امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حجت بودنِ حضرت فاطمه (س) بر ائمه، به چه معناست؟
#1
بسم رب الحسین(ع)
پرسش:
حجت الهی بودن حضرت فاطمه
(سلام الله علیها) بر بقیه چهارده معصوم (علیهم السلام) به چه معناست؟

[عکس: 49567136197320075763.jpg]

پاسخ:
قبل از هر سخن لازم است عرض کنیم حدیثی که به آن اشاره کرده اید حدیثی منسوب به امام عسکری
(علیه السلام) است و تا آن جا که بنده جستجو کردم تنها در تفسیر اطیب البیان آمده است و این کتاب از آثار متاخر و معاصر است (حدود 100 سال پیش) نه از آثار علمای متقدم. ضمن اینکه مولف سند حدیث را هم ذکر نکرده اند.
ایشان در ذیل آیه سوم از سوره جن می نویسد: خداوند متعال اين اسم [یعنی اسم علی] را انتخاب فرمود براى امير المؤمنين (عليه الصلاة و السلام)... يعنى در [میان] ممكنات در جميع كمالات نفسانيه و معنويه بر تمام [خلائق] برترى دارد فقط وجود مقدس حضرت رسالت كه نام مباركش محمد احمد محمود است‏ [استثناست یعنی امام علی بر همه خلائق غیر از رسول خدا، برتری دارد]... و همين است [معنای این]حديث شريف كه فرمود: «لولا على لما كان لفاطمة كفو من آدم و من دونه»؛ اگر علی نبود هیچ کفوی برای فاطمه نبود نه از آدم و نه از غیر آدم و از همين حديث [اخیر] استفاده مي شود كه پس از مقام پيغمبر و على، فاطمة افضل از تمام انبياء و اولياء است و شاهد بر اين معنى، [این] حديث شريف منسوب به حضرت عسكرى است كه فرمود: «نحن‏ حجج‏ اللَّه‏ على خلقه و جدتنا فاطمة حجة اللَّه علينا».(1)
بنا بر این از نظر راوی این حدیث یعنی صاحب تفسیر اطیب البیان، حدیث یاد شده شامل پیامبر و امام علی نمی شود یعنی حضرت فاطمه حجت بر این دو بزرگوار نیست بلکه حجت بر دیگر معصومین است.

حال منظور از حجت بودن حضرت زهرا بر اولادش چیست؟
قدر مسلم این است که حجت در روایت مورد نظر، به معنای امامت و پیشوایی نیست زیرا این یک منصب سیاسی و اجتماعی است که در منظومه معارف اسلام به مردان اختصاص یافته است .(2)
پس حضرت فاطمه امام و پیشوای اولاد خود (به معنایی که عرض شد) نبوده اند و باید منظور از حجت در روایت یاد شده چیز دیگری باشد. شاید بتوان گفت منظور، اسوه و الگو بودن است همان طور که در حدیثی از امام زمان آمده است: «فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي‏ أُسْوَةٌ حَسَنَة»؛ در دختر رسول خدا برای من اسوه نیکی است.(3)
در پناه حق

ـــــــــــــــــــــــــ
(1) اطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏13، ص: 224.
(2) قرآن در قرآن، جوادی آملی، ص380.
(3) الغيبة، شیخ طوسي، ص: 286.
تصویرقشنگیست که در صحنه ی محشر مادورحسینیم(ع) و بهشت است که مات است!
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمثیلات حجت الاسلام قرائتی !!Tina!! 0 78 ۲۶-۰۶-۹۶، ۱۰:۳۳ ب.ظ
آخرین ارسال: !!Tina!!
  چرا حضرت علی (ع) قاتل خود را مورد عفو و بخشش قرار ندادند؟ nza3380 0 240 ۲۹-۰۳-۹۶، ۱۲:۰۷ ق.ظ
آخرین ارسال: nza3380
  ابعاد الگو بودن حضرت زهرا سلام الله علیها nza3380 3 258 ۰۱-۰۱-۹۶، ۰۵:۱۰ ب.ظ
آخرین ارسال: nza3380

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
3 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
نويد (۲۵-۱۲-۹۵, ۰۴:۵۷ ب.ظ)، nza3380 (۲۰-۰۶-۹۵, ۰۱:۴۵ ق.ظ)، فاطمه۲۷ (۱۸-۰۵-۹۵, ۰۶:۱۸ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان