هیوندای سوناتا YF
نسل ششم سوناتا که به CLS کره ای معروف بود، علی رغم نقاط ضعفی مثل فضای ناکافی ردیف عقب، جعبه دنده نه چندان هوشمند، کشش و شتاب به نسبت ضعیف و سواری خشک، با تکیه بر مواردی همچون تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب و طراحی داخلی ارگونومیک، محبوبیت خوبی به دست آورد و بازار دست دوم آن تا به امروز همواره پر رونق بوده است.
هم اکنون مدل 2014 سوناتا با کارکرد حداکثر 100 هزار کیلومتر، بودجه ای 140 تا 150 میلیونی می باشد که در نمونه هایی با لکه رنگ یا کارکرد بالاتر کاهشی 5 میلیون تومانی را تجربه خواهد کرد. مدل های 2013 به پایین نیز با کارکرد متوسط 100 هزار کیلومتر و بدنه سالم 130 تا 135 میلیون تومان قیمت دارند گفتنی است قوای محرکه این خودرو از قلب 2.4 لیتری 177 اسب بخاری و 228 نیوتن متری تامین می شود و در 100 کیلومتر ترکیبی 8 لیتر بنزین می سوزاند. در مجموع هیوندای سوناتا به عنوان یک سدان چهار نفره اندازه متوسط، تقریبا تمامی اقشار و سنین جامعه را جذب کرده و این طور نیست که تنها به درد قشر خاصی بخورد.
هیوندای الانترا AD؛ تازه وارد جذاب
نسل جدید هیوندای الانترا که با کد AD ساخته می شود یکی از به روزترین گزینه های موجود در محدوده قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان است. این سدان کره ای از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ MPI (پاشش چند نقطه ای سوخت به درون منیفولد ورودی) با حجم دقیق 1999 سی سی و توان و گشتاور به ترتیب 152 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه و 192 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه استفاده می کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی حدود 7.5 لیتر و با تکیه بر باک 50 لیتری می تواند تا سقف سرعت 202 کیلومتر بر ساعت پیش برود.
الانترای جدید طراحی خارجی و داخلی بسیار جذابی داشته و از تجهیزات ایمنی و رفاهی بسیار خوبی شامل ورود بدون کلید + دکمه استارت، فرمان برقی تلسکوپی، ترمزهای دیسکی چهار چرخ (در جلو خنک شونده)، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، گرمکن غربیلک فرمان، تهویه مطبوع دوگانه خودکار، چراغ روشنایی در روز، حسگر نور و باران، کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی و مکالمه تلفنی از روی غربیلک فرمان، سامانه هشدار فشار باد لاستیک ها، ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سانروف، سیستم صوتی اینفینیتی (Infinity) با 6 بلندگو و ساب ووفر، آینه های جانبی تمام برقی، 7 کیسه هوا، کروز کنترل و هشدار نقاط کور اطراف خودرو (BSD) سود می برد اما از طرفی برای داشتنش باید با مواردی مثل فضای نسبتا کم ردیف عقب، قیمت بالا و کمبود نسبی لوازم یدکی کنار بیایید.
در حال حاضر الانترا 2017 صفر کیلومتر با بدنه سالم در سایت های مختلف بهایی حدودا 145 میلیون تومانی دارد که با کارکرد حداکثر 10 هزار کیلومتری به 138 تا 140 میلیون تومان کاهش می یابد. اگر دنبال یک سدان جمع و جور جذاب، ایمن و به روز می گردید و با خرج سقف بودجه تان مشکلی ندارید، حتما نگاهی همه جانبه و به اصطلاح خریدارانه به الانترا AD بیندازید.
کلام آخر
علاوه بر موارد بالا، در محدوده قیمتی 100 تا 150 میلیون تومان گزینه های دیگری همچون توئیوتا کمری GLX، سوزوکی ویتارا، سانگ یانگ رکستان، نیسان جوک، رنو کپچر، اِم جی GS، سانگ یانگ کایرون، هیوندای توسان، تویوتا کرولا، سانگ یانگ کوراندو، دی اس 3، میتسوبیشی لنسر و رنو فلوئنس E4 هم وجود دارند که بنا به دلایلی مثل کارکرد بسیار بالا، قیمت بسیار زیاد، لوازم یدکی کمیاب، عدم محبوبیت میان مردم، هزینه نگهداری بالا، مصرف سوخت زیاد، ظاهر نازیبا و ... سهم کمتری از بنگاه های اینترنتی را به خود اختصاص داده و بیشتر به درد خریداران خاص می خورند تا عموم مردم. در نهایت این کاملا بستگی به خریدار دارد که با توجه به بودجه، شرایط و ملاک های شخصی اش سراغ کدام گزینه برود.