۰۱-۰۲-۰، ۱۰:۴۲ ق.ظ
برترینها: مرسدس - بنز لوکسترین مدل الکتریکی خود را رونمایی کرد. EQS معادل کلاس S در بین محصولات بنزینی کارخانه است و بنز امیدوار است با آن به بازیگر اصلی بازار خودروهای الکتریکی تبدیل شود.
EQS بر روی پلتفرمی کاملا جدید ساخته شده که مختص ماشینهای الکتریکی است. به گفته کارخانه، ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۷۷۰ کیلومتر حرکت کند که برای ماشینهای الکتریکی یک رکورد تازه است. نزدیکترین رقیب بنز، تسلا مدل S با هر بار شارژ ۶۶۰ کیلومتر حرکت میکند و برد مدلهای الکتریکی پورشه و آئودی ۴۸۰ کیلومتر است. این مدل که در حقیقت نسخه تولیدی کانسپت ویژن EQS محسوب میشود، با انبوهی از تکنولوژیهای پیشرفته وارد میدان شده تا تعریفی نوین از حمل و نقل سبز ارائه کند. بخشهایی از این مطلب از وبسایت دیجیاتو برداشته شده با ما همراه باشید.
طراحی شده برای آینده
با آنکه به نظر میرسد مرسدس بنز EQS در مقایسه با نسخه کانسپت بخش زیادی از جذابیتهای ظاهری خود را از دست داده، ولی با وجود این پرچمدار برقی اشتوتگارتیها کماکان چهرهای منحصر بفرد و متمایز دارد. این خودرو پایهگذار فلسفه طراحی جدیدی برای خانواده EQ بوده و دیگر مدلهای این سری با ظاهری مشابه تولید خواهند شد.
با توجه به اینکه EQS بر مبنای یک پلتفرم اختصاصی توسعه پیدا کرده، گوردون واگنر و دیگر طراحان کمپانی با آزادی عمل کامل قسمتهای مختلف این سدان پرچمدار را شکل دادهاند. این خودرو کاپوت بسیار کوتاه و کم ارتفاعی دارد، این امر سبب شده فاصله دماغه و ستون A کمتر از حد معمول باشد که آن هم شیب زیاد شیشه جلو را در پی داشته است.
قوسی که از ستون A خودرو آغاز شده، به زیبایی تا انتها و روی صندوق عقب امتداد پیدا کرده است. مرسدس بنز از این سبک طراحی با نام «کمان واحد» یاد میکند. اما نکته جالب اینکه کاپوت جلوی EQS ثابت بوده و فقط تکنسینهای مرسدس بنز میتوانند در مواقع لازم آن را باز کنند. شاید بپرسید در این حالت مثلا دسترسی به محفظه شیشهشوی به چه صورت خواهد بود. در پاسخ باید گفت برای پر کردن این محفظه یک دریچه روی گلگیر جلوی سمت راننده تعبیه شده است.
در نمای روبرو، پنل مشکی براق که لوگوی بزرگ مرسدس بنز را در خود جای داده، اصلیترین المان است. در زیر این پنل، ستارههای سهپر ریز پخش شده و افکت سهبعدی زیبایی خلق کردهاند. در دو طرف این پنل چراغهای اصلی با سه LED کوچک داخلی قرار دارند. گرافیک این LEDها به شکلی است که دیگر مدلهای سری S (شامل S کلاس و GLS) را در ذهن تداعی میکنند. یک نوار LED باریک هم دو چراغ اصلی را بهم متصل کرده است.
در نمای عقب، چراغها طبق روال پرتکرار این روزهای جهان خودرو ساختاری سرتاسری دارند. مرسدس بنز میگوید در طراحی گرافیک چراغهای این بخش از رشتههای یک لامپ حبابی قدیمی الگوبرداری کرده است.
در هر حال سبک طراحی مرسدس بنز EQS متفاوت از دیگر محصولات کمپانی و سایر رقبا است و نمیتوان آن را زیبا یا زشت توصیف کرد. البته پیش از این کرایسلر با مدل کنکورد مدل ۲۰۰۱ از سبک تقریبا مشابهی پیروی نموده، ولی محصول اشتوتگارتیها از نسبتهایی کاملا متفاوت برخوردار است.
EQS بر روی پلتفرمی کاملا جدید ساخته شده که مختص ماشینهای الکتریکی است. به گفته کارخانه، ماشین با هر بار شارژ میتواند تا ۷۷۰ کیلومتر حرکت کند که برای ماشینهای الکتریکی یک رکورد تازه است. نزدیکترین رقیب بنز، تسلا مدل S با هر بار شارژ ۶۶۰ کیلومتر حرکت میکند و برد مدلهای الکتریکی پورشه و آئودی ۴۸۰ کیلومتر است. این مدل که در حقیقت نسخه تولیدی کانسپت ویژن EQS محسوب میشود، با انبوهی از تکنولوژیهای پیشرفته وارد میدان شده تا تعریفی نوین از حمل و نقل سبز ارائه کند. بخشهایی از این مطلب از وبسایت دیجیاتو برداشته شده با ما همراه باشید.
طراحی شده برای آینده
با آنکه به نظر میرسد مرسدس بنز EQS در مقایسه با نسخه کانسپت بخش زیادی از جذابیتهای ظاهری خود را از دست داده، ولی با وجود این پرچمدار برقی اشتوتگارتیها کماکان چهرهای منحصر بفرد و متمایز دارد. این خودرو پایهگذار فلسفه طراحی جدیدی برای خانواده EQ بوده و دیگر مدلهای این سری با ظاهری مشابه تولید خواهند شد.
با توجه به اینکه EQS بر مبنای یک پلتفرم اختصاصی توسعه پیدا کرده، گوردون واگنر و دیگر طراحان کمپانی با آزادی عمل کامل قسمتهای مختلف این سدان پرچمدار را شکل دادهاند. این خودرو کاپوت بسیار کوتاه و کم ارتفاعی دارد، این امر سبب شده فاصله دماغه و ستون A کمتر از حد معمول باشد که آن هم شیب زیاد شیشه جلو را در پی داشته است.
قوسی که از ستون A خودرو آغاز شده، به زیبایی تا انتها و روی صندوق عقب امتداد پیدا کرده است. مرسدس بنز از این سبک طراحی با نام «کمان واحد» یاد میکند. اما نکته جالب اینکه کاپوت جلوی EQS ثابت بوده و فقط تکنسینهای مرسدس بنز میتوانند در مواقع لازم آن را باز کنند. شاید بپرسید در این حالت مثلا دسترسی به محفظه شیشهشوی به چه صورت خواهد بود. در پاسخ باید گفت برای پر کردن این محفظه یک دریچه روی گلگیر جلوی سمت راننده تعبیه شده است.
در نمای روبرو، پنل مشکی براق که لوگوی بزرگ مرسدس بنز را در خود جای داده، اصلیترین المان است. در زیر این پنل، ستارههای سهپر ریز پخش شده و افکت سهبعدی زیبایی خلق کردهاند. در دو طرف این پنل چراغهای اصلی با سه LED کوچک داخلی قرار دارند. گرافیک این LEDها به شکلی است که دیگر مدلهای سری S (شامل S کلاس و GLS) را در ذهن تداعی میکنند. یک نوار LED باریک هم دو چراغ اصلی را بهم متصل کرده است.
در نمای عقب، چراغها طبق روال پرتکرار این روزهای جهان خودرو ساختاری سرتاسری دارند. مرسدس بنز میگوید در طراحی گرافیک چراغهای این بخش از رشتههای یک لامپ حبابی قدیمی الگوبرداری کرده است.
در هر حال سبک طراحی مرسدس بنز EQS متفاوت از دیگر محصولات کمپانی و سایر رقبا است و نمیتوان آن را زیبا یا زشت توصیف کرد. البته پیش از این کرایسلر با مدل کنکورد مدل ۲۰۰۱ از سبک تقریبا مشابهی پیروی نموده، ولی محصول اشتوتگارتیها از نسبتهایی کاملا متفاوت برخوردار است.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !