه ها از راهبردهای متنوعی، از جمله افزایش بهای سیـ ـگار، محدود کردن تبلیغات سیـ ـگار، ممنوعیت استعمال آن در امکان عمومی و محروم کردن نوجوانان از امکان خرید سیـ ـگار، استفاده می کنند. افزایش بهای سیـ ـگار در کاهش سیـ ـگار کشیدن نوجوانان کاملا موثر خواهدبود، چون نوجوانان درآمد شخصی نسبتا اندکی دارند. درواقع، مطالعه جدیدی نشان داده است که افزایش بهای سیـ ـگار تا 10 درصد باعث کاهش 10 درصدی مصرف سیـ ـگار در میان نوجوانان خواهدشد.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ایران تا چند سال دیگر غیر قابل سکونت می‌شود؟ صنم بانو 3 271 ۰۶-۰۳-۱، ۰۷:۱۸ ب.ظ
آخرین ارسال: minaa
  کمپین «نخریم تا ارزان شود» واقعا جواب می‌دهد؟ صنم بانو 1 226 ۲۹-۰۲-۱، ۰۵:۰۱ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  جمعیت ایران نصف می‌شود؟ تقصیر مجردهاست؟ صنم بانو 1 250 ۲۵-۰۴-۰، ۰۸:۴۷ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
2 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
صنم بانو (۱۰-۱۱-۹۶, ۱۰:۲۲ ق.ظ)، taranomi (۱۰-۱۱-۹۶, ۱۲:۴۷ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان