۰۷-۰۲-۰، ۱۱:۴۸ ق.ظ
روزنامه ایران - وصال روحانی: وقتی «جوکر» با حال و هوای کمیک استریپیاش کاندیدای ۱۱ جایزه اسکار سال گذشته شد و با خواکین فینیکس مجسمه طلایی برترین هنرپیشه مرد نقش اول را برد، بهنظر میرسید کاری ساختارشکن صورت داده است.با این حال سوابق جوایز بسیار معتبر و سالانه آکادمی علوم سینم ایی و هنرهای تصویری که نهاد مجری و توزیعکننده این جوایز بهشمار میآید، سرشار از بها دادن به فیلمهایی است که به ژانرهای متفاوت و به روایتی گونههای غیرمتعارف و کوچکتر سینم ا تعلق داشته و بهگونههای اصلی فیلمسازی و به جمع برندگان سنتی این جوایز متعلق نبودهاند.
جوکر که پیرامون فردی شبیه به کاراکتر بدمن سری فیلمهای کمیک بوکی بتمن است و به سبب فشار های اجتماعی به سمت جوکر بودن سوق داده میشود، اولین فیلم از این ژانر بسیار پردرآمد فیلمسازی جهان نبود که اسکار برترین فیلم سال را نشانه رفته بود (و در نهایت آن را تصاحب نکرد) و این افتخار به اولین ورسیون بلند سینم ایی از روی داستانهای «پلنگ سیاه» محصول ۲۰۱۸ اختصاص مییابد.
این عادت آکادمی علوم سینم ایی است که بیشترین بها را به کارهای حماسی و با مضامین ویژه و رومانتیکهایی با پسزمینههای تاریخی بدهد و ارتباط هیأت رئیسه و اکثر اعضای ۱۰ هزار نفری این نهاد با فیلمهای اجتماعی، درام و فیلمهای مبتنی بر وقایع حقیقی و با پسزمینهای از رویدادهای تاریخی میانه بهتری دارند، ولی ژانرهای به اصطلاح جنبی شامل علمی-تخیلی، ترسناک، فضایی، ماوراءالطبیعه و کمیک استریپی نیز سهم بایسته خود را بخصوص طی سالهای اخیر از تبلیغاتیترین جوایز سینم ایی جهان برگرفتهاند. بر این اساس، بد نیست نگاهی به این گونه فیلمها و کارهایی که به گنجینه مجسمههای طلایی نقب زدند و شماری از این جوایز را صید کردند، بیندازیم و از چند و، چون این کارهای سنتشکن بیشتر مطلع شویم.
جوکر که پیرامون فردی شبیه به کاراکتر بدمن سری فیلمهای کمیک بوکی بتمن است و به سبب فشار های اجتماعی به سمت جوکر بودن سوق داده میشود، اولین فیلم از این ژانر بسیار پردرآمد فیلمسازی جهان نبود که اسکار برترین فیلم سال را نشانه رفته بود (و در نهایت آن را تصاحب نکرد) و این افتخار به اولین ورسیون بلند سینم ایی از روی داستانهای «پلنگ سیاه» محصول ۲۰۱۸ اختصاص مییابد.
این عادت آکادمی علوم سینم ایی است که بیشترین بها را به کارهای حماسی و با مضامین ویژه و رومانتیکهایی با پسزمینههای تاریخی بدهد و ارتباط هیأت رئیسه و اکثر اعضای ۱۰ هزار نفری این نهاد با فیلمهای اجتماعی، درام و فیلمهای مبتنی بر وقایع حقیقی و با پسزمینهای از رویدادهای تاریخی میانه بهتری دارند، ولی ژانرهای به اصطلاح جنبی شامل علمی-تخیلی، ترسناک، فضایی، ماوراءالطبیعه و کمیک استریپی نیز سهم بایسته خود را بخصوص طی سالهای اخیر از تبلیغاتیترین جوایز سینم ایی جهان برگرفتهاند. بر این اساس، بد نیست نگاهی به این گونه فیلمها و کارهایی که به گنجینه مجسمههای طلایی نقب زدند و شماری از این جوایز را صید کردند، بیندازیم و از چند و، چون این کارهای سنتشکن بیشتر مطلع شویم.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !