امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
✔سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر | ویژه نامه
#41
سرنوشت فیلم های فجر در گیشه های 94

خبرگزاری مهر: تعدادی از تهیه‌کنندگان سینم ای ایران تحلیل خود را از فیلم‌هایی که در سی و سومین جشنواره فجر دیدند ارائه کرده و درباره پرداختن به مسایل اجتماعی، دغدغه‌های ملی و دینی و میزان فروش در گیشه صحبت کردند.

با به پایان رسیدن سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و رونمایی از ویترین سینم ای ایران در سال آینده، بحث های مختلفی با موضوع میزان فروش فیلم ها در گیشه سینم ا، توجه سینم ا به دغدغه‌های روز مردم و اجتماع، استقبال مردم از فیلم‌ها و سوژه‌هایشان و ... به میان آمده است.

اما امسال نیز مانند سال گذشته فیلم های اول جشنواره با استقبال خوب مردم همراه بود و مخاطب امروز سینم ای ایران دیگر تنها به نام کارگردانان بزرگ اکتفا نمی‌کند و به تماشای آثار فیلمسازان جوان نیز می‌نشیند.

[عکس: 466172_502.jpg]

با تعدادی از تهیه کنندگان سینم ای ایران از جمله علی سرتیپی، حمید بهمنی، علی جلیلوند، جواد نوروزبیگی و محمدرضا شفیعی درباره وضعیت سینم ای ایران در گیشه سال آینده با توجه به فیلم هایی که در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش گذاشته شده است، صحبت کردیم. برخی از این تهیه کنندگان معتقدند که سینم ای ایران در سال آینده از گیشه خوبی برخوردار است و برخی بر این باورند که گیشه سینم ای ایران چندان با موفقیت همراه نخواهد بود اما همه آنها بر این باورند که اگر قرار باشد سینم ای ایران سال آینده در گیشه با موفقیت همراه باشد، دولت نیز باید حمایت تبلیغاتی خود را از فیلم های در حال اکران دریغ نکند تا از این طریق خبر اکران فیلم ها به گوش مردم برسد و به سینم ا بروند.

اما از نظر این تهیه کنندگان هرچند اکثر فیلم های ساخته شده فیلم های اجتماعی با مخاطبان خاص است، اما سینم اهای مردمی در جشنواره فیلم فجر نشان داد که این فیلم ها می تواند مخاطبان بسیاری را به سینم ا کشانده و حتی برای دیدن فیلم ها روی زمین نشسته اند و با توجه به چنین شرایطی امیدوارند که چنین هیجان و علاقه ای بین علاقه مندان به سینم ا باقی مانده تا در سال آینده نیز به تماشای فیلم های اکران شده بروند.

گیشه سینم ا در سال ۹۴ پررونق خواهد بود


علی سرتیپی تهیه کننده و پخش کننده سینم ا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در جشنواره امسال تعداد فیلم های شاخص نسبت به دوره گذشته بیشتر بود، گفت: فکر می کنم تعداد فیلم های شاخص در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نسبت به دوره های قبل بیشتر و بهتر بود.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: تنها ۲ فیلم طنز در این دوره از جشنواره حضور داشت و نباید فراموش کرد که مردم و مخاطبان سینم ا از تماشای فیلم های طنز لذت برده و بیشتر از آن استقبال می کنند. اما در مجموع می توان گفت که امسال استقبال خوبی از فیلم ها در جشنواره فجر در سینم اهای مردمی صورت گرفت و من به خوبی این استقبال ها را به خصوص در پردیس سینم ایی «کوروش» می دیدم و امیدوارم این شور و هیجان تماشای فیلم ها در سال آینده نیز برای علاقه مندان به سینم ا وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: نگاه کلی به فیلم هایی که در جشنواره حضور داشتند، نشان می دهد که می توانیم گیشه مناسبی در سال آینده داشته باشیم، البته در کنار فیلم های فوق، تعدادی از آثار نیز وجود دارند که در طول جشنواره اکران نشده و می توانند با اکران در طول سال با استقبال بالایی همراه باشند که از آن جمله می توان به «دلم می خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا، «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم و «محمدرسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی اشاره کرد که می تواند چراغ سینم ای ایران را در سال آینده روشن نگه دارد.

[عکس: 466173_477.jpg]

این تهیه کننده سینم ا با اشاره به اینکه در میان فیلم هایی که در جشنواره به نمایش درآمد، فیلم هایی که به مسایل اجتماعی به خوبی پرداخته باشد نیز وجود داشت، توضیح داد: خوشبختانه در این دوره از جشنواره فیلم های اجتماعی با موضوعات مختلف را می دیدم که به همه مسایل از جمله ازدواج، طلاق، جوانان، بچه دار شدن و بررسی و تاثیر مصرف مواد مخدر در جامعه پرداخته بود، فیلم هایی که هر کدام می تواند موضوع های جذابی برای علاقه مندان به سینم ا باشد.

تهیه کننده فیلم «شهر موشها ۲» با اشاره به اینکه سینم ای ایران در سال آینده از نظر گیشه می تواند سینم ای قابل قبولی باشد، تاکید کرد: اگر دولت و تلویزیون در حوزه تبلیغات از فیلم های سینم ایی حمایت کند، بی شک این فیلم ها می تواند در گیشه موفق باشد و شاهد سینم ای ضعیفی در سال آینده نباشیم.

سرتیپی با بیان این مطلب که سال گذشته اتفاقات مثبتی در سینم ای ایران رخ داد و همین مساله سبب شد تا گیشه از فروش مناسبی برخوردار شود، توضیح داد: با دیجیتال شدن سالن های سینم ا در سراسر کشور شرایطی فراهم شد تا همه فیلم ها در یک زمان اکران شود و این مساله سطح فروش شهرستان ها را افزایش داد. همچنین نمایش فیلمی مانند «شهر موشها ۲» نیز با ۱۲ میلیارد تومان فروش توانست نزدیک به ۲۰ درصد به فروش سینم ای ایران کمک کند، علاوه بر آن بازگشایی مجتمع سینم ایی کوروش و جذب مخاطب در این مجموعه نیز روی افزایش فروش تاثیرگذار بود. در کنار آن مدیریت مناسب شورای صنفی نمایش و همراهی تلویزیون نیز به جذب مخاطب در سینم ا کمک کرد. تشکیل گروه سینم ایی «هنر و تجربه» نیز بخشی از پتانسیل مخاطبان را به سینم ا جذب کرد که این مساله هم خود بسیار تاثیرگذار بود.

این تهیه کننده سینم ا گفت: با توجه به فیلم هایی که امسال نمایش داده شده است، اگر سال آینده اتفاق خاص رخ ندهد، می توان امیدوار بود که فروش گیشه سال آینده نسبت به امسال کمتر نخواهد بود.

فیلم های جشنواره از تفکر و آرمان های انقلابی فاصله گرفته است

حمید بهمنی مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی نیز بیان کرد: جشنواره فیلم فجر اساسا محلی است برای نمایش فیلم هایی که قرار است در طول سال در سینم ای ایران اکران شود. این جشنواره محلی است برای دریافت بازخوردها، نقدها و پیش‌بینی اینکه چه فیلم هایی می تواند با فروش خوبی همراه باشد.

وی با اشاره به آرمان های برگزاری جشنواره فیلم فجر و فاصله گرفتن از آن توضیح داد: این جشنواره سال ها است که از اهداف آرمان خواهی دهه ۶۰ فاصله گرفته و کمتر فیلمی را در این جشنواره می بینیم که با چنین موضوعی در جشنواره حضور داشته باشد. اگر بخواهیم جشنواره امسال و سال های قبل را نسبت به جشنواره دهه ۶۰ مقایسه کنیم، می بینیم که تولید فیلم هایی با تفکر انقلابی و اسلامی در این سال ها به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد و به همین دلیل باید چنین روندی را که در سینم ای ایران پیش گرفته شده مورد آسیب شناسی قرار دهیم و بدانیم که چرا این جشنواره از تفکر و اندیشه انقلابی فاصله گرفته است.

کارگردان فیلم «گلوگاه شیطان» گفت: در این دوره ازجشنواره اکثر فیلم های تولید شده در سینم ای ایران به سمت فیلم های سیاه نمایی رفته و یا با نگاه شخصی به مسایل روز جامعه نگاه می کند که البته نمی تواند چندان برای مخاطب جذاب باشد، به همین دلیل فکر می کنم سینم ای ایران سال آینده از فروش چندان مناسبی برخوردار نیست و تنها افراد خاص از جمله علاقه مندان به سینم ای هنری و یا سینم ای سیاه نمایی و اجتماعی به دیدن این فیلم ها می روند.

وی توضیح داد: طی روزهای برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر تنها ۴ فیلم خوب دیدم و می توان گفت باقی فیلم های ارائه شده در این دوره از جشنواره در حد یک تله فیلم خوب بود و نمی توان آن را حد یک فیلم خوب دانست. نباید فراموش کرد که جشنواره فیلم فجر می تواند در سینم ا و در بین مردم برندسازی کند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و فیلم های خوب را برای جشنواره آماده و ارائه کنیم. البته در میان فیلم های امسال تعدادی فیلم دفاع مقدسی هم وجود داشت که از کیفیت چندان مناسبی برخوردار نبود. برخی از فیلم های خوب نیز چندان مورد استقبال هیات داوران قرار نگرفت، چرا که چیدمان داوران به سمت و سویی رفته بود که سلیقه آن ها فیلم هایی از این دست را نمی پذیرفت.

[عکس: 466174_298.jpg]

مدیرعامل موسسه شهید آوینی ادامه داد: در بین فیلم های اکران شده در جشنواره فیلم فجر «بدون مرز» و «ماهی سیاه کوچولو» از جمله فیلم هایی بود که می توانست در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشد و جوایزی نیز دریافت کند اما متاسفانه از فیلم های خوبی در این سطح نیز حمایت نشد. متاسفانه این روزها در سینم ای ایران و به خصوص جشنواره بین المللی فیلم فجر، فیلم استراتژیک جایگاهی ندارد و بیشتر به دنبال ساخت فیلم های سیاه نمایی و یا جشنواره ای هستند. این در حالی است که جشنواره فیلم فجر باید شرایطی را فراهم کند تا فیلم های استراتژیک در سینم ای ایران دیده شود.

وی با اشاره به اینکه معدود فیلم هایی هم که با نگاه ملی ساخته شده بود چندان مورد توجه قرار نگرفته است، بیان کرد: یکی از فیلم هایی که توسط هیات داوران به آن توجه چندانی نشد، فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده است، این فیلم جزو فیلم هایی است که می توانست با حمایت جشنواره بیشتر دیده شود، فیلمی که نگاه کاملا ملی داشته و به یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ ایران بعد از انقلاب می پردازد.

بهمنی در پاسخ به اینکه آیا سینم ای ایران سال آینده می تواند از نظر گیشه با موفقیت همراه باشد یا خیر؟ گفت: سال گذشته سینم ای ایران فیلمی مانند «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار داشت، فیلمی در گونه دفاع مقدس که تمام فرمول ها و نظرات در مورد گیشه را به هم ریخت اما متاسفانه امسال چنین فیلمی در جشنواره وجود ندارد، حتی ما فیلمی مانند «چ» نداریم که بتواند مردم را به سینم ا جذب کند.

وی توضیح داد: در چنین شرایطی و با توجه به فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر دیدم، فکر نمی کنم سال آینده سال توفیق برای سینم ای ایران باشد.

بهمنی در پایان تاکید کرد: حضور پررنگ و پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان داد که مردم ما همچنان خواستار بازگشت به تفکر انقلابی و اسلامی هستند و سینم ای ایران نیز باید در این زمینه تلاش کند و فیلم هایی با چنین موضوع هایی را برای مردم تولید کند تا مردم به سمت سینم ا کشیده شوند.

فیلم های این دوره از جشنواره به سختی با مخاطب ارتباط برقرار می کند

علی جلیلوند تهیه کننده سینم ا که در این دوره از جشنواره «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند را داشت و جایزه بهترین فیلم در بخش «نگاه نو» را برده است نیز با اشاره به اینکه ماحصل سینم ای ایران در سال آینده معمولا در جشنواره فیلم فجر دیده می شود، بیان کرد: شاید در سال آینده این فیلم ها نتواند با مردم ارتباط خوبی برقرار کند، اما آنچه که مشخص است این است که مردم در طول جشنواره فیلم فجر از فیلم ها استقبال کردند و امیدوارم این شرایط در گیشه سال آینده ادامه پیدا کنند.

وی ادامه داد: در درجه اول می خواهم که سینم ای ایران سال خوبی را در گیشه و اکران داشته باشد، اما پیش از هر چیز باید این مساله را به خاطر بسپاریم که تنها دلیل حضور و جذب مردم در سینم ا، سینم اگران نیستند بلکه مجموعه شرایط اجتماعی و اقتصادی می تواند شرایطی را فراهم کند تا مردم به سینم ا بروند یا نروند.

[عکس: 466175_919.jpg]

وی با اشاره به فیلم های اجتماعی که در جشنواره حضور داشتند، بیان کرد: متاسفانه از بین این فیلم ها می توانم بگویم که کمتر فیلمی را دیدم که بتوان آن را یک فیلم اجتماعی صرف دانست، اما به عنوان اینکه فیلمی یک موضوع اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است، می توانم به فیلم «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده اشاره کنم. این فیلم با نگاه مردانه یک فیلمساز زن درباره مشکلات یک زن ساخته شده است. فیلمی که هر چند توسط یک زن درباره یک زن ساخته شده است اما در آن از شعارهای فمینیستی خبری نیست. در این فیلم کارگردان به خوبی سوال هایی را مطرح کرده و به موقع نیز آن را پاسخ گفته و همین مساله سبب شده تا مخاطب دچار سردرگمی نشود.

جلیلوند با اشاره به «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» گفت: این فیلم توانست در جشنواره فیلم فجر با استقبال مناسبی از سوی مخاطبان روبه رو شود به گونه ای که بسیاری از مردم برای تماشای این فیلم روی پله ها نشسته بودند. البته در روزهای اول جشنواره این استقبال چندان مناسب نبود چرا که همه به دنبال نام ها و کارگردانان شناخته شده بودند، اما در روزهای بعد تبلیغات سینه به سینه سبب شد تا مردم علاقه مند به دیدن این فیلم شوند. یکی از دلایلی که سبب شد تا این فیلم با استقبال بالایی همراه باشد به این دلیل بود که تماشاچی شخصیت هایی کاملا آشنا را در فیلم می بیند به همین دلیل به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند.

به فروش سینم ا در سال آینده امیدوار نیستم

همچنین جواد نوروزبیگی پرکارترین تهیه‌کننده در جشنواره فیلم فجر ۳۳ درباره فروش فیلم ها در سال آینده سینم ای ایران بیان کرد: با فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر دیدیم چندان نمی توان به فروش سینم ای ایران در سال آینده امیدوار بود و من فکر نمی کنم که ما سال چندان پررونقی را داشته باشیم.

[عکس: 466176_648.jpg]

وی با اشاره به فیلم هایی که خودش تهیه کنندگی آنها را بر عهده داشته است، گفت: امیدوارم که فیلم های خودم هم فروش خوبی داشته باشد و فکر می کنم که همینطور شود به طور مثال فیلمی مثل «بهمن» که در آن فاطمه معتمد آریا بازی می کند برای مخاطبان می تواند جذاب باشد چون معتمد آریا سال ها از سینم ا دور بوده است.

این تهیه کننده سینم ا در ادامه با تاکید بر حمایت دولت در فروش فیلم ها در سال آینده بیان کرد: من سال آینده اکران خوبی را در سینم اها نمی بینم مگر اینکه دولت حمایت کند اما با این حال نمی دانم با بودجه ای که دولت در دست دارد آیا می توان به حمایت دولت امیدوار بود یا نه.

نحوه تعامل سازمان سینم ایی و سینم اگران برای پرداختن به موضوعات اجتماعی

محمدرضا شفیعی تهیه کننده سینم ا نیز گفت: با توجه به تنوع در ساختارها و تولیدات که در این دوره از جشنواره وجود داشت فکر می کنم که نسبت به سال گذشته فروش گیشه کم نباشد و حتی می تواند کمی هم نسبت به سال ۹۳ بیشتر هم باشد که این خود می تواند در سینم ای ایران تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف و ارزش های برگزاری جشنواره فیلم فجر توجه به مسایل و مشکلات روز جامعه است، ادامه داد: به لحاظ اجتماعی و رفتارهای اجتماعی مردم کشور ما دچار مصائب و مشکلات بسیاری هستند که تا امروز فیلم های مختلفی درباره آن ساخته شده است، از جمله این مصائب می توان به دوستی های خیابانی، اعتیاد و ... اشاره کرد که معمولا در جشنواره فیلم فجر به آن پرداخته شده است. البته این موضوع ها با هدف آگاهی جامعه ساخته می شود اما در نهایت به ترویج این فرهنگ ها در جامعه نیز منجر می شود.

[عکس: 466177_432.jpg]

تهیه کننده فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» توضیح داد: نباید فراموش کرد که جشنواره فیلم فجر را سازمان سینم ایی برگزار می کند اما فیلم ها توسط اهالی سینم ا ساخته می شود. فیلم هایی که ۸۰ درصد آن توسط بخش خصوصی ساخته شده و بخش اندکی از آن با سرمایه گذاری مستقیم دولت به عنوان تهیه کننده ساخته می شود. در این میان نمی توان چندان به بخش خصوصی فشار آورد که همه مسایل را در فیلم های خود رعایت کند چرا که بخش خصوصی بیش از هر چیز نیازمند آن است که فیلم در گیشه به فروش رسد. در این میان سازمان سینم ایی در ساختار فیلم ها تنها نقش نظارتی دارد و این اهالی سینم ا هستند که فیلم ها را تولید می کنند.

این تهیه کننده سینم ا تاکید کرد: یکی از مسایلی که بیش از هر چیز در ساخت فیلم هایی با موضوع روز اهمیت دارد، این است که بدانیم اهالی سینم ا تا چه اندازه با مشکلات کشور آشنا بوده و از آن مطلع هستند و تا چه اندازه ایده هایی که در ذهن سینم اگران وجود دارد می تواند مورد نیاز جامعه باشد. در این میان سازمان سینم ایی باید بخشی از مشکلات جامعه را شناسایی و آن را در اختیار هنرمندان قرار دهد، در واقع سازمان سینم ایی با طرح این موضوع شرایطی را فراهم می کند که از سینم اگر این انتظار به وجود آید که درباره مشکلات مردم جامعه فیلم بسازد و در غیر این صورت به راحتی می توان نسبت به سینم ا مطالبه داشت.

شفیعی در پایان گفت: تاکید می کنم که مجموعه فیلم های امسال در جشنواره به نوعی کشکول خوبی برای سینم ای ایران به شمار می رفت و ما در این دوره از جشنواره شاهد فیلم های اجتماعی، تجاری، دفاع مقدس، تاریخی و ... بودیم.
دیشب خوابت را دیدم..
صبح،
شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...
پاسخ
سپاس شده توسط:
#42
هر آنچه بر سر فیلم‌های جشنواره سی و سوم فجر آمد



باشگاه خبرنگاران جوان - الهام قبادی؛ اکران فیلم‌های جشنواره سی‌و سوم حاشیه‌ها و اتفاقات خاص خود را داشته که از آن جمله می‌توان به پرفروش‌ترین فیلم، توقیف فیلم «خانه دختر» و ناموفق‌های گیشه اشاره کرد.

محمد رسول الله

از پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران شده جشنواره سی‌و‌سوم می‌توان به فیلم‌ «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی، که در این فیلم علیرضا شجاع نوری (نقش عبدالمطلب پدر بزرگ پیامبر (ص))، مهدی پاکدل (ابوطالب عموی پیامبر)، محسن تنابنده (ساموئل تاجر یهودی)، مینا ساداتی (مادر پیامبر)، ساره بیات (حلیمه) که در این فیلم حضور داشتند، اشاره کرد.

[عکس: 733618_528.jpg]

در این پروژه عظیم و استثنایی که پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینم ایی ایران است؛ عوامل ایتالیایی در بخش‌های مختلف از جمله صدابرداری و ... حضور داشتند و حضور ویتوریو استرارو به عنوان فیلمبردار ایتالیایی که تاکنون 3 بار موفق به کسب جایزه اسکار شده، به چشم می‌خورد. قصه فیلم محمد (ص) از دوران جاهلیت و شرایط اجتماعی زمان تولد حضرت محمد (ص) آغاز می‌شود و در 12 سالگی پیامبر به پایان می‌رسد.

با توجه به پیش‌بینی‌ها مخاطبان شاهد فیلمی خوش ساخت و پرافتخار بودند و فیلم محمد (ص) در گیشه فروش خیلی خوبی داشت.



ایران برگر

دومین فیلم پرفروش «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بود. ماجرای فیلم بر سر رقابت انتخابات شورا‌ها در یک روستا اتفاق می‌افتد. این فیلم در اکران نوروزی توانست پنج میلیارد بفروشد.

بازیگران «ایران برگر» محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، گوهر خیر‌اندیش، شهره لرستانی و ... هستند.

[عکس: 733619_327.jpg]

«ایران برگر» در جشنواره سی‌و‌سوم در 6 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که مهین نویدی بهترین چهره‌پرداز، جشنواره انتخاب شد.



رخ دیوانه

«رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی اکران خود را در صورتی شروع کرد که در جشنواره سی و سوم، در 12 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین صدا و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.

«رخ دیوانه» در اکران عمومی هم مورد استقبال قرار گرفت و توانست فروش میلیاردی خود را داشته باشد.

[عکس: 733620_219.jpg]

این فیلم داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا می‌شوند و ماجراهایی برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

طناز طباطبایی، بیژن امکانیان، صابر ابر، نازنین بیاتی، ساعد سهیلی، امیر جدیدی بازیگران بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جشنواره سی و سوم بودند.



دوران عاشقی

فیلم سینم ایی «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی و فرهاد اصلانی در جشنواره سی و سوم در 10 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که سیمرغ بهترین فیلمنامه به نویسنده این فیلم رویا محقق تقدیم شد.

[عکس: 733621_736.jpg]

همچنین سیمرغ بهترین فیلمبرداری هم به «دوران عاشقی» رسید. دوران عاشقی هم جزو پرفروش‌ترین و میلیاردی‌های اکران 94 شد.



عصر یخبندان

«عصر یخبندان» در 8 بخش نامزد دریافت سیمرغ بود و برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین تدوین شد.

مصطفی کیایی که با «خط ویژه» فروش میلیاردی را تجربه کرده بود، توانست با «عصر یخبندان» هم دوباره جزو پرفروش‌ترین‌های اکران سال 94 قرار بگیرد.

[عکس: 733622_378.jpg]

مهتاب کرامتی، محسن کیایی، فرهاد اصلانی، سحر دولتشاهی، آنا‌هیتا نعمتی از بازیگران «عصر یخبندان» هستند که درباره زن و شوهری است که پس از 12 سال زندگی مشترک و داشتن فرزند، روابط‌شان به سردی کشیده می‌شود و مشکلاتی برای آنها اتفاق می‌افتد.



شاهزاده روم

شاهزاده روم به کارگردانی هادی محمدیان انیمیشن سینم ایی با موضوع مادر امام زمان (عج) است که در جشنواره سی و سوم نمایش داده شد و بازخورد‌های بسیاری داشت.

این انیمیشن در کشور‌های عربی از جمله لبنان و عراق اکران شده و مورد استقبال مردم این کشور نیز قرار گرفته است. این اثر کیفیت منحصر به فردی در بین انیمیشن‌های ایرانی دارد. «شاهزاده روم» داستان عاشقی و دلدادگی بانویی مسیحی و پاکدامن به نام ملیکا نوه قیصر کبیر است که دست سرنوشت او را به بلاد اسلامی می‌آورد و در نهایت مادر امام عصر (عج) می‌شود.

انیمیشن «شاهزاده روم» در اکران خود تواست مرز یک میلیارد را رد کند و فروش خوبی داشته باشد.

اما از ناموفق‌های گیشه امسال می‌توانیم به فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» اشاره کنیم؛ چرا که فیلم کمدی و پر از چهره‌های مطرح سینم ایی که ایام جشنواره فجر با استقبال و تمجید منتقدان و رسانه‌ها رو به رو شد؛ اما نتوانست مردم را به سینم ا‌ها بکشاند،‌ اغلب منتقدان با اشاره به تفاوت‌های جدی این فیلم با ساخته‌های قبلی توکلی آن را نقطه‌ای قابل توجه در کارنامه این سینم اگر برشمردند. فیلمی که انتظار می‌رفت یکی از پرفروش‌های سال جاری سینم ا باشد؛ اما در مسیر اکران موفق نبود.

[عکس: 733623_777.jpg]

من دیه گو مارادونا هستم

من دیه گو مارادونا هستم» در حالی در گیشه ناموفق بود که در جشنواره سی‌ و سوم، در 11 بخش کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بود که هومن سیدی سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد و محمود سماک باشی سیمرغ بهترین صدابرداری را دریافت کردند.

روباه

«روباه» دومین فیلمی است که می‌توانیم در اکران ناموفق 94 نام ببریم. فیلمی جاسوسی که از معدود تلاش‌های سینم ای ایران درباره یکی از مسائل استراتژیک کشور یعنی ترور دانشمندان هسته‌ای و امنیت ملی است که نمایش موفقی در گیشه نداشت و جزو فیلم‌های کم‌فروش در کارنامه بهروز افخمی لقب گرفت.

خداحافظی طولانی

فیلم عاشقانه «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن با بازی تحسین شده سعید آقاخانی که به خاطر آن سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت و ساره بیات،‌ میترا حجار در نقش‌های اصلی دیگر آن بودند، هم با توجه به استقبال در زمان جشنواره نتوانست فروش خوبی داشته باشد.

«خداحافظی طولانی» در 7 بخش نامزد سیمرغ بلورین بود و توانست سیمرغ بلورین نقش اول مرد و طراحی صحنه و لباس را دریافت کند.

خانه دختر

[عکس: 733629_622.jpg]

در فیلم‌های جشنواره سی‌و‌سوم می‌توانیم نام «خانه دختر» را به عنوان ناکام‌ترین فیلم در اکران عمومی عنوان کنیم؛ چرا که این فیلم با مشکل ارکان مواجه شد.

«خانه دختر» با کارگردانی شهرام شاه حسینی فیلم پرحاشیه‌ در جشنواره فجر 33 بود. با وجود اینکه پروانه نمایش گرفت، در آستانه اکران از سبد نمایش خارج شد. منتقدان معتقدند فیلم موضوعی را مطرح می‌کند که مغایر با شئونات عرفی جامعه اسلامی ایران است به همین دلیل اکران آن یا نباید اتفاق بیفتد یا باید تغییراتی در نسخه مدنظر برای اکران درباره آن صورت بگیرد.

به طور کلی از فیلم‌های جشنواره سی و سوم فیلم فجر که به رای مردمی مورد توجه قرار گرفتند:

«رخ دیوانه» همان‌طور که در جشنواره فیلم از نگاه مردمی سیمرغ بلورین را دریافت کرد، توانست در اکران عمومی هم با استقبال مواجه شود؛ چرا که داوودی در فیلمش از پدیده‌های اجتماعی مثل فضای مجازی بهره گرفته تا داستان زندگی چند جوان را به هم پیوند دهد. فیلمی خوش ریتم و برعکس بقیه فیلم‌های سینم ای ایران پر از اتفاق و حادثه. به علاوه با حضور بازیگران جوان همچون طناز طباطبایی، صابر ابر، نازنین بیاتی، ساعد سهیلی، جذابیت فیلم برای مخاطب افزایش یافت.

«عصر یخبندان» که رتبه دوم را از نگاه مردمی داشت هم توانست فروش و مخاطب‌ خوبی در اکران عمومی داشته باشد.

[عکس: 733630_818.jpg]

«کوچه بی‌نام» که در انتخاب مردمی رتبه سوم را به دست آورد و 4 نامزد دریافت سیمرغ داشت، توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن (باران کوثری) شود. «کوچه بی نام» یکی از جا مانده‌های اکران 94 است و قرار است در همین روز‌ها اکران شود.

باید ببینیم در اکران عمومی هم با استقبال رو به رو می‌شود؟

فیلم «فرار از قلعه رودخان» که در رتبه بعدی بهترین فیلم مردمی قرار داشت، هم هنوز اکران نشده است.
دیشب خوابت را دیدم..
صبح،
شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...
پاسخ
سپاس شده توسط:
#43
بهترین کارگردانان سی و سه دوره جشنواره فجر




وب سایت سوره سینم ا: یکی از مهمترین جوایز جشنواره فیلم فجر که هر سال بحث‌های بسیاری از زمان آغاز جشنواره در ارتباط با آن مطرح می‌شود، جایزه بهترین کارگردانی است.

جایزه‌ای که در طول سی‌و‌سه دوره برگزاری این جشنواره در میان کارگردان‌های مختلف دست به دست شده است؛ هرچند که سهم برخی از کارگردانان سینم ای ایران در ربودن سیمرغ این بخش بیش از دیگران بوده است.

با نگاهی به فهرست برگزیدگان بخش بهترین کارگردانی سی‌وسه دوره اخیر جشنواره فیلم فجر، بیش از همه با نام‌هایی چون مجید مجیدی، اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی‌کیا و داریوش مهرجویی روبرو خواهید شد.

[عکس: 750147_528.jpg]

شاید بد نباشد تا با هم مروری سریع بر تمامی برگزیدگان بخش کارگردانی ۳۳ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر داشته باشیم.

دوره اول (۱۳۶۱): برگزیده نداشت

دوره اول جشنواره فیلم فجر، در بخش سینم ای حرفه‌ای به شکل غیررقابتی برگزار شد، به همین خاطر در هیچ بخشی برگزیده نداشت.

دوره دوم (۱۳۶۲): خسرو سینایی

خسرو سینایی اولین کارگردانی است که در جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرده است. او با ساخت فیلم سینم ایی «هیولای درون» فیلمی با بازی داوود رشیدی که در ارتباط با یک مبارز سیاسی خودفروخته است که به ساواک ملحق شده و حالا پس از فوت همسرش دچار جنون شده است.

[عکس: 750211_304.jpg]



دوره سوم (۱۳۶۳): یدالله صمدی

سومین دوره جشنواره فیلم فجر، زمان رقابت یدالله صمدی و امیر قویدل بود. صمدی با «مردی که زیاد می‌دانست» وارد این رقابت شده بود و قویدل با سه فیلم خونبارش، سردار جنگل و میرزا کوچک خان در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده بود.

البته در نهایت جایزه بهترین کارگردانی این دوره از جشنواره نصیب یدالله صمدی شد تا برای اولین و آخرین بار بتواند به این موفقیت دست پیدا کند.

[عکس: 750212_969.jpg]



دوره چهارم (۱۳۶۴): کیانوش عیاری

در دوره‌ای که سیمرغ بلورین بهترین فیلم نصیب عباس کیارستمی و ابوالفضل جلیلی دو کارگردان تجربی گرای سینم ای ایران شده بود، کیانوش عیاری توانست با ساخت فیلم سینم ایی «تنوره دیو» توانست جایزه بهترین کارگردانی چهارمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

«تنوره دیو» فیلمی با بازی جهانگیر الماسی، مجید مظفری و سیروس گرجستانی است و در محیطی روستایی می‌گذرد.

[عکس: 750213_547.jpg]



دوره پنجم (۱۳۶۵): عباس کیارستمی

دوره پنجم یکی از عجیب‌ترین دوره‌های جشنواره فیلم فجر در اهدای جایزه بهترین کارگردانی است. در این دوره‌ در حالی که بسیاری تصور می‌کردند، رقابت اصلی برسر جایزه این بخش بین ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و مسعود جعفری جوزانی برای ساخت فیلم‌های ناخدا خورشید، اجاره‌نشین‌ها و شیر سنگی باشد، هیئت انتخاب جایزه بهترین کارگردانی را به عباس کیارستمی داد که در آن دوره با فیلم «خانه دوست کجاست؟» در پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده بود.

این فیلم به نوعی بخش اول از سه‌گانه‌ زلزله است؛ دو فیلم دیگر «زیر درختان زیتون» و «زندگی و دیگر هیچ» هستند که توسط عباس کیارستمی پس از این فیلم ساخته شدند.

[عکس: 750148_748.jpg]



دوره ششم (۱۳۶۶): کیانوش عیاری

دوره ششم، باز نوبت به کیانوش عیاری رسیده بود تا با وقفه‌ای یک ساله، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به خانه ببرد. او در این دوره با ساخت فیلم سینم ایی «آن سوی آتش» به این عنوان دست پیدا کرد.

پوران درخشنده یکی از رقبای جدی عیاری در این دوره بود که با فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در جشنواره حضور پیدا کرده بود ولی در نهایت فیلم عیاری توانست نظر هیئت داوران جشنواره را به خود جلب کند.

[عکس: 750214_609.jpg]



دوره هفتم (۱۳۶۷): محسن مخملباف

هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین کارگردانی خود را به محسن مخملباف داد. او که با دو فیلم «بایسیکل‌ران» و «عروسی خوبان» در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرده بود، برای ساخت «بایسیکل‌ران»، اولین و آخرین بار جایزه خود را از این جشنواره کسب کرد.

[عکس: 750215_578.jpg]



دوره هشتم (۱۳۶۸): داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با ماندگارترین فیلم کارنامه کاری خود حضور پیدا کرد. فیلمی با بازی مرحوم خسرو شکیبایی در نقش «حمید هامون» که با نام «هامون» در این دوره از جشنواره حضور پیدا کرد و در حالی رقیب سرسختی چون «مهاجر» ابراهیم حاتمی‌کیا را در مقابل داشت، به جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه دست پیدا کرد.

[عکس: 750149_691.jpg]



دوره نهم (۱۳۶۹): واروژ کریم‌مسیحی

«پرده آخر» فیلمی از واروژ کریم‌مسیحی بود که توانست جایزه بهترین کارگردانی نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای این کارگردان سینم ای ایران به ارمغان بیاورد.

رقابت این ساخته کریم مسیحی که در آن بازیگرانی چون فریماه فرجامی، داریوش ارجمند، نیکو خردمند و جمشید هاشم‌پور ایفای نقش می‌کردند با فیلم «آپارتمان شماره ۱۳» ساخته یدالله صمدی بود که در نهایت پیروزی به «پرده آخر» واروژ کریم‌مسیحی رسید.

[عکس: 750216_240.jpg]



دوره دهم (۱۳۷۰): رخشان بنی‌اعتماد

در طول سی‌وسه دوره از برگزاری جشنواره فیلم فجر، تنها یک بار جایزه بهترین کارگردانی نصیب یک کارگردان زن شده است، آن هم در دوره دهم این جشنواره بوده است که رخشان بنی‌اعتماد با ساخت فیلم سینم ایی «نرگس» بتواند به این موفقیت دست پیدا کند.

[عکس: 750217_645.jpg]



دوره یازدهم (۱۳۷۱): سیروس الوند

یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر فرصتی بود تا سیروس الوند با ساخت فیلم سینم ایی «یکبار برای همیشه» بتواند به جایزه بهترین کارگردانی این دوره از جشنواره دست پیدا کند.

خسرو شکیبایی، فاطمه معتمدآریا و افسانه چهره‌آزاد از جمله بازیگران این فیلم سینم ایی بودند که یازدهمین فیلم این کارگردان با سابقه سینم ا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

[عکس: 750218_637.jpg]



دوره دوازدهم (۱۳۷۲): محمد بزرگ‌نیا

دوره دوازدهم نوبت یک فیلم جنگی بود تا برای کارگردان خود جایزه بهترین کارگردانی را به ارمغان بیارود. «جنگ نفت‌کش‌ها» همین فیلم بود و محمد بزرگ‌نیا کارگردانی بود که توانست با این فیلم به این عنوان دست پیدا کند.

داستان این فیلم در ارتباط با شجاعت یک ناخدای جوان است که با وجود مورد حمله قرارگرفتن کشتی‌های نفت‌کش ایرانی توسط دشمن بعثی تصمیم می‌گیرد یکی از کشتی‌های نفت‌کش ایران را از تنگه هرمز عبور دهد.

[عکس: 750219_392.jpg]



دوره سیزدهم (۱۳۷۳): داریوش مهرجویی

دوره سیزدهم جشنواره فیلم فجر را باید دوره شانس داریوش مهرجویی نامید؛ چرا که با وجود رقبای سرسختی چون شهرام اسدی (روز واقعه)، احمدرضا درویش (کیمیا) و رخشان بنی‌اعتماد (روسری آبی)، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پری» به مهرجویی رسید.

بدون شک شانس شهرام اسدی برای دریافت این جایزه بیشتر از داریوش مهرجویی بود ولی نظر هیئت داوران جشنواره چیز دیگری بود.

[عکس: 750220_537.jpg]



دوره چهاردهم (۱۳۷۴): کیومرث پوراحمد

«خواهران غریب» فیلمی بود که اولین سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را بر شانه کیومرث پوراحمد نشاند. رقبای پوراحمد در این دوره، مجید مجیدی با فیلم «پدر» و رسول ملاقلی‌پور با فیلم «سفر به چزابه» بودند که اولی جایزه بهترین فیلم را گرفت و دومی به سیمرغ بلورین بهترین تدوین اکتفا کرد.

براساس کتاب خواهران غریب اریش کستنر ساخته شده است و در آن بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، افسانه بایگان، پرویندخت یزدانیان و لادن طباطبائی حضور دارند.

[عکس: 750221_922.jpg]



دوره پانزدهم (۱۳۷۵): مجید مجیدی

پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، آغاز روشن شدن موتور مجید مجیدی برای ربودن سیمرغ بلورین بهترین کارگردان جشنواره فیلم فجر بود. سیمرغی که پس از این جشنواره سه بار دیگر بر شانه این کارگردان سینم ای ایران جاخوش کرد.

[عکس: 750150_944.jpg]

مجید مجیدی با ساخت فیلم سینم ایی «بچه‌های آسمان» با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانست اولین جایزه بهترین کارگردانی فیلم فجر را از آن خود کند. این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه آن دوره از جشنواره را تیز به دست آورد.



دوره شانزدهم (۱۳۷۶): ابراهیم حاتمی‌کیا

نوبتی هم که باشد، دیگر نوبت حاتمی کیا بود تا سیمرغ بهترین کارگردای فجر را به خانه ببرد. او که پیش از این در دوره‌های هشتم و یازدهم این جشنواره با دو فیلم «مهاجر» و «از کرخه تا راین» جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را به دست آورده بود، این بار با روایت داستان حاج کاظم در «آژانس شیشه‎ای» برای اولین بار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

دوره هفدهم (۱۳۷۷): رسول ملاقلی‌پور

خیلی‌ها تصور می‌کردند «سفر به چزابه» رسول ملاقلی‌پور برای او جایزه بهترین کارگردانی را بیاورد، اما با محقق نشدن این گمانه‌زنی و تنها با گذشت سه سال، ملاقلی‌پور فیلمی ساخت که بسیاری از جوایز فجر را یک جا درو کرد!

[عکس: 750151_685.jpg]

فیلم سینم ایی «هیوا» ساخته این کارگردان بود که با حضور در هفدهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ‌های بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین صدابرداری، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه را به دست آورد تا یک تنه ناکامی‌های قبلی رسول ملاقلی‌پور را در این جشنواره جبران کند.



دوره هجدهم (۱۳۷۸): بهمن فرمان‌آرا

«بوی کافور عطر یاس» اولین و آخرین فیلمی بود که برای بهمن فرمان‌آرا جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد، البته با این فرض که او دیگر تصمیم نداشته باشد که فیلمی تولید کند.

مسعود کیمیایی(اعتراض)، داریوش مهرجویی (میکس) و مسعود جعفری جوزانی (بلوغ) سه رقیب او در این دوره بودند که نتوانست در این رقابت پیروز شوند.

[عکس: 750223_704.jpg]



دوره نوزدهم (۱۳۷۹): مجید مجیدی

مجید مجیدی که با ساختن «بچه‌های آسمان» و موفقیت‌های این فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی، موتور فیلمسازیش حسابی گرم شده بود؛ با ساخت فیلمی در مورد معضلات مهاجران افغانی در ایران دوباره بخش زیادی از جوایز جشنواره فجر را از آن خودش و فیلمش کرد.

«باران» جدیدترین ساخته این کارگردان بود که در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ‌های بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین صداگذاری و میکس و بهترین صدابرداری را به دست آورد.

دوره بیستم (۱۳۸۰): رسول صدرعاملی

دوره بیستم، نوبت به رسول صدرعاملی رسید که جایزه بهترین کارگردانی فجر را برای خود کند. او با ساخت فیلم سینم ایی «من ترانه ۱۵ سال دارم» پا به جشن سینم ای ایران گذاشت و توانست اولین سیمرغ کارگردانی خود را کسب کند.

در این فیلم بازیگرانی چون ترانه علیدوستی، مهتاب نصیرپور و حسین محجوب ایفای نقش کرده‌اند.

[عکس: 750222_520.jpg]



دوره بیست و یکم (۱۳۸۱): رضا میرکریمی

دوره بیست و یکم فجر بالاخره نوبت به رضا میرکریمی رسیده بود که جایزه بهرین کارگردانی را به خانه ببرد. او که در این دوره با فیلم «اینجا چراغی روشن است» در جشنواره فجر حضور پیدا کرده بود، پرویز شهبازی را به عنوان رقیب در مقابل داشت، هرچند که در نهایت شهبازی با ساخت «نفس عمیق» تنها توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره بیست و یکم را از آن خود کند.

[عکس: 750152_859.jpg]



دوره بیست و دوم (۱۳۸۲): احمدرضا درویش

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر تاکنون دوبار بر شانه احمدرضا درویش نشسته است که اولین بار آن در دوره بیست و دوم این جشنواره اتفاق افتاده است. درویش در این دوره با فیلم سینم ایی «دوئل» در این جشنواره حضور پیدا کرده است و با فیلم دفاع مقدسی خود توانست علاوه بر این جایزه، سیمرغ بهترین بازیگر نقش دوم مرد، بهترین صداگذاری و میکس، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین فیلم‌برداری، بهترین تدوین و بهترین جلوه‌های ویژه را نیز دریافت کند.

در «دوئل» بازیگرانی چون سعید راد، پرویز پرستویی، پژمان بازغی، پریوش نظریه، انوشیروان ارجمند، هدیه تهرانی و کامبیز دیرباز ایفای نقش کرده‌اند.

[عکس: 750153_353.jpg]



دوره بیست و سوم (۱۳۸۳): مجید مجیدی

دوره بیست و سوم باز هم نوبت مجید مجیدی بود تا سومین سیمرغ بتهرین کارگردانی را از آن خود کند. مجیدی در این دوره با ساخت فیلم سینم ایی «بید مجنون» پا به عرصه جشنواره فجر گذاشته بود، هرچند که رقبای سرسختی چون رضا میرکریمی (خیلی دور، خیلی نزدیک) و محمد بزرگ‌نیا (جایی برای زندگی) را پیش رو داشت ولی باز هم توانست سیمرغ جشنواره به دست آورد.

«بید مجنون» داستان مردی است که پس از سال‌ها، بینایی خود را باز می‌یابد و حالا از لرزیدن ایمان خود و عهدی که در زمان نابینایی با خدا بسته، می‌ترسد. پرویز پرستویی و رویا تیموریان بازیگران اصلی این فیلم سینم ایی هستند.

دوره بیست و چهارم (۱۳۸۴): اصغر فرهادی

سیمرغ بلورین بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش بهترین کارگردانی به اصغر فرهادی برای فیلم «چهارشنبه سوری» رسید. رقبای فرهادی در این دوره ابوالحسن داوودی با فیلم «تقاطع» و ابراهیم حاتمی کیا با فیلم «به نام پدر» بودند.

«چهارشنبه سوری» روایت داستان مردی است که به زنش خیانت کرده است و زنش به او شک کرده است ولی مرد در نهایت در چشمش زنش تبرئه می‌شود هرچند که حقیقت چیز دیگریست.

[عکس: 750154_350.jpg]



دوره بیست و پنجم (۱۳۸۵): محمدحسین لطیفی/ امیرشهاب رضویان

این دوره یکی از معدود دوره‌های جشنواره فیلم فجر است که جایزه بهترین کارگردانی به دو نفر اهدا می‌شود. محمدحسین لطیفی و امیرشهاب رضویان دو کارگردانی هستند که در ان دوره برگزیده می‌شوند که هر دو با فیلمی دفاع مقدسی در جشنواره حضور پیدا کرده بودند؛ اولی با فیلم «روز سوم» و دومی با فیلم «مینای شهر خاموش».

البته جایزه بهترین فیلم آن دوره از جشنواره به فیلم سینم ایی «روز سوم» داده شد.

[عکس: 750226_987.jpg]



دوره بیست و ششم (۱۳۸۶): مجید مجیدی

دوره بیست و ششم دوباره زمان رقابت مجدد مجید مجیدی و رضا میرکریمی فرارسیده بود تا این بار هم همانند سه دوره پیش جایزه بهترین کارگردانی به مجید مجیدی برسد که با «آواز گنجشک‌ها» به این جشنواره آمده بود و جایزه بهترین فیلم به رضا میرکریمی که «به همین سادگی» را به این دوره از جشنواره آورده بود.

«آواز گنجشک‌ها» داستان مردی ساده و روستایی به نام کریم است که زندگی‌اش پس از خروج از روستا و آمدن به شهر دستخوش تغییراتی عمیق می‌شود.

[عکس: 750224_580.jpg]



دوره بیست و هفتم (۱۳۸۷): اصغر فرهادی

تنها با فاصله دو دوره، باز هم جایزه سیمرغ بلورین جشنواره به اصغر فرهادی رسید. او در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با «درباره الی…» به بخش مسابقه آمده بود، جایی که واروژ کریم‌مسیحی با «تردید»، بهرام بیضایی با «وقتی همه خوابیم» و تهمینه میلانی با «سوپر استار» به رقابت او آمده بودند ولی در نهایت فیلم تلخ اجتماعی او بود که توانست نظر هیئت داروان جشنواره را جلب کند.

داستان این فیلم روایت‌گر زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کرده‌اند ولی پس از اینکه یکی از دوستان آن‌ها به نام «الی» گم می‌شود، مشکلات و مسائل بسیاری گریبانگیرشان می‌شود.

دوره بیست و هشتم (۱۳۸۸): ابراهیم حاتمی‌کیا

حاتمی‌کیا هر چقدر که در گرفتن جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر خوش‌شانس بود، در زمینه گرفتن جایزه بهترین کارگردانی نه! البته او بعد از سال ۷۶، یک بار دیگر هم به جایزه بهترین کارگردانی فجر دست پیدا کرد.

سالی که او با «به رنگ ارغوان» به دوره بیست و هشتم این جشنواره پاگذاشته بود و فیلمش چهار سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم‌برداری را از آن خود کرد.

حمید فرخ نژاد، خزر معصومی، کوروش تهامی، رضا بابک و فرهاد قائمیان از جمله بازیگران این فیلم سینم ایی هستند.

دوره بیست و نهم (۱۳۸۹): اصغر فرهادی

«جدایی نادر از سیمین» سومین اثری بود که جایزه بهترین کارگردانی را از آن اصغر فرهادی کرد. نگارش فیلمنامه این اثر نیز برعهده فرهادی بوده است و در آن بازیگرانی چون لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی و ساره بیات حضور دارند.

دوره سی‌ام (۱۳۹۰): پرویز شیخ‌طادی

«روزهای زندگی» فیلمی با مضمون دفاع مقدس به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی که در سی‌مین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی از آن کارگردانش کرد. این فیلم داستان آن در سال ۱۳۶۷ روایت می‌شود، علاوه بر جایزه مذکور، توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین چهره پردازی را نیز به دست آورد.

حمید فرخ‌نژاد و هنگامه قاضیانی بازیگران نقش‌های اصلی این اثر سینم ایی هستند.

[عکس: 750225_664.jpg]



دوره سی و یکم (۱۳۹۱): پرویز شهبازی

در سی و یکمین دوره جشنواره فجر، نوبت به پرویز شهبازی رسیده بود که جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. او با فیلم سینم ایی «دربند» در این دوره حضور پیدا کرده بود و با بهروز شعیبی (دهلیز) و علی غفاری (استرداد) برای کسب این عنوان رقابت می‌کرد.

دربند، داستان دختری شهرستانی (با بازی نازنین بیاتی) است که برای تحصیل به تهران آمده است و با دختری به نام سحر (با بازی پگاه آهنگرانی) همخانه شود. سحر در یک فروشگاه کار می‌کند اما این هم‌نشینی اتفاقات بدی را برای هر دو رقم می‌زند.

[عکس: 750156_557.jpg]



دوره سی و دوم (۱۳۹۲): احمدرضا درویش

دومین باری که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شانه‌های احمدرضا درویش را به عنوان آشیانه خود انتخاب کرد، دوره سی و دوم این جشنواره بود که درویش با فیلم سینم ایی «رستاخیز» به این جشنواره آمده بود.

این فیلم که مضمون آن پیرامون قیام امام حسین(ع) و حوادث روز عاشوراست، در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد.

[عکس: 750227_137.jpg]



دوره سی و سوم (۱۳۹۳): ابوالحسن داوودی

این بار دیگر نوبت ابوالحسن داوودی بود که بعد از سال‌ها به جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر دست یابد. «رخ دیوانه»، فیلم داوودی سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود که توانست علاوه بر این جایزه، سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین صداگذاری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند.

طناز طباطبایی، بیژن امکانیان، صابر ابر، نازنین بیاتی، گوهر خیراندیش و ساعد سهیلی از جمله بازیگران این فیلم سینم ایی هستند.

[عکس: 750157_990.jpg]



دوره سی‌وچهارم (۱۳۹۴): ؟

با نگاهی به فهرست ۲۲ فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره سی‌و‌چهارم فجر می‌توان با قاطعیت گفت که یکی از سخت‌ترین انتخاب‌های پیشروی هیئت داوران این دوره از جشنواره، انتخاب بهترین کارگردان است.

در این دوره سه نسل از کارگردان‌های سینم ای ایران با هم رقابت می‌کنند که در میان آن‌ها از چهره‌های شاخصی چون ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی و کیومرث پور احمد از نسل قدیمی‌تر فیلمسازان بعد از انقلاب اسلامی تا چهره‌هایی چون سید رضا میرکریمی، پرویز شهبازی، مانی حقیقی و فرزاد موتمن که از نسل‌های به نسبت جدیدتر هستند دیده می‌شوند.

البته نباید شانس فیلمسازان جوانتری چون بهروز شعیبی، مصطفی کیایی، نرگس آبیار و هاتف علیمردانی را برای دریافت این جایزه نادیده گرفت.

دیشب خوابت را دیدم..
صبح،
شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ۱۰ دیالوگ آغازین برتر فیلم‌های [color=#ff0000]سینم[/color] ایی صنم بانو 2 396 ۲۹-۰۴-۱، ۱۲:۲۵ ق.ظ
آخرین ارسال: هویدا مهرزاد
  خنده‌دارترین فیلم‌های کمدی یک دهه گذشته صنم بانو 5 618 ۰۸-۰۴-۰، ۰۹:۵۰ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  فیلم‌های غیرمتعارفی که اسکاری شدند صنم بانو 8 330 ۰۷-۰۲-۰، ۱۱:۵۳ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
5 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
~mahdis~ (۰۱-۰۴-۹۵, ۰۶:۱۴ ب.ظ)، v.a.y (۲۴-۱۰-۹۴, ۰۱:۴۱ ب.ظ)، رهـا (۱۲-۱۰-۹۴, ۱۲:۴۱ ب.ظ)، صنم بانو (۱۶-۱۲-۹۹, ۱۱:۱۵ ق.ظ)، Mary.b (۲۴-۱۰-۹۴, ۰۵:۲۰ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان