۱۷-۱۱-۹۶، ۰۸:۴۵ ب.ظ
روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: همراه با منیژه حکمت که برای نخستین بار به عنوان کارگردان در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او تنها کارگردان زن جشنواره امسال هم هست. با حکمت درباره این دو ماجرا، تفاوت فیلمسازی زنان و مردان، «جاده قدیم» و چند نکته دیگر گفت و گو کرده ایم.
منیژه حکمت تاکنون به عنوان کارگردان در جشنواره حضور نداشته است. او سال 79 «زندان زنان» را ساخت که تبدیل به یکی از پرسر و صداترین فیلم های ایران شد. پیش از ساخت این فیلم تجربه تهیه کنندگی داشت و بعد از آن فعالیتش را در این زمینه، کارگردانی و نیز پخش ادامه داد. حکمت بعد از 10 سال دوری با «جاده قدیم» به عرصه کارگردانی برگشته است و یک فیلم اجتماعی دیگر ساخته. در طول ساخت فیلم تلاش سازندگان این بود که جز یک خط کلی و البته نامفهوم چیز بیشتری به بیرون درز نکند:
منیژه حکمت تاکنون به عنوان کارگردان در جشنواره حضور نداشته است. او سال 79 «زندان زنان» را ساخت که تبدیل به یکی از پرسر و صداترین فیلم های ایران شد. پیش از ساخت این فیلم تجربه تهیه کنندگی داشت و بعد از آن فعالیتش را در این زمینه، کارگردانی و نیز پخش ادامه داد. حکمت بعد از 10 سال دوری با «جاده قدیم» به عرصه کارگردانی برگشته است و یک فیلم اجتماعی دیگر ساخته. در طول ساخت فیلم تلاش سازندگان این بود که جز یک خط کلی و البته نامفهوم چیز بیشتری به بیرون درز نکند:
«در آستانه سال نو مینو به خانه نمی رسد...» مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی بازیگران اصلی «جاده قدیم» هستند. روایت او را درباره چگونگی ساخت این فیلم و دغدغه ای که حکمت را وارد به تولید «جاده قدیم» کرد، بخوانید. او صحبت های جالبی درباره دیگر فعالیت های سینم ایی اش کرده و در عین حال گفته است نباید بین فیلمساز زن و مرد تفاوت قائل بود. در ضمن از این که عنوان تنها کارگردان زن جشنواره سی و ششم را یدک می کشد، خوشحال نیست و توضیح می دهد چرا نمی توان به این القاب دل بست.
چه شد که بین فیلم قبلی شما یعنی «سه زن» تا «جاده قدیم» حدود 10 سال فاصله افتاده؟
فیلم ساختن اگر همراه با اندیشه باشد و به عنوان شغل به آن نگاه نشود، کار سختی است و مسئولیت خطیری دارد. چون نمی توانید بدون آن که جریان سازی کنید مدام مشغول فیلم سازی باشید. اگر قرار باشد از دریچه دیگری نگاه کنی و در چهارچوب جهان بینی خودت فیلم سازی کنی، همان 10 سال یک بار می شود. اما این را هم بگویم که دوست دارم و باید بیشتر از این ها فیلم بسازم اما از آن طرف هم باید ساز و کارش فراهم باشد.
فیلم ساز زن در جامعه سینم ایی ایران کم داریم. برای شما کار در این فضا چطور است؟
فیلم ساز زن در جامعه سینم ایی ایران کم داریم. برای شما کار در این فضا چطور است؟
نه اتفاقا؛ به نظر من اگر حتی تناسب ببندیم نسبت به هالیوود، تعداد فیلم سازان زن ایرانی بسیار چشمگیر است. همه آنها هم کاربلد هستند و کارگردانان اسم ور سم داری هستند. من در این سینم ا به عنوان تهیه کننده فعال هستم و وقتی هم به عنوان کارگردان در پشت دوربین قرار می گیرم، مسئولیتم بیشتر می شود.
بیشتر فیلم هایی که می سازید براساس دغدغه های زنانه است. فیلم «جاده قدیم» براساس مسائل جامعه و دغدغه های روز زنان ایرانی است؟
بیشتر فیلم هایی که می سازید براساس دغدغه های زنانه است. فیلم «جاده قدیم» براساس مسائل جامعه و دغدغه های روز زنان ایرانی است؟
تحقیقات «جاده قدیم» از هشت سال پیش شروع شده. اما من به عنوان کارگردان در قبال کسی که قرار است دو ساعت وقتش را برای دیدن فیلم من بگذارد، تعهد دارم. این که مخاطب وقت می گذارد قابل احترام است و من باید حرمت او را نگه دارم. از طرفی فیلم باید از دغدغه های شخصی آدم هم سخن بگوید. از هفت یا هشت سال پیش بود که تحقیقات روی ساخت این فیلم را شروع کردم. البته نه به صورت متناوب، بلکه مقطعی. با توجه به این که موضوع فیلمنامه یکی از ناهنجاری های اجتماعی است که مشکلات فراوانی برای جامعه به وجود آورده است، نیاز به تحقیقات دقیقی داشت.
تحقیقات میدانی برای نگارش فیلمنامه بسیار سخت بود که البته در کنار تیمی از نویسندگان انجام پذیرفت. مهم ترین شان آقای مصطفی خرقه پوش و پوریا عالمی به عنوان مشاور، خانم نسیم خوراشایی زاده، شادمهر راستین و دوستان دیگری که من را در این راه حمایت کردند. خوشبختانه با کمک این دوستان فیلمنامه خوبی نوشته شد. ما چه در جلوی دوربین و چه پشت صحنه تیم حرفه ای داشتیم که با کمک هم توانستند فیلم را به نتیجه برسانند.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !