امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحقیق درباره مصحف حضرت زهرا ( س)
#1
مقدمه
فاطمه(س) خود سرى از اسرار الهى است و دسترسى و شناخت مقام بلندش براى ما انسانهاى خاكى به سادگى ممكن نيست، بالاتر از آن، گوشه‏هاى بسيارى از زندگانى‏اش چون دُر در صدف مخفى و پنهان باقى مانده است.مصحف فاطمه(س) سرچشمه جوشان معنويت و دانش ها كه از طريق وحى بر او نازل گشته مانند قبر مطهرش رازى است كه در پرده مانده و در اختيار ما خاكيان نيست. به راستى مصحف فاطمه(س) چيست؟ درباره مصحف فاطمه(س) پرسشها و ابهاماتى است; آيا همان گـونه كه از عنـوان ((مصحف)) بـرمی آيد، قرآنى ويژه حضـرت زهرا عليهاالسلام بـوده، يا كتابى در موضوعى ديگر است؟ اگر جواب، فرض دوم است، آيا خود حضرت آن را نوشته اند؟ محتواى آن چيست؟ و اكنون اين كتاب كجا است؟ جواب اين پرسشها از روايات مربـوط به ايـن موضوع به دست می آيد. البته بيان اين روايات مختلف است; بعضى محتواى مصحف را احكام حلال و حرام مى دانند، برخى مى گويند ديكته كننده آن پيامبر(ص) بوده، در حالى كه بعضى جبرئيل را گوينده آن مى دانند، كه در اين صورت بايد به اين پرسش پاسخ گوييم كه آيا جبرئيل با شخصى كه پيامبر نيست، سخن مى گويد؟ و اگر چنين باشد، چگونه با حضرت فاطمه(س) سخن گفته است؟ مگر پس از وفات پيامبر(ص)، وحى قطع نشده بود؟ به هر روى، پرسشهاى بسيارى در اين زمينه وجود دارد، كه پاسخگويى به آن، مورد اهتمام تحقیق حاضر است. شايع ترين پرسش در باره اين مصحف، عنوان جنجال بـرانگيز و شبهه ناك آن، يعنى ((مصحف)) است، زيرا چنين بـرمی آيد كه اين مصحف، قرآن خاصى است. اما اگر به روايات بنگريم، مى يابيم اين مصحف حتى يك آيه در بر ندارد. بسيارى از برادران اهل سنت مى پندارند شيعه، قرآنى ديگر به جز قرآن موجود در اختيار دارد! و گمان برده اند مصحف فاطمه سلام الله عليها همان قرآن است! برخى احاديثى كه در باره مصحف فاطمه سلام الله عليها آمده است، با همين واژه (مصحف) است، از اين رو به پندار مزبور دامن مى زند; از جمله محمـد بـن مسلـم از امام جعفر صادق(ع) روايت مى كند ((فاطمه عليها السلام مصحفى از خود به جا گذاشت، كه قرآن نيست.))[1]
على بن سعيد از امام صادق(ع) روايت مى کند به خدا سـوگند! مصحف فاطمه عليها السلام نزد ماست و در آن حتى يك آيه از كتاب الله نيست.[2]
معناى مصحف
به آنچه كه متشكل از برگهاى نـوشته شده ميان دو جلد باشد، مصحف گويند (الجامع للصحف المكتوبه بين الدفتين).[3] ((مصحف)) شامل هر كتابى مى شود و اختصاص به قرآن ندارد، گو اينكه معناى مشهور مصحف، قـرآن است. شايسته است يادآور شويم واژه مصحف در قرآن وارد نشده و جزء نامهاى قرآن نيز شمرده نشده است. جلال الديـن سيوطى و ابوالمعالى الصالح، يكى از محدثان اسلامى، پنجاه و پنج نام براى قرآن بر شمرده اند، كه در ميان آنها كلمه ((مصحف)) ديده نمى شود. جالب است بدانيد هيچ كـس به ((سيبويه)) در نامگذارى كتابش به ((الكتاب)) به رغم نـامگذارى قرآن به هميـن نام اعتراض نكرده است، ولى بر نامگذارى كتاب حضرت فاطمه به ((مصحف)) اعتراض كـرده انـد.[4]
مصحف آن حضرت در بر دارنده امثال و حكم و مواعظ و اخبار و عجايب است و اميرمومنان آن را نـوشته و تقـديـم حضرت فاطمه كرده، تا تسلى بخش ايشان در مرگ پدر باشد.[5] بعضى معقتدند ايـن مصحف، شامل احكام تشريعى، اخلاقى و آنچه در زمان آينده پيش می آيد، است و حضرت فاطمه(س) آن را از شنوده هاى پدر و شوهرش جمع آورى كرده است.[6]
اعتبار روايات مصحف
شايد مهمترين پرسش درباره مصحف، صحت و اعتبار روايات آن است، زيرا ديگر پرسشها پس از تبيين اعتبار روايات ايـن كتاب مطرح مـى شود. از ايـن رو در ابتـدا بـايـد وارد ايـن بحث شـويم.
راههاى تشخيص صحت روايت
براى فهميدن صحت روايات، راههاى مختلفى وجود دارد،كه مهمترين آن سه راه است: راه اول، بررسى اشخاص (راويان) موجود در سند حديث است. اگر همگى اين راويان مورد اعتماد باشند، خبر معتبر است. راه دوم، قـراين ديگر به جز سند است، زيرا گاه تمامى راويان داراى شـرايط لازمند، ولى قراينى مانند روى گرداندن علما و عمل نكردن به آن حديث از سوى ايشان وجود دارد، كه دلالت مى كند اشكالى در ايـن حديث هست و گرنه آن را كنار نمى گذاشتند. همچنان كه گاه سند حديث، صحيح و سالم نيست، ولى قراينى ديگر مانند عمل علمـا طبق حديث باعث اعتماد به آن خبر مى شود. راه سوم، اعتقاد به تفاوت ميان احاديث مربوط به احكام شرعى با غير آن يعنى احاديث مربوط به عقايد يا تاريخ است. گونه اول، يعنى روايات فقهى لازم است سندا معتبر باشـد، ولى براى اثبات گونه دوم، اتفاق نظر علما كافى است. مى تـوان راه سوم را مندرج در راه پيشين دانست، زيرا در هر روى، ملاك اعتبار حديث، اعتماد به آن است، بی آنكه به راويان توجه كنيم.
مصحف فـاطمه(س) و راههاى تشخيص صحت و اعتبـار روايـات
اينك نوبت آن رسيده كه به پرسـش مطرح شده پاسخ دهيم و بگوييـم: روايات مصحف فاطمه(س) با هر يك از راههاى مزبور، صحيح و معتبر است، زيرا از طريق سوم اگر بخـواهيم بررسـى كنيـم تمامى علماى شيعى روايات ايـن مصحف را پذيرفته و ما به عنـوان مخالف، كسـى را نمى شناسيم. ايـن مطلب باعث تقويت وثوق به روايات از راه دوم است، گو اينكه برخى گفته اند: مگر مى شود جبرئيل بر فاطمه(س) نازل گردد و به او ايـن مطالب را بگـويد و علـى عليه السلام آنها را بشنود و بنويسد؟! با اينكه علـى(ع) از فاطمه(س) افضل است و سزاوار مى نمايد به ايشان وحى شـود، نه به همسرشان! علامه سيدمحسـن اميـن گفته است، بسنده مى كنيم: استبعادى نـدارد و جـاى انكـار نيست كه جبـرئيل ـا زهرا عليها السلام سخـن گويد و على عليه السلام آن را بشنود و در كتابى كه به نام ((مصحف فاطمه)) است، بنـويسد. گـو اينكه اصحاب مـورد وثـوق ايـن سخنـان را از امـامان اهل بيت عليهم السلام روايت كرده انـد. مـن به كسانـى كه ايـن امر را انكار كـرده، يا آن را بعيـد مـى شمـرند و يا مبالغه گـويـى و دور از انصاف مـى داننـد، مـى گـويـم آيا در قدرت خداى متعال شك دارند؟ يا در اينكه پاره تـن رسـول الله زهرا شايسته اين كرامت باشد؟ و يا در صحت ايـن روايات به رغم گفته ائمه هدى، كه ذريه آن حضرت و مورد وثـوقند؟ در حالـى كه ايـن كـرامت بـراى ((آصف بـن بـرخيا)) وزيـر سليمان عليه السلام رخ داد و او گرامـى تر از آل محمد نزد خـدا نيست![7] در يكى از روايات امام صادق عليه السلام مى فرمايد: فاطمه پس از رسول الله صلى الله عليه و آله هفتاد و پنج روز زنده ماند و به خاطر پدرش دچار حزن بسيار بـود. جبرئيل به نزد او می آمد و به سبب مرگ پدرش به او دلدارى و تسلى خاطر مى داد .به ايشان از پدرش و جايگاه او و به كسـانى كه از ذريه فاطمه خواهند بود، خبر مى داد. على عليه السلام ايـن اخبار را مى نوشتو اين مصحف فاطمه است.[8]
نويسنده مصحف
روايات بسيارى وجود دارد كه در آن، حضـرت على عليه السلام به عنوان نگارنده مصحف معرفـى شـده است از جمله امـام صادق عليه السلام در جواب سـوال ((حماد بن عثمان)) مبنى بر اينكه نويسنده مصحف كيست، مى فرمايد: اميرمومنان هر چه را مـى شنيد، مـى نـوشت، تـا اينكه به صـورت كتـابـى در آمـد.[9]
مصحف فاطمه(س) چيست؟
فضيل بن سكره مي گويد: به محضر امام صادق(ع) شرفياب شدم، به من فرمود: آيا مي داني كه اندكي قبل چه چيزي را مطالعه مي كردم؟ گفتم: نه، فرمود: به كتاب فاطمه (س) مي نگريستم، نام همه سلاطين كه در زمين فرمان روايي مي كنند و همچنين نام پدران آنها در آن، ذكر شده است، ولي من از نوادگان امام حسن(ع) (و زمامداري آنها) چيزي را در مصحف نديدم.[10]
از اين روايات فهميده مي شود، كه مصحف فاطمه(س) كتابي غير از قرآن است و حاوي مطالبي از اخبار آينده و اسراري است كه توسط جبرئيل يا فرشته ديگر به حضرت فاطمه(س) القاء شده و نيز مشتمل بر وصيت حضرت زهرا(س) مي باشد كه حضرت علي(ع) آن مطالب را تنظيم و تدوين نموده است و اين مصحف در نزد امامان(ع) مي باشد. بنابراين آنچه بعضي به شيعه نسبت داده اند كه مصحف فاطمه(س) در نزد شيعيان همان قرآن حقيقي است و امام عصر(عج) هنگام ظهور، آن را آشكار مي كند و آن غير از اين قرآني است كه در دسترس مسلمانان مي باشد، نسبت بيهوده و ناروا است.


نشانه امامت
مصحف فاطمه(س) به عنوان اسرار رسالت و امامت، تنها در دست ائمه معصومين (عليهم‏السلام) به يادگار ماند و در بين حجتهاى خدا در روى زمين يكى پس از ديگرى دست‏به دست گشت كه در اختيار داشتن آن را يكى از نشانه‏هاى امامت دانسته‏اند.امام رضا(ع) وقتى علامت و نشانه‏هاى امام معصوم را شمارش كرد فرمود : و «يكون عنده مصحف فاطمة » مصحف فاطمه(س) در نزد او از نشانه‏هاى امامت مى‏باشد.[11]روايات بسيارى دلالت دارد بر اينكه «جامعه‏»، «جفر» و «مصحف فاطمه(س)» در نزد ائمه است كه در فرصت مناسب به آنها مراجعه و مشكلات و نيازهاى فكرى و علمى انسانها را حل مى‏كردند. تمام اين آثار گنجينه‏هاى گرانبهايى از معارف و دانشها بود كه تصور آنها در افكار مادى ذهن بشر نمى‏گنجد.ابوبصير مى‏گويد: به حضور امام صادق(ع) رسيدم و عرض كردم: قربانت گردم! از شما سؤالى داردم، راستى دراينجا كسى نامحرمى هست كه سخن مرا بشنود؟ امام صادق(ع) پرده‏اى را كه ميان آنجا و حجره ديگر بود بالا زد و درآنجا سر كشيد سپس فرمود: اى ابا محمد! هر چه مى‏خواهى بپرس. قربانت‏شوم! جامعه چيست؟ فرمود: طومارى است‏به طول هفتاد ذراع با املاء رسول خدا و دستخط على(ع) كه تمام حلال و حرام و همه نيازهاى مردم در آن موجود است‏حتى جريمه خراش. آنگاه فرمود: همانا «جفر» در نزد ما است و مردم چه مى‏دانند «جفر» چيست؟ عرض كردم: جفر چيست؟ فرمود: مخزنى از چرم است كه علم پيامبران و اوصياء و دانشمندان گذشته بنى‏اسرائيل در آن وجود دارد.[12]



نزد فرزندش امام زمان(عج)
صحيفه فاطميه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضيه است از ما است. مصحف فاطمه(س) اين خير كثير الهام شده از سوى خداوند متعال، به عنوان ميراث بس ارزشمندى در نزد امامان معصوم(ع) دست‏ به دست گشته است و هم اكنون در اختيار مهدى فاطمه حجت‏خدا بر روى زمين است. روايات بسيارى از ائمه نقل شد كه در آنها لفظ «عندنا» يا «عندى‏» است و اين تعبير مى‏فهماند كه مصحف فاطمه(س) به مثابه علامت و نشانه‏اى از امامت، تنها در اختيار آنان بوده است و در مواردى نيز عليه كج‏انديشان و منحرفان از مسير امامت‏بدان احتجاج مى‏كردند و به اين وسيله حقانيت‏خويش و ادعاى دروغين آنها را آشكار مى‏ساختند. ابوبصير مى‏گويد: به امام محمد باقر(ع) عرض كردم: جانم فدايت! پس از رحلت جانسوز فاطمه(س) آن مصحف به چه كسى انتقال گرديد؟ فرمود: فاطمه(س) شخصا آن را به اميرالمؤمنين(ع) تحويل داد و پس از شهادت على(ع) به امام حسن(ع) منتقل گشت و پس از او به امام حسين(ع) و آنگاه در خاندان حسين(ع) دست‏به دست گشت تا اينكه به صاحب الامر(عج) تحويل داده شد.[13]
«اللهم صل على فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها و السر المستودع فيها بعدد ما احاط به علمك»







[1]- بحارالانـوار، مجلسى، ج26، ص41، ح73.

[2] -همان، ج27، ص271، ح3.

[3] -صحـاح تـاج اللغه و صحـاح العربيه، جـوهـرى ج4، ص;1383 تـاج العروس، زبيدى، ج6، ص161.

[4] - معالـم المدرستيـن، مرتضى عسكرى، چاپ مـوسسه بعثت، ج2، ص34.

[5] -لمراجعات، سيدعبـدالحسين شرف الـدين، تحقيق حسيـن الراضـى، چـاپ دارالكتـاب الاسلامـى، ايـران، ص521.

[6] -سيـره الائمه الاثنـى عشـر، سيـدهـاشـم معروف الحسنـى، چــاپ دارالتعارف، بيـروت، ج اول، ص96 ـ 97.

[7] -اعيان الشيعه، چاپ قديـم، چاپخانه الانصاف، بيروت، چاپ سوم، 1370ه، ص314

[8] -اصـول كافـى، ج اول، ص241، ح،5 بحـارالانـوار، مجلسـى، ج26، ص41، ح72.

[9] -اصـول كافى، كلينى، ج اول، ص240، ح;2 بحارالانـوار، مجلسـى، ج26، ص44، ح77.

[10] - اصول كافي، ج1، ص241، حديث8

[11] - بحارالانوار، ج 25، ص‏117.

[12] - حديث‏با تلخيص نقل شده. اصول كافى، ج 1، ص‏239; بصائر الدرجات، ص 151; بحارالانوار، ج‏26، ص 38.

[13] - مسند فاطمة الزهرا(س)، ص 292.
بازنده میگه میشه اما سخته
برنده میگه سخته اما میشه


 
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تحقيقى درباره توطئه گران ترور امام علی(ع) d.ali 0 928 ۱۴-۰۳-۹۷، ۰۴:۰۱ ق.ظ
آخرین ارسال: d.ali
  تحقیق درباره ی کم خونی .:SNOW G!RL:. 2 1,203 ۰۵-۰۹-۹۳، ۰۵:۲۷ ب.ظ
آخرین ارسال: زینب سلطان
  تحقیق پیرامون منابع درآمد روستاییان .:SNOW G!RL:. 4 887 ۰۵-۰۹-۹۳، ۰۴:۵۱ ب.ظ
آخرین ارسال: نويد

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
1 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
hannaneh (۲۵-۰۵-۹۴, ۱۱:۴۵ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان