امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چگونه انتقادی را بپذیریم ؟
#1
چگونه انتقادی را بپذیریم ؟
وقتی انتقاد مفید و سازنده خواهد بود که هم منتقد و هم انتقاد شونده یک سری ویژگی هایی داشته باشند در قسمت قبلی با ویژگی های انتقاد کننده که انتقاد مثبت و سازنده را ارائه میکند آشنا شدیم و گفتیم انتقادی که این ویژگی ها را داشته باشد شانس بیشتر برای قبول شدن و سازنده بودن را دارد(1-یک طرفه نبودن 2-تحسین نقاط مثبت و سپس بیان ایراد 3-در نظر گرفتن شرایط انتقاد شونده 4-عدم انتقاد از رفتاری که قابل تغییر نیست 5-عدم کلی بودن و مشخص بودن دقیق هدف از انتقاد 6-و در نهایت عدم استفاده از تهدید برای اصلاح رفتار)
در این قسمت با نحوه ی پذیرفتن انتقاد یا ویژگی هایی که یک انتقاد شونده باید داشته باشد تا انتقاد سازنده باشد را اشاره میکنیم
وقتی صحبت از انتقاد پذیر بودن میشود همه خود را انتقاد پذیر میخوانند و به عدم عصبانی شدن به هنگام انتقاد را انتقاد پذیری می گویند . اما انتقاد پذیری چیزی جز استفاده از انتقاد در جهت رشد فردی و بهبود روابط نیست پس اولین گام تلقی مثبت از انتقاد است به طوری که بتوان آن را در جهت اصلاح معایب و در کل بهتر شدن استفاده کرد اگر میخواهید بدانید که انتقاد برای شما معنی مثبت دارد یا منفی این جمله را تکمیل کنید(( وقتی از من انتقاد می شود من........))
ویژگی دوم انتقاد پذیر خوب عدم گفتار درونی منفی به هنگام انتقاد است مثلا (او دیگر دوستم ندارد ، کی بالاخره حرفش تمام میشود؟ ،حالا چه جوابی به او بدهم؟؟) بهتر است این گفتار درونی به هنگام انتقاد مثبت باشد (( او دارد اظهار نظر میکند نه حمله ، خوب گوش کنم ممکن است حرفهایش به دردم بخورد، نیازی به بحث و جدل نیست ، او از روی علاقه اش به رابطه امان انتقاد میکند))
سومین ویژگی انتقاد پذیر خوب : عدم تعمیم کلی آن به شخصیت خودش است (من هیچ وقت هیچ کاری را خوب انجام نمی دم به (گاهی کارها خوب پیش می روند و گاهی نه )
چهارمین ویژگی : اینکه به طور دقیق مشخص شود انتقاد دقیقا از چه رفتاری است اگر به طور کامل متوجه انتقاد نشدید از انتقاد کننده بپرسید
اگر از شما انتقاد شد توجه به چه نکاتی می تواند مفید باشد؟
1-اهمیت انتقاد را از خودتان بپرسید این انتقاد تا چه حدی اهمیت دارد؟ مسلما وقتی به انتقاد اهمیت بیشتری قائل شوید زودتر در جهت رفع آن می کوشید.
2-تشخیص منبع انتقاد : اینکه چه کسی انتقاد میکند اگر کسی از آشپزی شما انتقاد می کند که تا کنون آشپزی نکرده میتوان ساده با جمله ای مثل (به نظر تو چه کنم ) رد شد و آثار روانی انتقاد را به حداقل رساند و اینکه تشخیص داد آیا این فرد مرا میشناسد یا اینکه فقط با یک رفتار که میتواند علت های دیگری هم داشته باشد دست به انتقاد میزند ؟
3- تشخیص شرایط عاطفی: گاهی افراد برای خالی کردن دق دلی خود دست به انتقاد می زنند انتقاد پذیر حرفه ای کسی است که عصبانیت و سایر حالت های عاطفی انتقاد کننده را در نظر داشته باشد وقتی شما علت انتقاد را عصبانیت از سایر عوامل بدانید آثار روانی آن نظیر خشم و نفرت کاهش خواهد یافت در چنین شرایطی فرصت دادن به انتقاد کننده و همدلی و نه کشاندن بحث به جر و بحث رفتار عاقلانه ای است .
4-توجه به انتقاد های تکرار شونده: اگر انتقادی توسط افراد مختلف به کرات تکرار میشود به انتقاد توجه جدی کرده و در جهت رفع آن تلاش کنید.
5-مورد دیگری که باید توجه ل کرد سنجش پیامد است اگر در عمل کردن به انتقاد انرژی زیادی مصرف می کنید و عمل به آن سودی ندارد و به شخصه از وضعیت خود راضی هستید میتوانید انتقاد را نادیده بگیرید
در قسمت بعدی خواهید آموخت که چگونه هیجان های خود را در حین انتقاد کنترل کرده و از انتقاد به صورت سازنده بهره مند شوید .

بزرگپور دانشجوی روانشناسی بالینی
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  از نظر دیگران شما چگونه آدمی هستید؟ صنم بانو 1 412 ۰۳-۱۱-۹۹، ۰۹:۴۶ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  زن ها چگونه شاد باشند؟ صنم بانو 3 267 ۲۷-۱۰-۹۹، ۰۵:۴۷ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  چگونه بفهمیم فردی دوست داشتنی هستیم؟ Mahda 1 176 ۱۲-۰۳-۹۷، ۱۲:۳۶ ب.ظ
آخرین ارسال: ♥فاطیما♥

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
2 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
!!Tina!! (۰۳-۱۱-۹۶, ۱۲:۰۷ ب.ظ)، taranomi (۰۳-۱۱-۹۶, ۰۱:۳۷ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان