۳۰-۱۰-۹۶، ۰۴:۰۷ ب.ظ
روزنامه هفت صبح - فرید عطارزاده: «بزرگ ترین گردهمایی اینفلوئنسرهای اینستاگرام در ایران»؛ این جمله تبلیغاتی عنوان مراسمی بود که چهارشنبه شب در «باغ کتاب» برگزار شد. مراسمی که حاشیه های آن تا همین امروز ادامه دارد و احتمالا ادامه خواهدداشت. شاید بپرسید چرا؟ کافی است پارامترهای مختلف این مراسم را کنار یکدیگر بگذارید تا با ترکیب شگفت انگیز آن آشنا شوید. از مهمانان مراسم بگیرید (مستر تیستر، کچلیک، رضا پرستش، محسن بروفر و..) تا محل برگزاری (باغ کتاب)، عنوان (تاثیرگذاران اینستاگرام) و مجری آن (رامبد جوان).
ترکیبی که شاید تا چند سال پیش کنار هم قرار گرفتن آن ها عجیب و دور از ذهن به نظر می رسید اما حالا برگزار شده و عکس های آن دست به دست می چرخد. اتفاقی که حاشیه های زیادی به همراه داشته و موافقان و مخالفان آن صف آرایی کرده اند. موافقان، این اتفاق را ذاتا موضوع بدی نمی دانند و عقیده دارند استفاده از ظرفیت چهره های اینستاگرامی سال هاست در تمام دنیا رایج است و تسری آن به ایران می تواند تحولات عظیمی در حوزه تبلیغات و مارکتینگ به وجود بیاورد.
از سوی دیگر اما تعداد مخالفان نیز کم نیستند. مخالفان عقیده دارند چهره های اینستاگرامی فراتر از افراد و شخصیت هایی که تنها به فعالیت های طنز یا بدون مایه های فرهنگی می پردازند، تعریف می شوند. این دسته از افراد می گویند گرد هم آوردن این چهره ها، پالس های مناسبی به جامعه و خصوصا جوانان نمی دهد و در دوران رکود و بیکاری این پیغام را به آن ها می رساند که شاید این روزها مسیر ثروت و شهرت تغییر کرده و رفتارهای عجب در فضای مجازی و جذب کردن فالوئر با روش های مختلف می تواند آن ها را در مدت زمان کوتاهی به عرش برساند. این ستاره های مجازی چقدر در دنیای واقعی دوام می آورند و آن ها چگونه به این مراسم راه پیدا کردند؟
کجا آن را برگزار کرد؟
کجا آن را برگزار کرد؟
برخلاف تصور عمومی که در فضای مجازی شکل گرفته رامبد جوان نقشی در جمع کردن این ستاره های اینستاگرامی نداشته و یک شرکت خصوصی آن را برگزار کرده است. (البته آن هایی که رقم و نحوه قراردادهای رامبد جوان را دنبال می کنند بهتر می دانند اوضاع از چه قرار است!). این شرکت در صفحه اول خود این گونه عنوان کرده که به دنبال دو دسته از افراد است و دو فرم برای خوداظهاری(!) در این سایت قرار گرفته. یک فرم برای این است که اگر شما فکر می کنید ستاره هستید آن را پر کنید و فرم دیگر برای این است که اگر کسب و کار جدیدی دارید آن را معرفی کنید.
نکته عجیب این است وقتی که روی هر کدام از این فرم ها کلیک می کنید این پیغام برای شما ظاهر می شود: «در حال حاضر تنها از طریق دعوت نامه می توانید عضو... شوید. ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد نمایید تا در لیست دریافت دعوت نامه قرار بگیرید.» بدون آن که توضیحی داده شود ملاک ها چیست و چگونه قرار است از میان خیل عظیم مشتاقان چهره های اینستاگرامی، پرنده خوشبختی بر روی شانه های شما بنشیند. در قسمت «درباره ما» و یا «تماس با ما» این سایت نیز هیچگونه توضیحی در مورد شرکت، آدرس، مدیران و... داده نشده و فقط در قسمت عنوان شده:
«تبلیغ با ستاره ها یا رسانه های پرمخاطب همیشه این چالش را برای برندها داشته است که چطور می توانیم بهترین ستاره یا رسانه را انتخاب کنیم؟ چگونه کمپین خود را اندازه گیری کنیم و با نرخی کاملا معقول تبلیغ ها را انجام دهیم و سوال هایی از این دست... با هدف رفع این نیازها و پاسخگویی به این سوال ها در پاییز 1396 تهران به عنوان اولین پلتفرم اختصاصی ستاره ها متولد شد. پلتفرمی که می خواهد فضای خالی بین ستاره ها و برندها را پر کند و به هر دو طرف کمک کند که بهترین تجربه تبلیغی را در هر کمپین داشته باشند.»
شنیده ها حکایت از آن دارند که سهام داران این شرکت از چند سهام دار شرکت های مشهور تبلیغاتی و استارتاپی تشکیل شده که قصد دارد رقابت جدی در مقابل تبلیغات محیطی داشته باشد. در حال حاضر این شرکت در اولین قدم یک ارتش از چهره های اینستاگرامی جمع کرده که هر کدام چند میلیون دنبال کننده دارند. گفته می شود این شرکت قصد دارد در آینده با استفاده از این افراد و ارتباطی که احتمالا دارد، تبلیغات انحصاری برخی شرکت های بزرگ را در اختیار گیرد و آن ها را به طور کامل به فضای مجازی بیاورد.
اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی چه؟
اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی چه؟
شاید شما هم مانند ما ندانید اینفلوئنسرهای اینستاگرام به چه کسانی گفته می شود. پس بهتر است معنی آن را از خود سایت این شرکت برای شما نقل کنیم: «اینفلوئنسر مارکتینگ» (بازاریابی با افراد تاثیرگذار) یکی از متد تبلیغی رایج در سطح دنیا است که از گذشته دور و شروع صنعت تبلیغات وجود داشته است. در ابتدا بازاریابی و تبلیغ با اینفلوئنسرها توسط افراد سرشناس جامعه (ورزشکار و هنرپیشه) انجام می شد اما با گذشت زمان تعداد افراد بیشتری بنا به محبوبیت وارد این حوزه شدند و از مدل ها تا هنرمندان مشهور نیز فعالیت های مختلفی را در این صنعت انجام دادند.
با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی فضای اینفلوئنسر مارکتینگ یا به عبارتی تبلیغ با افراد تاثیرگذار دچار تغییراتی شد و افراد غیرسلبریتی نیز با کمک شبکه های اجتماعی و انجام یک مهارت به صورت کاربردی محبوب و تاثیرگذار شدند که نام آنها اینفلوئنسر نامیده شد و بدین شکل اینفلوئنسرهایی در حوزه های مختلف شکل گرفتند که به آنها اینفلوئنسر مدل، اینفلوئنسر غذا، اینفلوئنسر سرگرمی، اینفلوئنسر سفر و اینفلوئنسر تکنولوژی گفته می شود و در حوزه های دیگر نیز به صورت گسترده اینفلوئنسرها فعالیت هایی را انجام می دهند.
در بازار ایران نیز مدت زمان کوتاهی است که بازار اینفلوئنسر مارکتینگ همانند سایر دنیا داغ شده است و برندها به صورت مستقیم تبلیغاتی را با اینفلوئنسرها و گاه سلبریتی های سینم ایی- ورزشی انجام می دهند اما با مشکلات مختلفی از جمله مشخص نبودن محدوده قیمت، متناسب نبودن محتوا، ارتباط با واسطه و غیره مواجه هستند.»
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان