6. گسترس لایو استریم
لایو استریم که پیشازاین یک نوآوری جدید محسوب میشد، اکنون به بخش لاینفک شبکههای اجتماعی تبدیل شده است. امروزه، برندهای بزرگ و کوچک برای جلبتوجه دنبال کنندگان به سمت استفاده از لایو استریم سوق پیدا کردهاند.
برای مثال، شرکت GORUCK که یک تولیدکننده کولهپشتی و سازمان دهنده مسابقات دوی استقامت است، نمونه برندهای متوسطی است که توانسته با لایو استریم محتواهای جذاب در فیسبوک تعداد مخاطبان خود را بالا ببرد. برای مثال، هزاران دنبالکننده به مدت 48 ساعت آخرین مسابقه دوی استقامت پشتیبانی شده توسط این شرکت را تماشا کردند. در سال 2018 قطعا برندهای بیشتری بر اهمیت لایو استریم واقف میشوند و ویدئوهای زنده به بخشی از برنامه محتوایی ماهیانه آنها تبدیل میشود.
7. بازاندیشی توییتر
توییتر در سال 2017 نتوانست تعداد کاربران خود را به میزان قابلتوجهی افزایش دهد. درواقع، شبکههای اجتماعی مانند لینکدین، فیسبوک و اینستاگرام تماما دنبالکنندگان بیشتری به نسبت توییتر دارند. اما در سال 2018 احتمالا مدیران توییتر در مورد نحوه عملکرد این شبکه اجتماعی تجدیدنظرهایی را انجام دهند.
از جمله تغییرات محتمل در توییتر میتوان به فروش آن به سرمایهگذاران خصوصی، تغییر در پلتفرم برای گنجاندن برخی عناصر اشتراکی دیگر و یا تجدیدنظر در مورد گزینههای تبلیغاتی اشاره کرد.
8. توجه بیشتر به پاتوقهای دیجیتال
Houseparty یک پلتفرم ویدئویی است که روزانه توسط حدود یک میلیون نفر مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب کاربران Houseparty را نسل Z تشکیل میدهند و از آن برای گپ زدن با دوستان خود استفاده میکنند. Houseparty چنان پلتفرم موفقی بوده است که حتی فیسبوک نیز اعلام کرده در حال تحقیق برای ایجاد قابلیتی مشابه در پلتفرم خود است.
همه ما میدانیم که اهمیت ویدئو در شبکههای اجتماعی به میزان چشمگیری افزایش یافته است و ویدئوهای گروهی زنده تکرار طبیعی این ترند هستند. قابل تصور است که در سال 2018 فیسبوک قابلیتی مشابه با Houseparty را معرفی کند و از این طریق بتواند کاربران زیادی را به سمت خود بکشاند. همانطور که اینستاگرام با معرفی قابلیت استوری چنین کاری را انجام داد.
9. معرفی قابلیت Spaces فیسبوک
فیسبوک فقط به قابلیت لایو استریم ویدئو علاقهمند نیست و این شرکت در حال کار روی پروژهای به نام Spaces است که به افراد اجازه میدهد از طریق واقعیت مجازی با دوستان خود مرتبط شوند. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که فیسبوک شرکت آکیلوس که یک شرکت فعال در زمینه سختافزار و نرمافزار واقعیت مجازی است را نیز به تصاحب خود درآورده است و بنابراین عجیب نیست که این غول شبکههای اجتماعی در حال توسعه پلتفرمی برای بهرهگیری از این فناوری جدید باشد.
فیسبوک احتمالا در سال 2018 از قابلیت Spaces رونمایی کند. اگر فیسبوک بتواند پروژه Spaces را با موفقیت به سرانجام برساند، این شبکه اجتماعی به اولین شبکهاجتماعی با محوریت واقعیت مجازی تبدیل میشود.
10. پذیرش بیشتر سیاستهای دولتی از طرف شبکههای اجتماعی
بعد از وقایعی که در طی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا رخ داد، شبکههای اجتماعی دست دولت برای کنترل را بازتر گذاشتهاند. برای مثال، فیسبوک به تازگی هزاران تبلیغات که به نظر میرسید با روسها مرتبط هستند را غیرفعال کرده و سرمایهگذاریهایی را نیز روی هوش مصنوعی و اشکال انسانی مانیتورینگ انجام داده است.
با توجه به انتقادهای زیاد از شبکههای اجتماعی توییتر و فیسبوک در سال 2017، احتمالا این پلتفرمها برای در امان ماندن از انتقادهای آینده، با آغوش بازتری سیاستهای تحمیلی دولت را بپذیرند.
نتیجهگیری
تعداد ترندهای شبکههای اجتماعی که روی کاربران و برندها تاثیرگذار هستند در حال افزایش و قویتر شدن است. احتمالا لایو استریم ویدئو و واقعیت مجازی به بازیگران اصلی صحنه شبکههای اجتماعی تبدیل شوند. همچنین، برندها به سمت استفاده از شبکههای اجتماعی جدیدتر مانند اینستاگرام و اسنپ چت سوق پیدا میکنند، زیرا که نسل Z بیشتر وقت خود را در این پلتفرمها سپری میکند.
با معرفی آیفونهای جدید، واقعیت افزوده این شانس را دارد که به بخشی از فرآیند شبکههای اجتماعی تبدیل شود. در نهایت، شبکههای مانند توییتر و فیسبوک برای در امان ماندن از گزند انتقادات سیاسی و ارائه تجربه بهتر به کاربران، خود را بیشتر با سیاستهای دولت تطبیق خواهند داد.