۰۴-۰۱-۹۸، ۰۲:۳۵ ق.ظ
برخلاف لباسهای پفدار و پرزرقوبرق و لهجه انگلیسی غلیظ، «ماری ملکه اسکاتلند» یک درام تاریخی سنگین به حساب نمیآید. در عوض، این فیلم یک فیلم مهم و سرشار از ناگفتههاست. جوزی رورک Josie Rourke کارگردان تئاتر که اولین فیلم بلندش را کارگردانی کرده، داستان رقابت میان ماری استورات Mary Stuart (سورشا رونان Saoirse Ronan) و دخترعمویش ملکه الیزابت اول (مارگو رابی Margot Robbie) را به تصویر کشیده است.
فیلم با صحنهٔ مرگ و اعدام ماری آغاز میشود. این صحنه به لطف فیلمبرداری عالی جان ماتیسون John Mathieson و طراحی لباس آلکزاندرا برن Alexandra Byrne بسیار باشکوه و زیبا به تصویر کشیده شده است. پیش از پایین آمدن تبر، به صحنهٔ بازگشت ماری به سرزمین مادریاش یعنی اسکاتلند میرویم که پس از گذراندن چندین سال در فرانسه، به عنوان ملکه بحق اسکاتلند بازگشته است. ماری یکی از اهداف همیشگی موعظههای جان ناکس John Knox روحانی مسیحی کلیسای اسکاتلند است.
دیوید تننت David Tennant با ریش و کلاهگیس و گریم متفاوتش به سختی در نقش این روحانی پروتستانی قابل شناسایی است. عمده داستانگویی فیلم به رابطهٔ پیچیدهٔ ملکه ماری و ملکه الیزابت بازمیگردد. نامههای ردوبدل شده بین دو ملکه، خویشاوندی و نزدیکی آنها با یکدیگر را پررنگتر میکند؛ چرا که هردوی آنها دو زن فرمانروای تنها هستند که توسط مردها احاطه گشتهاند.
الیزابت از سر ویلیام سسیل Sir William Cecil (گای پیرس Guy Pearce) و دادگاهی مردانه شامل رابرت دادلی Robert Dudley (جو آلوین Joe Alwyn) معشوقش، مدام در حال شنیدن توصیههای متفاوت است. او در کنترل کردن حاکم اسکاتلند درمانده شده. او پیوسته درحال فرستادن مأمور مخصوصش (ادرین لستر Adrian Lester) به اسکاتلند است. اما ماری خواستار ایجاد برابری میان خود و ملکه الیزابت است که همین مسئله باعث بحرانیتر شدن درگیری بین دو کشور و این دو زن میشود.
بو ویلیمن Beau Willimon نوشتن فیلمنامه را با اقتباس از کتاب بیوگرافی «ملکه ٔ اسکاتلند: زندگی واقعی ماری استوارت» Queen of Scots: The True Life of Mary Stuart اثر جان گای John Guy نوشته است. ظاهرا این پروژه برای نویسندهٔ «خانه پوشالی» House of Cards از نظر تم داستان بسیار راحت است. صحت وقایع تاریخی «ماری ملکه اسکاتلند» ویلیمن نیز مثل سریالی که در نتفلیکس داشت کمی تحریف شده، اما این فیلم بیشتر روی مسأله قدرت و طرحهایی برای بالا بردن و سرنگونی کسانی که به دنبال آن هستند متمرکز است. با این حال، مرکز توجه فیلم روی زنان در منصب قدرت و واکنش مردان به اطاعت از چنین زنانی است.
برای هر دردی دو درمان است:
سکوت و زمان
سکوت و زمان