۲۱-۱۲-۹۶، ۰۹:۰۵ ق.ظ
ماهنامه آینده روشن: کراوات را اولین بار ایرانی ها ابداع کردند. درباره ریشه ایرانی بودن کراوات گفته شده است که در «اوستا» دوازده چیز را نیاز مرد جنگی دانسته اند که هشتمین آن کوئرس، از ریشه کوئرت، است که در زبان پهلوی به آن گریوپان می گفته اند و روی زره بسته می شده است. در نقش رجب فارس که بنا بر نظر هرتسفلد به بابک، پدر اردشیر بابکان، مربوط می شود، به وضوح می توان کوئرتی را دور گردن بابک دید که روی زره بسته شده است. بزرگان و سرداران سپاه از این پارچه به صورت پهن و پیش سینه ای استفاده می کردند؛ نمونه پهن آن در نقوش طاق بستان دیده می شود.
نوئل مالکوم، پژوهشگر بریتانیایی، نیز در کتاب خود به نام «تاریخچه مختصر بوسنی» بر این باور است که برای نخستین بار و در زمان ساسانیان عده ای از ایرانیان در مهاجرت کراوات را به اروپا بردند. آن ایرانیان پیروان مانی بودند و برای این که از دیگران متمایز باشند از پارچه ای در جلوی پیراهن خود استفاده می کردند. در دوران معاصر کروات ها کراوات را به فرانسه بردند و نام آن کراوات شد. در انگلستان به کراوات بیشتر توجه کردند و از آنجا به دنیا معرفی شد.
بِربری (Burberry)
بِربری (Burberry)
بربری یا باربری شرکت کالای لوکس و خانه مد بریتانیایی است که در زمینه طراحی و تولید و توزیع پوشاک، لوازم آرایشی، عینک های آفتابی، لوازم جانبی، عطر و ترکیبات معطر فعالیت می کند. در سال 1856 تامس بربریِ انگلیسی این برند را به دنیا معرفی کرد. طراحی های چهارخانه معروف این برند و آن شوالیه سوار بر اسب در لوگویش، در کنار مارک های محبوبی مانند فندی و گوچی، همواره مورد توجه شیک پوشان بوده است. در سال 1911 بربری لباس های اموندسن را طراحی کرد؛ او نخستین شخصی بود که به قطب جنوب رسید. در سال 2002 ارزش این نام تجاری به 1.5 میلیارد دلار رسید.
در آن سال ها، یعنی از سال 1997، مدیریت این شرکت به عهده رزماری براوو بود. او در طول دوره مدیریت خود در بربری کمک بسیاری به ارتقای این نام در دنیای مد کرد و سهم بزرگی در موفقیت شرکت در تسخیر بازارهای جهانی داشت. رزماری در سال 2006 بازنشسته شد و آنجلا آرنتس، جانشین او شد. برند Burberry، در پایان سال 2010، با 473 فروشگاه، در 48 کشور دنیا به فروشی معادل 1.279 میلیارد دلار دست پیدا کرده است. امروزه Burberry چهار برند زیرمجموعه دارد.
• Burberry Prprsum که گران ترین برند مجموعه است و در شوهای لباس به نمایش گذاشته می شود؛
• Burberry London که برند لباس های رسمی مجموعه است؛
• Burberry Brit که شناخته شده ترین برند مجموعه است و در میان جوانان محبوب است؛
• Burberry Sport که همان طور که از نامش پیداست برند لباس های غیررسمی مجموعه است و هدف اصلی آن نوجوان هاست.
اما کراوات های بربری از محصولات بسیار پرطرفدارتر این کمپانی هستند. کراوات های بربری، با ظاهر خاص خود، بهترین گزینه برای مراسم غیررسمی هستند. در تهران در فروشگاه های لوکس مردانه فروشی خیابان میرداماد می توانید این کراوات را پیدا کنید. قیمت های آن معمولا از سه میلیون تومان شروع می شود و به ده دوازده میلیون تومان هم می رسد.
• Burberry Prprsum که گران ترین برند مجموعه است و در شوهای لباس به نمایش گذاشته می شود؛
• Burberry London که برند لباس های رسمی مجموعه است؛
• Burberry Brit که شناخته شده ترین برند مجموعه است و در میان جوانان محبوب است؛
• Burberry Sport که همان طور که از نامش پیداست برند لباس های غیررسمی مجموعه است و هدف اصلی آن نوجوان هاست.
اما کراوات های بربری از محصولات بسیار پرطرفدارتر این کمپانی هستند. کراوات های بربری، با ظاهر خاص خود، بهترین گزینه برای مراسم غیررسمی هستند. در تهران در فروشگاه های لوکس مردانه فروشی خیابان میرداماد می توانید این کراوات را پیدا کنید. قیمت های آن معمولا از سه میلیون تومان شروع می شود و به ده دوازده میلیون تومان هم می رسد.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !