۰۸-۰۸-۰، ۰۳:۵۸ ق.ظ
مردم سالاری آنلاین: ایران باستان از تاریخ و فرهنگی دیرین و درخشان برخوردار است که بسیاری از فرمانروایان آن در روزگار کهن نیمی از گیتی را بر پایهی مداراجویی و دادگری در نوردیده٬ راه رستگاری جهانیان را در پیش گرفتن اندیشه٬ گفتار و کردار نیک میدانستند٬ به گونهای که تا به امروز نیز جهان از آموزههای آن سود میبرد.
ایران باستان از تاریخ و فرهنگی دیرین و درخشان برخوردار است که بسیاری از فرمانروایان آن در روزگار کهن نیمی از گیتی را بر پایهی مداراجویی و دادگری در نوردیده٬ راه رستگاری جهانیان را در پیش گرفتن اندیشه٬ گفتار و کردار نیک میدانستند٬ به گونهای که تا به امروز نیز جهان از آموزههای آن سود میبرد.
![[عکس: 2719679_431.jpg]](https://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1400/8/7/2719679_431.jpg)
یادمان باشد در حالی که اهرام سهگانه مصر٬ دیوار چین و تالارهای یونانی با گوشت و پوست بردگان ساخته میشد٬ در ایران هیچگاه بردهداری نبوده٬ تخت جمشید با زور بازوی کارگران روزمزد به آسمان رفت و کارگران زن آن نیز مرخصی زایمان داشتند.
در حالیکه در نزدیکی ما٬ دختران زنده به گور میشدند٬ مردان ایرانی٬ پنجم اسفند ماه٬ جشن سپندارمز را در ارجگزاری همسران خود برگزار میکردند. هنگامی که جهان بر پایهی بتپرستی میچرخید٬ مردم ایران حتی در جشنهای خود نیز به نیایش و ستایش خداوند نشسته٬ با راهاندازی نخستین دانشگاه جهان یعنی گندیشاپور به آفرینش دانش پرداختند. به همین دلیل است که هگل میگوید؛ «تاریخ جهان با ایران آغاز میشود٬ پس ایران آغازگر تاریخ است.»
با آمدن اسلام به ایران از ۱۴۰۰ سال گذشته٬ اندیشه و آیینهای اسلامی جایگاه ارزندهای در این سرزمین پیدا کرده و با باورهای ملی ما درهم آمیخته است.
این دو دوره تاریخی اگر چه ویژگیها و شناسههای خود را دارند٬ اما در سدههای گذشته چنان در هم تنیدهاند که از دل آن اندیشه «ایرانی٬ اسلامی» پدید آمده که از یک سو بستر بالندگی تمدن اسلامی را فراهم ساخته٬ گواه آن را باید در سخن ابنخلدون جستجو کرد که گفت:«تنها ایرانیان به کار حفظ دانش ونوشتن کتب منسجم علمی میپرداختند و اگر علم در بالاترین نقاط آسمانآویخته باشد ایرانیان به آن دست پیدا خواهند کرد».
از سویی دیگر زمینهساز دگرگونیهای شایان سیاسی٬ فرهنگی٬ اجتماعی در ایران شده است که میتوان از خیزش ابومسلم خراسانی٬ حسنصباح٬ سربداران٬ جنبش تنباکو٬ مشروطه٬ جنگ تحمیلی و……نام برد٬ همچنین از نمونههای دیگر باید از معماری٬ نگارگری٬ خوشنویسی٬ تعزیه٬ ورزش زورخانهای و… یاد کرد.
به زبانی دیگر ایرانیان بیآنکه اسلام و ایران را بر یکدیگر برتری دهند با هوشمندی و زیرکی از آموزههای ایرانیت و اسلامیت بهره فراوان بردند.
یکی از چالشهای فرهنگی چند سال گذشتهٔ کشورمان جلوگیری از بزرگداشت کورش بزرگ هخامنشی در هفتم آبان است که این موضوع اندوهی را به دل میهندوستان نشانده٬ همچنین بستری را فراهم ساخته تا ایرانستیزان از مارکسیستها گرفته تا پانعربیسم و پانترکیسم بیش از پیش با سخنانی ناروا این پادشاه ایرانی را دروغین٬ ساختگی ٬ بیدین و ستمگر خوانده٬ با بهرهی ابزاری از دین٬ ایران و اسلام را رو در روی هم بگذارند. حال آنکه در برابر این گفتهها و نوشتهها٬ رویدادنگاران و اندیشمندان کهن و سرشناس سخنی دیگر دارند.
![[عکس: 2719672_240.jpg]](https://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1400/8/7/2719672_240.jpg)
هرودت در سال ۴۸۴ پیش از میلاد میگوید: «ایرانیان در زمان کورش آزادی داشته و سربازانش آماده جانفشانی بودند». گزنفون در کتاب کورش نامه «او را پادشاهی نیکوکار٬ دانا و پرهیزکار» دانسته و آرزو میکند که یونانیها فرمانروایی مانند او داشته باشند.
به باور افلاتون در رساله قوانین «در دوران پادشاهی کورش ایران راه آزادگی در پیش گرفته بود. پارسیان هم خود آزاد بودند و هم بسی مردمان را که زیر فرمان داشتند. فرمانروایان به زیر دستان آزادی به اندازه داده و نگاهبان برابری بودند». آشیل(آیسخولوس) تراژدی نویس نامدار یونانی در نمایشنامه «ایرانیان» میگوید: «کورش صلح و آسایش را به مردمش ارزانی داشت».
کنتدوگوبینو خاورشناس فرانسوی سده ۱۹ میلادی در کتاب «ایران از نگاه گوبینو» کورش را پادشاهی دیده که «در گیتی مانند نداشته است٬ او به راستی یک مسیح بود».
در سدهی ۲۰ میلادی نیز ویل دورانت رخدادنگارآمریکایی در کتاب « تاریخ تمدن» میگوید: «پایهی شاهنشاهی کورش بر بخشش و جوانمردی استوار بود٬ زیرا کرزوس فرمانروای لیدی را پس از شکست٬ از سوختن در آتش رهانید٬ بزرگش داشته و دستیار خود ساخت».
کورش هخامنشی تنها پادشاهی در جهان است که هر سه کتاب آسمانی او را ستایش کردهاند٬ چنانکه در تورات ۲۳بار مانند «سفر اشعیا باب ۳۴و ۴۵» و «باب ۱۰ دانیال نبی» نام کورش آمده و تنها غیر یهودی است که مسیح «رهاننده» نامیده شده است.
همچنین علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان٬ مولانا ابوالکلام آزاد٬ ابوعلی مودودی اندیشمند اسلامی پاکستان٬ عبدالمنعم النمر و صابر صالح زغلول از کارشناسان دینی مصر٬ آیت الله صانعی در تفسیر الحقایق٬ آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه و علامه نورالدین ابطحی در کتاب ایرانیان در قرآن٬ براین باورند کورش همان ذوالقرنین است زیرا منش و کردار نیک را به مردم ایران وجهان پیشکش کرد.
ایران باستان از تاریخ و فرهنگی دیرین و درخشان برخوردار است که بسیاری از فرمانروایان آن در روزگار کهن نیمی از گیتی را بر پایهی مداراجویی و دادگری در نوردیده٬ راه رستگاری جهانیان را در پیش گرفتن اندیشه٬ گفتار و کردار نیک میدانستند٬ به گونهای که تا به امروز نیز جهان از آموزههای آن سود میبرد.
![[عکس: 2719679_431.jpg]](https://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1400/8/7/2719679_431.jpg)
یادمان باشد در حالی که اهرام سهگانه مصر٬ دیوار چین و تالارهای یونانی با گوشت و پوست بردگان ساخته میشد٬ در ایران هیچگاه بردهداری نبوده٬ تخت جمشید با زور بازوی کارگران روزمزد به آسمان رفت و کارگران زن آن نیز مرخصی زایمان داشتند.
در حالیکه در نزدیکی ما٬ دختران زنده به گور میشدند٬ مردان ایرانی٬ پنجم اسفند ماه٬ جشن سپندارمز را در ارجگزاری همسران خود برگزار میکردند. هنگامی که جهان بر پایهی بتپرستی میچرخید٬ مردم ایران حتی در جشنهای خود نیز به نیایش و ستایش خداوند نشسته٬ با راهاندازی نخستین دانشگاه جهان یعنی گندیشاپور به آفرینش دانش پرداختند. به همین دلیل است که هگل میگوید؛ «تاریخ جهان با ایران آغاز میشود٬ پس ایران آغازگر تاریخ است.»
با آمدن اسلام به ایران از ۱۴۰۰ سال گذشته٬ اندیشه و آیینهای اسلامی جایگاه ارزندهای در این سرزمین پیدا کرده و با باورهای ملی ما درهم آمیخته است.
این دو دوره تاریخی اگر چه ویژگیها و شناسههای خود را دارند٬ اما در سدههای گذشته چنان در هم تنیدهاند که از دل آن اندیشه «ایرانی٬ اسلامی» پدید آمده که از یک سو بستر بالندگی تمدن اسلامی را فراهم ساخته٬ گواه آن را باید در سخن ابنخلدون جستجو کرد که گفت:«تنها ایرانیان به کار حفظ دانش ونوشتن کتب منسجم علمی میپرداختند و اگر علم در بالاترین نقاط آسمانآویخته باشد ایرانیان به آن دست پیدا خواهند کرد».
از سویی دیگر زمینهساز دگرگونیهای شایان سیاسی٬ فرهنگی٬ اجتماعی در ایران شده است که میتوان از خیزش ابومسلم خراسانی٬ حسنصباح٬ سربداران٬ جنبش تنباکو٬ مشروطه٬ جنگ تحمیلی و……نام برد٬ همچنین از نمونههای دیگر باید از معماری٬ نگارگری٬ خوشنویسی٬ تعزیه٬ ورزش زورخانهای و… یاد کرد.
به زبانی دیگر ایرانیان بیآنکه اسلام و ایران را بر یکدیگر برتری دهند با هوشمندی و زیرکی از آموزههای ایرانیت و اسلامیت بهره فراوان بردند.
یکی از چالشهای فرهنگی چند سال گذشتهٔ کشورمان جلوگیری از بزرگداشت کورش بزرگ هخامنشی در هفتم آبان است که این موضوع اندوهی را به دل میهندوستان نشانده٬ همچنین بستری را فراهم ساخته تا ایرانستیزان از مارکسیستها گرفته تا پانعربیسم و پانترکیسم بیش از پیش با سخنانی ناروا این پادشاه ایرانی را دروغین٬ ساختگی ٬ بیدین و ستمگر خوانده٬ با بهرهی ابزاری از دین٬ ایران و اسلام را رو در روی هم بگذارند. حال آنکه در برابر این گفتهها و نوشتهها٬ رویدادنگاران و اندیشمندان کهن و سرشناس سخنی دیگر دارند.
![[عکس: 2719672_240.jpg]](https://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1400/8/7/2719672_240.jpg)
هرودت در سال ۴۸۴ پیش از میلاد میگوید: «ایرانیان در زمان کورش آزادی داشته و سربازانش آماده جانفشانی بودند». گزنفون در کتاب کورش نامه «او را پادشاهی نیکوکار٬ دانا و پرهیزکار» دانسته و آرزو میکند که یونانیها فرمانروایی مانند او داشته باشند.
به باور افلاتون در رساله قوانین «در دوران پادشاهی کورش ایران راه آزادگی در پیش گرفته بود. پارسیان هم خود آزاد بودند و هم بسی مردمان را که زیر فرمان داشتند. فرمانروایان به زیر دستان آزادی به اندازه داده و نگاهبان برابری بودند». آشیل(آیسخولوس) تراژدی نویس نامدار یونانی در نمایشنامه «ایرانیان» میگوید: «کورش صلح و آسایش را به مردمش ارزانی داشت».
کنتدوگوبینو خاورشناس فرانسوی سده ۱۹ میلادی در کتاب «ایران از نگاه گوبینو» کورش را پادشاهی دیده که «در گیتی مانند نداشته است٬ او به راستی یک مسیح بود».
در سدهی ۲۰ میلادی نیز ویل دورانت رخدادنگارآمریکایی در کتاب « تاریخ تمدن» میگوید: «پایهی شاهنشاهی کورش بر بخشش و جوانمردی استوار بود٬ زیرا کرزوس فرمانروای لیدی را پس از شکست٬ از سوختن در آتش رهانید٬ بزرگش داشته و دستیار خود ساخت».
کورش هخامنشی تنها پادشاهی در جهان است که هر سه کتاب آسمانی او را ستایش کردهاند٬ چنانکه در تورات ۲۳بار مانند «سفر اشعیا باب ۳۴و ۴۵» و «باب ۱۰ دانیال نبی» نام کورش آمده و تنها غیر یهودی است که مسیح «رهاننده» نامیده شده است.
همچنین علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان٬ مولانا ابوالکلام آزاد٬ ابوعلی مودودی اندیشمند اسلامی پاکستان٬ عبدالمنعم النمر و صابر صالح زغلول از کارشناسان دینی مصر٬ آیت الله صانعی در تفسیر الحقایق٬ آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه و علامه نورالدین ابطحی در کتاب ایرانیان در قرآن٬ براین باورند کورش همان ذوالقرنین است زیرا منش و کردار نیک را به مردم ایران وجهان پیشکش کرد.
اینجا همه ی برادران قابیلند
با وسوسه های ناتنی فامیلند
از ترس خیانت به رفاقت،ای عشق
اینجا همه ی رابطه ها تعطیلند...
با وسوسه های ناتنی فامیلند
از ترس خیانت به رفاقت،ای عشق
اینجا همه ی رابطه ها تعطیلند...