۲۰-۰۲-۰، ۰۹:۱۰ ق.ظ
خودرونویس: پیشرانههای هشت سیلندر در ابتدا برای استفاده در هواپیماها طراحی شدند و اکنون یکی از بزرگترین دست آوردهای صنعت ساخت پیشرانهها محسوب میشوند. ایده ساخت و توسعه موتورهای هشت سیلندر از طرح و ایده اولیۀ موتور «Liberty L-۸» گرفته شده است. یک شرکت فرانسوی به نام آنتوانت در سال ۱۹۰۴ اولین پیشرانه هشت سیلندر کاملاً کاربردی جهان را ساخت و سپس خودروساز آمریکایی کادیلاک حدود یک دهه برروی پیشرانه مزبور و فناوریهای آن کار کرد و از سال ۱۹۱۴ به بعد در اکثر خودروهای خود از پیشرانههای هشت سیلندر بهره برد.
پیشرانههای V۸ دارای هشت سیلندر احتراق به شکل V بوده و امروزه از آنها به عنوان یکی از قدرتمندترین پیشرانههای تاریخ صنعت خودروسازی جهان یاد میشود. پیش از موتورهای هشت سیلندر، پیشرانههایی کم قدرت و عمدتا در انواع چهار و یا شش سیلندر عرضه میشدند.
اکنون و در حالی که آمریکاییها از موتورهای هشت سیلندر در خودروهای عضلانی خود استفاده میکنند؛ سایر خودروسازان قدرتمند جهان نیز به سراغ پیشرانههای هشت سیلندر رفته و در جایی مانند ایتالیا، کمپانی بی نظیر فراری در بیشتر وسایل نقلیه خود از پیشرانههای هشت سیلندر بهره میبرد. پیشرانههای هشت سیلندر فراری مهندسی خاصی داشته و هر یک از آنها برای حرکت دادن یکی از پرچمداران فراری ساخته شدهاند. در ادامه ما بهترین فراریهای مجهز به پیشرانه هشت سیلندر در طول تاریخ را معرفی خواهیم کرد.
فراری ۴۵۸ اسپشیال
فراری ۴۵۸ اسپشیال خودرویی لوکس و اسپرت بوده و جزء نسخههای ممتازِ مدل فراری ۴۵۸ است. فراری قصد داشت که با بروزآوری اسپشیال بخشی از بازار خودروهای اسپرت را کاملاً در اختیار بگیرد؛ اما نتیجه کار فراری فراتر از انتظارات اولیه بود. این شرکت یکی از قدرتمندترین پیشرانههای تنفس طبیعی جهان را برای استفاده در ۴۵۸ اسپشیال در نظر گرفت. پیشرانه عظیم هشت سیلندر فراری اسپشیال ۵۹۷ اسببخار قدرت و ۵۳۹ نیوتنمتر گشتاور دارد. نتیجه اقدام فراری این است که عملکرد چشمگیری را از ۴۵۸ اسپشیال شاهد هستیم و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها در ۳.۴ ثانیه ممکن میشود.
پیشرانههای V۸ دارای هشت سیلندر احتراق به شکل V بوده و امروزه از آنها به عنوان یکی از قدرتمندترین پیشرانههای تاریخ صنعت خودروسازی جهان یاد میشود. پیش از موتورهای هشت سیلندر، پیشرانههایی کم قدرت و عمدتا در انواع چهار و یا شش سیلندر عرضه میشدند.
اکنون و در حالی که آمریکاییها از موتورهای هشت سیلندر در خودروهای عضلانی خود استفاده میکنند؛ سایر خودروسازان قدرتمند جهان نیز به سراغ پیشرانههای هشت سیلندر رفته و در جایی مانند ایتالیا، کمپانی بی نظیر فراری در بیشتر وسایل نقلیه خود از پیشرانههای هشت سیلندر بهره میبرد. پیشرانههای هشت سیلندر فراری مهندسی خاصی داشته و هر یک از آنها برای حرکت دادن یکی از پرچمداران فراری ساخته شدهاند. در ادامه ما بهترین فراریهای مجهز به پیشرانه هشت سیلندر در طول تاریخ را معرفی خواهیم کرد.
فراری ۴۵۸ اسپشیال
فراری ۴۵۸ اسپشیال خودرویی لوکس و اسپرت بوده و جزء نسخههای ممتازِ مدل فراری ۴۵۸ است. فراری قصد داشت که با بروزآوری اسپشیال بخشی از بازار خودروهای اسپرت را کاملاً در اختیار بگیرد؛ اما نتیجه کار فراری فراتر از انتظارات اولیه بود. این شرکت یکی از قدرتمندترین پیشرانههای تنفس طبیعی جهان را برای استفاده در ۴۵۸ اسپشیال در نظر گرفت. پیشرانه عظیم هشت سیلندر فراری اسپشیال ۵۹۷ اسببخار قدرت و ۵۳۹ نیوتنمتر گشتاور دارد. نتیجه اقدام فراری این است که عملکرد چشمگیری را از ۴۵۸ اسپشیال شاهد هستیم و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها در ۳.۴ ثانیه ممکن میشود.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !