۲۸-۰۲-۹۴، ۰۲:۰۹ ب.ظ
در مورد آل گفته شده که موجودی نامرئی است مانند جن که به زنی که تازه وضع حمل کرده اگر تنها بماند صدمه می رساند ( فرهنگ معین ، ماده آل ) . بنا بر این آل موجودی خیالی و ساخته و پرداخته ذهن انسان است ولی جن موجودی واقعی و حقیقی است .
اینک توجه شما را به مطالبی پیرامون جن جلب می نماییم :
در عالم هستى برخى از موجودات غیرمحسوساند و با حواس طبیعى قابل درک نیستند. یکى از این موجودات «جن» است. جن که در اصل معناى «پوشیدگى» دارد، از چشم انسان پوشیده است. قرآن وجود این موجود را تصدیق کرده و سورهاى به نام «جن» در قرآن وجود دارد. در قرآن گاهى از این موجود به «جان» یاد مىشود ؛ الرحمن (55)، آیه 39 و حجر (15)، آیه 27
ماهیت و حقیقت این موجود، چندان براى ما روشن نیست؛ ولى از پارهاى آیات و روایات مىتوان به بعضى مشخصات آن دست یافت، از جمله:
1. از آتش آفریده شده و خلق آن پیش از آفرینش انسان است حجر (15)، آیه 27 ؛ الرحمن (55)، آیه 15
2. مانند انسان مکلف و مسئول است ؛ ذاریات (51)، آیه 56
3. دستهاى از آنها مؤمن و گروهى کافر و عدهاى نیک و برخى زشت کرداراند ؛ جن (72)، آیات 11 و 14 و 15 ؛ احقاف (46)، آیه 31
4. برخى از آنها مرد و پارهاى دیگر زن هستند و تولید مثل مىکنند ؛ جن (72)، آیه 6
5. زندگى مىکنند و مىمیرند ؛ احقاف (46)، آیه 18؛ نگا: المیزان، علامه سید محمد حسین طباطبایى، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، چاپ پنجم1371، ج 20، ص 41
6. داراى شعور و ارادهاند و مىتوانند با سرعت حرکت کنند؛ مانند قصه حضرت سلیمان و تخت بلقیس (ملکه سبا) نمل (27)، آیه 38- 39
7. مسخّر انسان مىگردن د؛ در این رابطه قرآن تنها به قضیه حضرت سلیمان اشاره کرده است که علاوه بر پرندگان، وحوش و انسانها، جن نیز در اختیار و به فرمان او بودندV} نگا: نمل (27)، آیات 17 تا 39 ؛ سبأ(34)، آیه 12 - 14 ؛ انبیاء (21)، آیه 82.
8. در روایات آمده است: جن مؤمن، مسخر پیامبران و امامان مىشوند و به آنان خدمت مىکنند. کسانى که به اذن الهى ولایتى دارند، مىتوانند جنیان کافر را نیز تحت فرمان خود درآورند ؛ نگا: مصباح یزدى، محمد تقى، معارف قرآن، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، قم، چاپ دوم 1378 - ص 313 - 312
9. از پارهاى آیات و روایات معلوم مىشود که جنیان به پیامبر خدا(ص) ایمان آوردهاند ؛ جن (72)، آیه 1 ؛ احقاف (46)، آیه 29 - 32
اینکه جن در کجاى زمین قرار دارد، به طور واضح و مشخص مطرح نشده است، اما برخى از روایات، به اماکنى که در آنجا حضور بیشترى دارند اشاره کرده است ؛ نگا: معارف قرآن، ص 309 - 311
با توجه به توضیحات بالا، روشن مىشود که جن داراى اراده و اختیار بوده، ولى از جهت آگاهى و شعور از انسان پایینتر است.
zed bazi is my life