۰۳-۱۲-۹۷، ۰۵:۵۵ ب.ظ
رضا میرکریمی
فقط یک سیمرغ کارگردانی جشنواره فجر را در کارنامه دارد که آن را برای اینجا چراغی روشن است، در سال 81 دریافت کرد، اما او پیش و پس از آن سیمرغهای دیگری را به خانه برد: جایزه ویژه هیات داوران برای زیرنورماه و سیمرغهای بهترین کارگردانی و فیلمنامه در بخش آسیای جشنواره در سال 86 و سیمرغ بهترین فیلمنامه (همراه شادمهر راستین) برای به همین سادگی. با این حال میرکریمی هم معمولا فارغ از سیمرغها، روند فیلمسازیاش را دنبال کرده و آثار او حضورهای موفقی در جشنوارههای جهانی دارد.
پرویز شهبازی
تا امروز فقط یک سیمرغ کارگردانی در جشنواره فجر به دست آورده که آن هم متعلق به سال 91 و کارگردانی فیلم دربند است. او دو سال بعد از سیمرغ دربند، فیلم مالاریا را ساخت که با اقبال تماشاگران و منتقدان روبهرو نشد و امسال با ساخت طلا تا اندازهای چشمههایی از دوران اوج خود را داشت. شهبازی البته پیش از سیمرغ کارگردانیاش و در سال 87، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فجر را برای عیار 14 دریافت کرده بود.
ابوالحسن داوودی
سال 93 و به خاطر ساخت رخ دیوانه، برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد و فیلم هم به تهیهکنندگی بیتا منصوری، جایزه بهترین فیلم جشنواره را به دست آورد. داوودی با اینکه یک بار هم سال 87 بهطور مشترک با فرید مصطفوی، سیمرغ بهترین فیلمنامه را برای زادبوم به دست آورد، اما نشان داد که فارغ از جشنواره، به گیشه و ارتباط با مخاطب هم فکر میکند. ساخت کمدی هزارپا بعد از فیلم سیمرغی رخ دیوانه که تا اینجا پرفروشترین فیلم سینم ای ایران است، نشان از همین رویکرد دارد.
[size=14px][/size]
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان