امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
10 فیلم محبوب عشق [color=#ff0000]سینم[/color] ایی ها
#1
Video 



روزنامه هفت صبح - آیدا تدین: تب مکس دیوانه میان سینم ادوستان ایرانی و فرنگی بالا گرفته است. این فیلم اکشن پرحادثه که تلاش می کند داستان پرافت و خیز خود را از منظری آخرالزمانی روایت کند (و البته شکست هم می خورد) به سرعت طرفداران و شیفتگان ویژه خود را پیدا کرده و در فهرست IMDb نیز به سرعت اوج گرفته است.

درواقع موفقیت و جایگاه این نوع فیلم ها مثل مکس دیوانه و یا نمونه های مشابه اعتبار خود را از تحسین های بی حد و مرز گروهی دریافت می کنند که نامشان را باید عاشقان سینم ا و یا با عبارت بهتر و مشخص تر «عشق سینم ا»یی ها گذاشت. این ها دسته ای هستند که بی توجه به محتویات انتقادی فیلم ها، با آنها زندگی می کنند و آنها را ستایش می کنند و آماده هستند آنها را در زمره بزرگ ترین شاهکارهای تاریخ سینم ا ستایش کنند.

لیست زیر نگاهی دارد به برخی از فیلم هایی که جایگاهی در آن بالا و در میان عشق و هیجان «عشق سینم ا»یی ها یافته اند. این عشاق سینم ا و انتخاب هایشان را دست کم نگیرید.

سماجت و انرژی این گروه از سینم ادوستان شاید گاه بی ربط به نظر برسد مثلا در هیجانی که در استقبال از شوالیه تاریکی نشان می دهند اما گاه بوده اند فیلم هایی که از کانال پافشار ی و پایمردی این دسته از عشاق سینم ا بالاخره به جایگاهی مرتفع در ارزیابی های انتقادی تاریخ سینم ا رسیده اند و منتقدان را نیز به دنبال خود کشیده اند. نمونه مهم فیلم پدرخوانده است که عشق سینم ایی ها خیلی زودتر از منتقدان جایگاه آن را تعیین کردند...

آدمکش ها درس زندگی می دهند

پدرخوانده/ The Godfather

[عکس: 587208_653.jpg]

«پدرخوانده» اولین فیلمی است که تاثیرش تا امروز تا این حد فراگیر بوده و به تار و پود زندگی آمریکایی تماما رسوخ کرده است. برخلاف تمام فیلم های قبل از خود، تصویری که «پدرخوانده» از ایتالیایی هایی که در نیمه نخست قرن بیستم به ایالات متحده مهاجرت کرده اند ارائه می دهد احتمالا بیش از هرچیز در پیوند با تجر به زیسته کارگردانش است. آنهایی که دلشان می خواهد تا سرحد مرگ فیلم ها را تجزیه و تحلیل کنند احتمالا با این سوال رو به رو می شوند که چرا بعد از گذشت نزدیک به یک ربع قرن، «پدرخوانده» همچنان جایگاه خودش را به عنوان یک فیلم کالت حفظ کرده است.

فیلم های برتر خوش ساخت بسیاری قبل و بعد از «پدرخوانده» ساخته شدند، با کارگردانی های تحسین برانگیز و بازی های قوی، اما ظاهرا تنها «پدرخوانده» است که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده و تخیل نسل های بعدی سینم اروها را درگیر خود کرده است. مهم ترین دلیل آن، احتمالاسوژه جهان شمول فیلم است؛ اگرچه به لحاظ قومی پدیده ای منحصر به فرد به نظر می رسد، اما پیام های «پدرخوانده» را می توان به تمام زبان های دنیا ترجمه کرد.

پیام هایی که در تمام نظام های دیگر در هر زمان و مکانی کاربرد دارند. فیلم همزمان جامعه و افرادی را به تصویر می کشد که آزادی شان را از دست داده اند چون بیش از حد احساس ناامنی داشته اند یا آماده پذیرش مسئولیت نبوده اند.

آنچه واقعا سه گانه «پدرخوانده» را به عنوان یک فیلم کلاسیک کالت ماندگار ساخته، طرفدارانی است که در طول 40 سال هر روز به تعدادشان افزوده شده. اما این سه گانه موفقیتش را تنها مرهون طرفدارانش نیست؛ دیالوگ های فیلم به فرهنگ و زبان عامه در سراسر جهان راه یافته است. خیلی ها می گویند درس های مهم زندگی شان را با تماشای این فیلم یاد گرفته اند: «هیچ وقت از دشمنانت بیزار نباش. روی قضاوتت تاثیر می گذاره» یا «مردی که با خانواده اش وقت نگذرونه هیچ وقت نمی تونه یه مرد واقعی باشه.»


دریچه ای تازه به دنیای تخیل

جنگ های ستاره ای/ Star Wras

[عکس: 587209_764.jpg]

قرنچایز (سری فیلم های دنباله دار) «جنگ های ستاره ای» که جرج لوکاس به عنوان خالق بی چون و چرایش شناخته می شود تاثیر بسزایی بر فرهنگ مدرن عامه از خود به جا گذاشته است. ارجاعات «جنگ های ستاره ای» در فرهنگ عامه عمیقا ریشه دارد؛ ارجاعاتی که معمولا به کاراکترهای اصلی و مضامین «جنگ های ستاره ای» در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان صورت می گیرد معمولا بر این فرض استوار است که این ارجاعات برای دیگران نیز قابل فهم است.

دارث ویدر بدل به نماد شر شده است. عباراتی مانند «امپراتوری شیطانی» و «باشد که نیرو با تو باشد» به بخشی از فرهنگ واژگان عامه بدل شده اند. اولین «جنگ های ستاره ای» در سال 1977 روی پرده رفت و در حکم یک متحدکننده فرهنگی بود که طیف وسیعی از مردم از تماشای آن لذت بردند.

از 1977، یعنی از وقتی اولین نسخه سینم ایی «جنگ های ستاره ای» اکران شد، ژانر علمی تخیلی به ویژه در دنیای فیلم و سینم ا به شکل منحصر به فردی تحت تاثیر ساخته لوکاس قرار گرفت و با آن مقایسه شد. صداها، جلوه های بصری و حتی موسیقی سری فیلم های «جنگ های ستاره ای» به متن جامعه آمریکایی راه یافته و به بخشی از آن بدل شده است.

این فرنچایز همچنین به شکوفایی ژانر علمی تخیلی در اواخر سال های دهه 1970 و اوایل دهه 1980 کمک شایانی کرد و فیلم های علمی تخیلی را به ژانر بلاک باستری بدل ساخت. آخرین سری «جنگ های ستاره ای» به کارگردانی جی. جی. آبرامز از 18 دسامبر امسال در سینم اهای آمریکای شمالی اکران خواهدشد.


شرورهای پرطرفدار

ترمیناتور/ Terminator

[عکس: 587210_530.jpg]

فرنچایز «ترمیناتور» که این روزها قسمت پنجمش به کارگردانی آلن تیلور روی پرده رفته و توانسته گیشه اکران تابستان را به تسخیر خود درآورد، اولین بار با هدایت جیمز کامرون در پاییز 1984 اکران شد. دو فیلم اول «ترمیناتور» و «ترمیناتو 2: روز داوری» به شکلی باورنکردنی فرهنگ عامه را تحت تاثیر قرار داد. این فرنچایز در رده هفدهم 25 فرنچایز برتر تاریخ سینم ا و همچنین 30 فرنچایز پرفروش دنیا قرار دارد.

کتابخانه کنگره آمریکا با توصیف «ترمیناتور» به عنوان یک فیلم «تاثیرگذار به لحاظ فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناسی»، آن ار در فهرست ملی ثبت فیلم قرار داده است. دیالوگ «بازخواهم گشت» از قسمت اول «ترمیناتور» رده 37 ام بهترین دیالوگ های تاریخ سینم ا را به خود اختصاص داده است. هر دو فیلم منبع بسیاری از ارجاعات فرهنگی در میان عامه مردم هستند، مثل استفاده از «بازخواهم گشت» در بی شمار رسانه های دیگر.

خود آرنولد هم در بسیاری از فیلم های بعدی اش این دیالوگ را به اشکال مختلف به کار برده است. هر چهار قسمت قبلی «ترمیناتور» به فروشی چشمگیر و آبرومند در گیشه دست یافتند، هرچند بعد از جدایی جیمز کامرون از این فرنچایز، «ترمیناتور» در قسمت های سوم و چهارم با کاهش درآمد در گیشه مواجه شد.


ارباب سه گانه های سینم ایی

ارباب حلقه ها/ The Lord of the Rings

[عکس: 587211_149.jpg]

سه گانه «ارباب حلقه ها» که بعدا با سری فیلم های «هابیت» کامل تر شد و مجموعه کتاب های حماسی، اسطوره ای جی. آر. آر تالکین را در قالب فیلم سینم ایی به مخاطب عرضه کرد یکی از بزرگ ترین و جاه طلبانه ترین پروژه های سینم ایی است که تا امروز جلوی دوربین رفته است. پیتر جکسن کارگردان این فانتزی ماجراجویانه کل این پروژه را که ساختش هشت سال به طول انجامید با بودجه ای در حدود 281 میلیون دلار (و به گفته بعضی منابع موثق دیگر 310 تا 330 میلیون دلار) جلوی دوربین برود. سری فیلم های «ارباب حلقه ها» با موفقیتی چشمگیر در گیشه عنوان پرفروش سه گانه تاریخ سینم ا را از آن خود کردند.

درواقع، جکسن توانست گوی سبقت را از سه گانه هایی مانند «جنگ های ستاره» و «پدرخوانده» برباید و برتری خودش را به اثبات برساند. بیشتر منتقدان نیز از این فیلم با تحسین یاد کردند. کنت توران در لس آنجلس تایمز نوشت: «به این زودی ها همتایی برای این سه گانه پیدا نخواهدشد- اگر اصلا پیدا شود.»


حرف اول و آخری سینم ای دهه نود

پالپ فیکشن/ Pulp Fiction

[عکس: 587212_361.jpg]

اواخر تابستان 1994 بود که کمدی تریلر شدیدا خشن کوئنتین تارانتینو روی پرده رفت و جریانی را به وجود آورد که دنیای سینم ای را دگرگون کرد. «پالپ فیکشن» خیلی زود به یکی از تاثیرگذارترین فیلم های دوران خودش بدل شد. جین سیسکل، روزنامه نگار و منتقد فیلم آمریکایی درباره چالش عمده ای بحث می کند که «پالپ فیکشن» پیش پای فیلم های آمریکایی و فرمول های خشونت شان قرار می دهد.

از نگاه سیسکل، شدت خوشنت دومین فیلم بلند سینم ایی تارانتینو بعضی فیلم های خشن سینم ای کلاسیک را به ذهن متبادر می کند. «روانیم» هیچکاک (1960)، «بانی و کلاید» آرتور پن (1967) و «پرتقال کوکی» استنلی کوبریک (1971). هرکدام از این فیلم ها صنعت خسته و از رمق افتاده فیلمسازی را به لرزه انداختند و نشان دادند فیلم های دیگر تا چه اندازه کسالت بار و ملال آور شده اند.

«پالپ فیکشن» نه فقط با تایید روشنفکران اروپایی موفق به دریافت نخل طلای جشنواره کن شد، بلکه در گیشه هم به فروشی برابر با دویست میلیون دلار در سطح جهان دست پیدا کرد، آن هم در حالی که با بودجه ای 8 میلیون دلاری جلوی دوربین رفته بود. راجر ایبرت در زمان حیاتش «پالپ فیکشن» را «تاثیرگذارترین فیلم دهه 90» توصیف کرد.


هیجان و نوستالژی در یک قاب

آواتار/ Avatar

[عکس: 587213_438.jpg]

جیمز کامرون رگ خواب مخاطب را خوب می شناسد. کارنامه حرفه ای او در طول این سال ها نشان داده کارگردان «تایتانیک» خوب می داند که چگونه خیل عظیم تماشاچیان را روانه سالن های سینم ا کند و به موفقیت تجاری دست یابد. «آواتار» هم یکی از همان فیلم هاست که در ژانر علمی- تخیلی، حماسی تولید شد و در سال 2009 روی پرده رفت. فیلم در زمان اکرانش توانست نظر مثبت اغلب منتقدان را به خود جلب کند.

به گزارش «راتن تومیتوز»، 83درصد از 292 نقد حرفه ای نثبت شده در این وبسایت، رویکرد مثبتی نسبت به فیلم داشته اند. امتیاز «آواتار» در سایت IMDb 7.9 از 10 ثبت شده است. راجر ایبرت فقید در آن زمان نقدی برای روزنامه شیکاگو سان تایمز نوشت و «آواتار» را یک فیلم «خارق العاده» توصیف کرد و از چهار ستاره به فیلم امتیاز کامل چهار را داد. ایبرت نوشت: «موقع تماشای آواتار همان احساسی را داشتم که زمان تماشای جنگ های ستاره در 1977 تجربه کردم.»

ایبرت همچنین اضافه می کند این فیلم نیز مانند «جنگ های ستاره ای» و «ارباب حلقه ها» نسل جدید از جلوه های ویژه را پیش چشم مخاطب به تصویر می شکد. هرچند، اسکات مندلسن، منتقد سینم ایی مجله «فوربز» معتقد است با این که «آواتار» در زمان خودش به فروشی باورنکردنی دست یافت و تبدیل به پرفروش ترین فیلم تمام دوران شد، اما بعد از گذشت 6 سال در چشم اندازه فرهنگ عامه یک فیلم فراموش شده محسوب می شود.


زلزله در چارچوب فیلمسازی

باشگاه مشت زنی/ Fight Club

[عکس: 587214_667.jpg]

«باشگاه مشت زنی» یکی از جنجالی ترین فیلم های سال های دهه 1990 است که بارها و بارها درباره آن حرف زده شده است. مانند تمام فیلم هایی که در آن سال (1999) روی پرده رفتند. از «ماگنولیا» و «جان مالکوویچ بودن» گرفته تا «چشمان باز بسته» و «سه پادشاه»، فیلم نئو- نوآر دیوید فینچر نیز به عنوان یکی از نوآوری های انجام گرفته در فیلم و استایل سینم ایی مطرح شد.

دنی پییری، منتقد فیلم و نویسنده کتاب «فیلم های کالت» (1981) معتقد است فیلم های کالت در بحبوحه مناقشه و تعارض متولد می شوند و شور و اشتیاقی آتشین در دل سینم اروهایی که مدت ها پس از ارکان اولیه فیلم سروکله شان پیدا می شود، به وجود می آورند. با درنظر گرفتن چنین معیارهایی، «باشگاه مشت زنی» دیوید فنیچر فیلمی است که وقتی بیش از یک دهه قبل اکران شد موجی از خشم و انتقادات تند و تیز را برانگیخت، اما به نوشته نویسنده نیویورک تایمز، امروز روشنفکران و عامه مردم با نگاهی موشکافانه و ستایش آمیز در مورد این فیلم حرف می زنند و بحث می کنند.


میراث یک مرد دیوانه

مکس دیوانه/ Mad Max

[عکس: 587215_705.jpg]

فرنچایز پرفروش جرج میلر به شیوه خودش تاثیر شگرفی بر فرهنگ مدرن عامه به جا گذشته است. ارجاعات سری فیلم های «مکس دیوانه» نیز عمیقا در دل فرهنگ عامه ریشه دوانده؛ ارجاعاتی به مضامین دیستوپیاپی، آخرالزمانی و پساآخرالزمانی و مناظر غریب و تصویرسازی عجیبی که از زمین ویران شده پیش چشم تماشاچی به نمایش می گذارد به منبع الهام بعضی از هنرمندان عصر جدید بدل شده است.

فیلمسازانی مانند گییرمو دل تورو، دیوید فینچر و رابرت رودریگز از «مکس دیوانه 2» به عنوان یکی از محبوب ترین فیلم های زندگی شان یاد کرده اند و جیمز کامرون نیز این فیلم را به همراه «جنگ های ستاره ای» یکی از تاثیرگذارترین فیلم های زندگی اش توصیف کرده است.


قهرمان محبوب پدرها و پسرها

شوالیه تاریکی/ The Dark Knight

[عکس: 587244_571.jpg]

این سه گانه ابرقهرمانی نیز از جمله مجموعه فیلم هایی است که قبلا در پرونده ای با عنوان «فرفره های جادویی آقای نولان» حسابی به آن پرداخته ایم. «بتمن آغاز می کند» (2005)، «شوالیه تاریکی» (2008) و «شوالیه تاریکی بر می خیزد» (2012) هرکدام در گیشه به فروشی موفقیت آمیز و چشمگیر دست یافتند به ویژه قسمت های دوم و سوم که با اقبالی بارونکردنی از سوی منتقدان و مردم مواجه شد.

فروش جهانی هر یک از این دو قسمت از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفت. منتقدان و تماشاچیان در سراسر دنیا از کارگردانی نولان، اجرای بازیگران اصلی، شیوه روایی تماتیک و عمق فیلم با ستایش و تحسین یاد کردند. این سه گانه با لحنی تاریک تر از همیشه، کلیشه های مشخص فیلم های ابرقهرمانی را فروریخت و شخصیت محوری بروس وین را به شیوه ای متفاوت بازآفرینی کرد.

کاراکتر بتمن دهه های متوالی است که در فرهنگ عامه مردم برای خودش جایگاهی پیدا کرده و چندین و چند نسل هوادار او هستند. حضور بازیگران شناخته شده و محبوب کارگردانی که به ساختن فیلم های کالت معروف است، همگی در محبوبیت فراگیر این سه گانه تاثیر انکارناپذیر به جا گذاشته اند.


اینجا از موجودات فضایی خبری نیست

بین ستاره ای/ Interstellar

[عکس: 587224_396.jpg]

تازه ترین ساخته کریستوفر نولان یکی از آن فیلم های فضایی و علمی تخیلی است که در آن فضانوردان به پایان کیهان- و هستی اش- سفر می کنند، اما با زندگی موجودات فضایی عجیب و غریب رو به رو نمی شوند. «بین ستاره ای» تاثیر گذاشته اند و «آینه» آندری تارکوفسکی نیز بر طرز استفاده او از عناصری مانند باد، خاک و آب تاثیر گذاشته است.

دیشب خوابت را دیدم..
صبح،
شمعداني باغچه مان گل از گلش شکفته بود...
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ۱۰ دیالوگ آغازین برتر فیلم‌های [color=#ff0000]سینم[/color] ایی صنم بانو 2 422 ۲۹-۰۴-۱، ۱۲:۲۵ ق.ظ
آخرین ارسال: هویدا مهرزاد
  خنده‌دارترین فیلم‌های کمدی یک دهه گذشته صنم بانو 5 628 ۰۸-۰۴-۰، ۰۹:۵۰ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو
  فیلم‌های غیرمتعارفی که اسکاری شدند صنم بانو 8 337 ۰۷-۰۲-۰، ۱۱:۵۳ ق.ظ
آخرین ارسال: صنم بانو

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
3 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
v.a.y (۰۶-۰۶-۹۴, ۱۱:۵۹ ق.ظ)، نويد (۰۶-۰۶-۹۴, ۰۴:۰۸ ب.ظ)، .AtenA. (۰۶-۰۱-۹۶, ۰۱:۴۵ ق.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان