۲۷-۱۲-۹۷، ۰۸:۱۷ ب.ظ
ممکن نیست که از سینم ای ایتالیا صحبت کرد و نام پازولینی را قلم گرفت. پیر پازولینی، کارگردان، شاعر و نویسنده ایتالیایی در اسفند ماه ۱۹۲۲ میلادی در بولونیا متولد شد. او از کودکی شعر مینوشت و علاقه به هنر داشت. کودکی پازولینی با عشق به مادر و درگیری با پدری که تمایلات فاشیستی داشت گذشت. پازولینی تحصیلات ابتدایی خود را در شهرهای مختلف ایتالیا گذراند و سرانجام به دانشگاه هنر ایتالیا رفت.
او در همین دوران نخستین کتاب خود که مجموعه شعری به نام po esie a casara بود را منتشر کرد. همین روزها بود که جنگ جهانی دوم آغاز شد و پازولینی به اجبار به ارتش رفت. اما او با روحیهای که داشت در ارتش دوام نیاورد و از آن جا فرار کرد. پس از این فرار و پناه گرفتن در شهری کوچک بود که او به حزب کمونیست پیوست.
پس از جنگ جهانی پازولینی تحصیلات خود را که نیمه کاره رها شده بود دوباره شروع کرد و به رم رفت. در ابتدای دههی ۵۰ میلادی نخستین رمان پازولینی منتشر شد که واکنشهای بسیار متفاوتی را در پی داشت. او در تمام این دوران در واقع در اوایل دههی ۵۰ میلادی برای کارگردانان بسیاری از جمله فدریکو فلینی فیلمنامه مینوشت و از این طریق امرار معاش میکرد. او در همین دوران به سینم ا بیشتر علاقهمند شد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۶۱ به طور رسمی وارد سینم ا شد. پازولینی به دلیل علاقهی ویژهای که به ادبیات داشت، اغلب آثار خود را با اقتباس از آثار کلاسیک جهان خلق کرد. فعالیت او در سینم ا محدود به فیلم سازی نبود بلکه او پس از مدتی تبدیل به یک نظریه پرداز سینم ا شد و نشریهی مشهور "کایه دو سینم ا" را بنیان نهاد. پازولینی به دلیل آرا و عقاید خاصی که داشت دشمنان بسیاری داشت و به سبب فعالیتهای ساسی اش نیط مورد تهدید بود. او سرانجام در سال ۱۹۷۵ به قتل رسید که هنوز هم معمای این قتل به طور کامل حل نشده است. آثار سینم ایی پازولینی عبارتند از:
- آکاتونه، (به ایتالیایی: Accattone)، ایتالیا، ۱۹۶۱.
- ماما روما، (به ایتالیایی: Mamma Roma)، ایتالیا، ۱۹۶۲.
- پنیر بینمک، (به ایتالیایی: La ricotta)، فرانسه و ایتالیا، ۱۹۶۲.
- خشم، (به ایتالیایی: La Rabbia)، ایتالیا، ۱۹۶۳.
- مجالس عشق، (به ایتالیایی: Comizi d’amore)، ایتالیا، ۱۹۶۳.
- مکانیابی در فلسطین، (به ایتالیایی: Sopralluoghi in Palestina)، ایتالیا، ۱۹۶۳.
- انجیل به روایت متی، (به ایتالیایی: Il Vangelo secondo Matteo)، ایتالیا و فرانسه، ۱۹۶۴.
- پرندههای بزرگ و پرندههای کوچک، (به ایتالیایی: Uccellacci e uccellini)، ایتالیا، ۱۹۶۵.
- تماشای زمین از کره ماه، (به ایتالیایی: La Terra vista dalla Luna)، فرانسه و ایتالیا، ۱۹۶۶.
- ابرها چیستند؟، (به ایتالیایی: ?Che cosa sono le nuvole)، ایتالیا، ۱۹۶۷.
- ادیپ شاه، (به ایتالیایی: Edipo re)، ایتالیا و مراکش، ۱۹۶۷.
- تئورما، (به ایتالیایی: Teorema)، ایتالیا، ۱۹۶۸.
- داستان گل کاغذی، (به ایتالیایی: La sequenza del fiore di carta)، ایتالیا و فرانسه، ۱۹۶۸.
- خوکدانی، (به ایتالیایی: Porcile)، فرانسه و ایتالیا، ۱۹۶۹.
- مدهآ، (به ایتالیایی: Medea)، ایتالیا و فرانسه، ۱۹۶۹.
- دکامرون، (به ایتالیایی: Il Decameron)، ایتالیا و فرانسه، ۱۹۷۰.
- حکایتهای کانتبوری، ایتالیا و فرانسه، ۱۹۷۱.
- دوازده دسامبر، (به ایتالیایی: ۱۲ Dicembre)، ایتالیا، ۱۹۷۲.
- داستانهای عشقی هزار و یک شب، (به ایتالیایی: Il fiore delle Mille e una Notte)، ایتالیا و فرانسه، ۱۹۷۳.
- دیوارهای صنعا، (به ایتالیایی: Le mura di Sana’a)، ایتالیا، ۱۹۷۳.
- سالو یا ۱۲۰ روز در سودوم، (به ایتالیایی: Salò o le ۱۲۰ giornate di Sodoma)، ایتالیا و فرانسه، ۱۹۷۵
حال در این مطلب به معرفی چند آثار مشهور پیر پازولینی میپردازیم.
انجیل به روایت متی
هرگاه سخن از پازویلینی به میان بیاید قطعا نام فیلم انجیل به روایت متی نیز برده خواهد شد. این فیلم را پازولینی در سال ۱۹۶۵ ساخته است. یکی از بهترین و متفاوتترین فیلمهایی که درباره مسیح ساخته شده است انجیل به روایت متی اثر پازولینی است. این فیلم که در آن از نابازیگران بهره گرفته شده به گونهای شبیه به مستندی داستانی است. در این فیلم از حقههای سینم ای تجاری خبری نیست و این در حالی است که موضوعی دربارهی پیامبری که تولدش نیز مانند معجزه است، بسیار جالب است. این اتفاق شاید به دلیل ایدئولوژی کارگردان است که تفاوتی ژرف را به فیلم بخشیده است. در انجیل به روایت متی خداوند از آسمان سخن میگوید و مسیح از روی زمین به او پاسخ میدهد. نکتهی جالب دیگر درباره این فیلم این است که انجیل به روایت متی به صورت مستقیم از روی انجیل ساخته شده و در واقع فیلمنامهای به شکل معمول فیلمنامه نداشته است. انجیل به روایت متی که بیشتر بر شخصیت و گفتههای مسیح دقت به خرج داده است همواره یکی از برترین آثار سینم ای جهان محسوب میشود.
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان