امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی رشته مدیریت بازرگانی
#1
[عکس: sci209.jpg]
مقدمه:
مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصول محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد . دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.
هدف رشته:
هدف از این رشته عبارت است از : آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسائل مبتنی به مدیریت ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به هر یک از این مسائل ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسأله و تصمیم گیری و اجرای تصممیمات متخذه .

صنعت و بازار کار:
فارغ التحصیلان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمان، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف تصمیم گیری دارند قدرت حل مشکلات را پیدا می کنند و همچنین علاوه بر دانش نظری با کاربردهای این رشته نیز آشنا می شوند. فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی می توانند در مؤسسات بازرگانی، امور دفتری مانند: تدارکات، اداره امور کارگزینی، امور مالی، بازاریابی مشغول به کار شوند.
دانشگاه ها:
اين گرايش از قديمي ترين گرايش هاي مديريت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بين دانشگاه تهران و دانشگاه کاليفرنياي جنوبي به منظور تربيت مديران براي اداره سازمانهاي دولتي و خصوصي ،در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاري گروهي از اساتيد آمريکايي آغاز کرد، سپس اين رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههاي گوناگون کشور گسترش يافته و همينک در غالب دانشگاههاي دولتي، آزاد و پيام نور ارائه مي گردد.
درس های رشته:

ردیف
نام درس
1
آمار و کاربرد آن در مدیریت 2 2
آمار و کاربرد آن در مدیریت 1
3
اصول حسابداری 1
4 اصول حسابداری 2 5 اقتصاد خرد 6 اقتصاد کلان 7 بازاریابی بین المللی 8 بازاریابی و مدیریت بازار 9 بازرگانی بین المللی 10 بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان 11 پول و ارز و بانکداری 12 تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم 13 تحقیق در عملیات 1 14 تحقیق در عملیات 2 15 تحقیقات بازاریابی 16 توسعه اقتصادی و برنامه ریزی 17 حسابداری صنعتی 1 18 حسابرسی 1 19 حقوق اساسی 20 حقوق بازرگانی 21 حقوق بازرگانی بین الملل 22 روابط صنعتی 23 روان شناسی کار 24 روش تحقیق در مدیریت 25 ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 26 ریاضیات و کاربرد ان در مدیریت 2 27 زبان تخصصی 1 و 2 28 زبان تخصصی 3 و 4 29 سازمان های پولی و مالی بین المللی 30 سمینار در مسائل بازاریابی 31 سمینار در مسائل مالی 32 سیاست پولی و مالی 33 سیستم های خرید، انبارداری و توزیع 34 سیستمهای اطلاعاتی مدیریت 35 مبانی سازمان و مدیریت 36 مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن 37 مدیریت استراتژیک 38 مدیریت تولید 39 مدیریت رفتار سازمانی 40 مدیریت مالی 1 41 مدیریت مالی 2 42 مدیریت منابع انسانی 43 کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت

گرايشهاي مختلف:
اين رشته داراي گرايش‌هاي مختلفي می باشد که عبارتند از : بازاريابي ، سياستگذاري (استراتژيک) ، بازاريابي بين الملل ، تحول سازمان ی ، مالي ،بیمه، بازرگانی بین الملل و ...
واحدهاي درسي در دانشگاه:
جمع تعداد واحدهاي درسي اين رشته 32 واحد بوده و 4 واحد از آن مربوط به پايان نامه مي باشد. تمامي درسهاي اين گرايش دو واحدي بوده و دانشجو بايد 14 درس دانشگاهي را بگذراند. از مجموع درسهاي اين رشته 4 واحد درس مديريت پيشرفته، 4 واحد تحليل آماري و تحقيق در عمليات و مابقي آن دروس اختصاصي اين رشته در زمينه آشنايي با تجارت و کسب و کار، مباحث استراتژيک سازماني و مديريت بازار مي باشند.
آينده شغلي:
فارغ التحصيلان اين رشته با تسلط به مباحث مربوط به بازار، مباحث تدوين استراتژيهاي سازماني، شناخت مشتريان و نحوه ارتباط با آنها، شناخت فرايندهاي فروش، بازاريابي و خدمات به مشتريان زمينه لازم جهت استخدام در واحدهاي بازرگاني سازمانها را داشته و نسبت به ساير گرايش هاي مديريت با توجه به نبود رشته اي جايگزين از بازار کار مناسبي برخوردارند. ضمن اينکه دانشجويان اين رشته با توجه به شناخت کافي از کسب و کار و نحوه ايجاد تجارت موفق شانس زيادي براي موفقيت در حيطه کار آفريني و تشکيل کسب و کارجديد دارند.
بازار کار:
فارغ التحصیلان این رشته به خوبی می توانند در سطح مدیران اجرایی در سازمانهای بازرگانی ، صنعتی و دولتی به کار اشتغال ورزند و یا در سمت مشاور مدیریت انجام وظیفه نمایند . انتظار می رود این فارغ التحصیلان پس از کسب تجربیات کافی بتوانند مسئولیتهای بیشتری را در سطوح بالای سازمان عهده دار شوند . علاوه بر این ، فارغ التحصیلان این دوره می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروز در موسسات بزرگ اهمیت زیادی برخوردار است ، مشغول بکار شوند .
آمدن ' بودن ' شدن ' رفتن
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  برای مدیریت دانش چه رویکردی دارید؟ نويد 0 258 ۲۲-۰۶-۹۴، ۱۰:۰۱ ب.ظ
آخرین ارسال: نويد
  آیا مدیریت دانش فقط برای شرکت‏های بزرگ کاربرد دارد؟ نويد 0 182 ۲۲-۰۶-۹۴، ۰۹:۵۳ ب.ظ
آخرین ارسال: نويد
  رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوزی اموزشی مهرگان 0 209 ۳۱-۰۳-۹۴، ۱۲:۴۴ ب.ظ
آخرین ارسال: مهرگان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان