۰۳-۱۲-۹۷، ۰۵:۴۳ ب.ظ
هنوز تب و تاب مربوط به جشنواره تمام نشده گمانهزنی برای اکران نوروزی بحث داغ محافل سینم ایی شده است. سینم ای ایران طبق یک سنت قدیمی در تعطیلات سال نو احیا میشود، رسمی که متعلق به امروز و دیروز نیست بلکه پیشینه زیادی دارد.
مثلا قبل از انقلاب کمدیها اکران نوروزی پر رونقی داشتند به طوری که در این ایام معمولا فیلمهایی همچون آثار «نورمن ویزدم» نمایش داده میشدند. این روند بعد از انقلاب با یک وقفه تقریبا ۱۰ ساله مواجه شد (مثلا زمان جنگ) ولی دوباره از آغاز دهه ۸۰ در سینم ا جدی گرفته شد. حالا در روزهای منتهی به آغاز سال جدید هستیم که اکران نوروزی ماجرای روز اهالی سینم ای ایران شده و خیلیها از چیدمان اکران نوروزی حرف میزنند.
در واقع کنجکاویها برای آگاهی از فهرست فیلمهای سال نو افزایش یافته و این موضوع به بحث جذاب سینم ا تبدیل شده است. در این گزارش تلاش کردیم هم گمانهزنی از اکران نوروز داشته باشیم و هم به این پرسش جواب بدهیم که چرا اکران نوروزی برای مخاطبان و فیلمسازان از اهمیت زیادی برخوردار است.
چرا اکران نوروز مهم است؟
فلسفه اینکه چرا با آغاز تعطیلات نوروز استقبال مخاطبان هم از فیلمهای روی پرده افزایش پیدا میکند چندان پیچیده نیست. هم تعطیلات و هم آسودگی خاطری که مردم در این ایام از آن برخوردارند، مهمترین دلیل بر این مدعاست. ضمن اینکه به گفته غلامرضا موسوی (تهیهکننده سینم ا) در این ایام دانشآموزها و دانشجویان از اوقات فراغت بیشتری برخوردارند و طبیعی است که از زمان بیکاری برای فیلم دیدن بهره ببرند: «مردم در این برهه زمان دو دسته تقسیم میشوند؛ عدهای به مسافرت میروند و عدهای در شهرهای خود اوقات فراغت خود را سپری میکنند.
آن دسته هم که به مسافرت میروند در سفرهایشان نیم نگاهی به سینم ا و هنرهای نمایشی دارند و آن عده هم که عید را در شهرهای خود سپری میکنند، تماشای یک تا سه فیلم را در اولویت برنامههای خود قرار میدهند. حتی مسافرهایی که به تهران هم میآیند سینم ا جزوی از برنامههای سرگرمکننده آنهاست.»
پس دلیل اصلی اینکه اکران سینم ا در این زمان مهم است، اوقات فراغتی است که مردم دارند. همانطور که پنجشنبه و جمعهها فیلمها با استقبال مواجه میشوند در این زمان هم اقبال به فیلمها بیشتر میشود و در نتیجه گیشهها از همیشه شلوغتر هستند. طبق آمارهای رسمی منتشر شده سینم اهای شهرستانهایی نظیر مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز هم در ایام نوروز با افزایش مخاطبان همراه است.
همچنین فرضیه دیگری هم در این میان مطرح است؛ وقتی چیدمان اکران فیلمها متناسب با تفکری حساب شده باشد و فیلمهای با کیفیت در این برهه نمایش داده شود، مخاطب وقتی از فیلم اولی که دیده ابراز رضایت کرده ناخودآگاه به سمت دیگر فیلمها هم کشیده میشود. به باور موسوی این نکته یک بار روانشناسی دارد که نباید از آن غافل شد.
سینم ا سرگرمی ارزان قیمت
نکته مهم دیگر اینکه سینم ا به نسبت بقیه پدیدههای سرگرمکننده ارزانقیمتتر است پس طبیعی است که با استقبال بیشتر مخاطبان هم همراه باشد. به گفته موسوی مردم حدود ۴ ساعت از روزشان را (با احتساب زمان رفت و برگشت) تنها با پرداخت ۱۵ هزار تومان پول بلیت پر میکنند و به تماشای فیلم مورد علاقه خود در سینم اها مینشینند. طبق گفته این تهیهکننده پول بلیت در سینم اهای ممتاز به مبلغ ۱۰ هزار تومان هم میرسد: «این را هم در نظر بگیرید سهشنبهها بلیت نیمبهاست یعنی این مبلغ نصف میشود. وقتی در این زمان سینم ا با افزایش چشمگیر مخاطب همراه است یعنی اکران نوروزی مهم است.»
معمولا برای نمایش فیلمها در ایام نوروز رقابت پیچیدهای میان تهیهکنندهها به وجود میآید و هر تهیهکنندهای نهایت تلاش خود را میکند تا فیلم خود را در اکران نوروزی نمایش دهد. به گفته موسوی دلیل اصلی این رقابت این است که تهیهکننده در سریعترین زمان به سرمایه اصلی خود میرسد و خواب پول او کمتر میشود: «فیلمها بعد از دو ماه اکران (در صورت فروش مناسب) به سرمایه اصلی خود میرسند.
فیلمی که در نوروز اکران شود، تابستان سرمایه خرج شده را به جیب سرمایهگذار و تهیهکنندهاش میرساند ولی اگر فیلمی تابستان اکران شود، تهیهکننده باید تا پاییز صبر کند که به اصل سرمایه خود برسد در نتیجه رقابت برای اکران فیلم در این بازه زمانی دلیل بر اهمیت اکران نوروزی است.»
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان