امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد و بررسی اشعار شخصی
#1
سلام.tiolfgzs

این قسمت متعلق به کسانی است که توانایی سرودن شعر و یا نقد منصفانه اشعار دیگران را در خود می بینند.gpaakbmcagiva

آزادنه و بدون قیدهای دست و پا گیر هرچیزی که از کوزه ی دلتان تراوش میکند به این صفحه بریزید.لحظاتی را که در این صفحه صرف میکنید،با دلتان بگذرانید و با دلتان فکر کنید(به استثنای منتقدین شعر که باید کاملا عقلانی عمل کنندbmckfrazsx)

هر آنچه که درون اش شاعرانگی می بینید،ارسال کنید
givagivagiva.چه کسی میداند؟شاید شما شهریار یا پروین اعتصامی این نسل باشید.تا زمانیکه امتحان نکنید کسی متوجه نمیشود.bcml


این صفحه در هدف اول قصد دارد با همکاری دسته جمعی،استعداد های شعری را شناسایی کند و در گام دوم تا حد توان ذوق آنها را پرورش دهد.پس طبیعی است که تعداد کاربرها عنصر مهمی به حساب آورده شود.هرچه جمعیت افراد بیشتر باشد،نظرات متنوع ترهستند و تنوع نظرات میتواند کمک بزرگی به منتقدین اشعار باشد.ShyShyShy


درضمن کسانی که توان نقد شعر را در خود می بینند،واجب عینی است که از این صفحه دیدن کنن و با نقد منصفانه اشعار،سطح ادبی شعرا را تعالی دهند.xcvkxcvkxcvk


لطفا پیش از هر چیزی این فکر که شما شاعر نیستید را دور بندازیدdviaAngrydvia.اغلب شعرا برای اینکه بتونند شعر بگویند،اشعار شعرای دیگر را مطالعه می کنند.پس خواهشم این است که شعر ها را با دقت بخوانید تا ذوقتان شکوفا شود.


این صفحه بستر اشعار کلاسیک،نو و سپید است .پس با عرض پوزش،اشعاری که به سبک موج نو و حجم هستند را نفرستید.pypypy


در آخر از دوستان تقاضا دارم که این صفحه را به دیگر کاربرها معرفی کنند.zapszapszaps


با آرزوی زندگی سرشار از زنده دلی برای شما عزیزان
.bmcobmcobmco

(امید جمشیدی)


پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
بنام خداوند چرخ کبود
همه زندگانی بجز او چه سود؟
خداوند ایمانو علمو سما
خداوند روزی ده و رهنما
(امید جمشیدی)
پاسخ
سپاس شده توسط:
#3
تقصیر من نبود بی کس ترین شدم
تقدیر من نبود تنها ترین شوم
تنهایی مرا جز اشک دوایی نیست
آسان شکسته ام دیگر توانی نیست



ــــــــــــــــــــــــــــــ

سلام
چه ایده و تاپیک خوبی
به منظور حمایت یکی از تراوشات ذهنی قدیمی رو ارسال کردم
بهتر از این نداشتم یا شاید یادم نمیاد mara
پاسخ
سپاس شده توسط:
#4
شعر ،تو را به سوى من مى خواند
جادوى جديد ،ترانه خوان مى ايد
من درپى ان نى لبك جادويى
با گام به گام ب سوى تو مى ايم
(مى دونم فعلها بايد يكى باشه،اما فعل اخر نافرمونى مى كنه)
منتظر اصلاحش هستم
خدايا تو ببين 
خدايا تو ببخش

 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#5
(۰۱-۰۲-۹۶، ۰۳:۲۳ ب.ظ)ملکه برفی نوشته: تقصیر من نبود بی کس ترین شدم
تقدیر من نبود تنها ترین شوم
تنهایی مرا جز اشک دوایی نیست
آسان شکسته ام دیگر توانی نیست



ــــــــــــــــــــــــــــــ

سلام
چه ایده و تاپیک خوبی
به منظور حمایت یکی از تراوشات ذهنی قدیمی رو ارسال کردم
بهتر از این نداشتم یا شاید یادم نمیاد mara
سلام.ممنون از حمایتتون.با اجازه برای رشد شعری شما ایراداتی رو که احساس کردم بیان میکنم.
اول اینکه از مثنوی که قالب رایج برای سرودن داستان های بلنده،استفاده این چنینی کردید،یه حرکت کاملا زیبا و جدید هست.
میتونید برای رفع سکته و اشکال در خوانش شعر مصرع دوم رو این طور بگید(تقصیر من نبود که تنها ترین شوم)
بیت دوم دارای مشکل وزن هستش و در ضمن باید توجه کنید که گرچه قالب مثنوی هست اما باید اندازه ی معنوی شعر و وزن ابیات دیگه رعایت بشه.مثلا میتونید بیت دوم رو اینطور بگید که(تنهاییم جز اشک درمان نمی شود***در خود شکسنه،بغض،باران نمی شود)
توصیه ام به شما اینه که اشعار بزرگان شعر کلاسیک رو مطالعه کنید چون اینطور که پیداست شما استعداد لازم رو دارید فقط باید با تلاش و شعر خوانی،جزئیاتی رو که لازمه اشعار همه پسند هست،به دست بیارید.
بازهم ممنون.
پاسخ
سپاس شده توسط:
#6
(۰۱-۰۲-۹۶، ۰۳:۳۰ ب.ظ)دخترعلی نوشته: شعر ،تو را به سوى من مى خواند
جادوى جديد ،ترانه خوان مى ايد
من درپى ان نى لبك جادويى
با گام به گام ب سوى تو مى ايم
(مى دونم فعلها بايد يكى باشه،اما فعل اخر نافرمونى مى كنه)
منتظر اصلاحش هستم

در وهله ی اول،تصویر سازی که در مصراع های اول،دوم و سوم هست خیلی خوبه.شما دید گسترده ای به مضامین و مفاهیم دارید.آنقدر گسترده که از ظواهر شعری غافل میشید و شاید این مشکل اساسی اشعارتون باشه که اگه رفع بشه،مثل شکسته شدن سد،راه رودخانه ی شاعرانگی تون به قلب خواننده باز میشه.این شعر با وزنی نزدیک به وزن(لا حول و لا قوة الا بالله)سروده شده،پس حتما باید مصراع های 1و2و4 هم قافیه باشند.درثانی یکی از نقاط عطف اشعار کلاسیک،وزن و عروض هست که از قدیم الایام تا عهد معاصر بهش توجه ویژه شده.به حدی که برخی از منتقدین مثل دکتر انور خامه ای اشعار بدون وزن رو اصلا شعر نمی دونند(البته روی صحبت ایشون بیشتر با اشعار شاملو بود)پس توصیه اکید می کنم روی این موضوع دقت کنید.

بزارید از خودم یه مثال براتون بزنم.وقتی یه موضوع زیبا به ذهنم میرسه ،همون موقع یه نقشه و پلن کلی ازش ترسیم میکنم.مثلا اینکه یارمن مثل ماه شب چهاردهه و زمانی که نقابشو می اندازه خسوف میشه.پس مطابق اون نقشه شعر رو میگم،اما وقتی می بینم که در مصرعی قافیه ها یا وزن جور در نمی یاد،با همون نقشه،طرز انتخاب و یا قرار گیری و حتی مخفف بکار بردن لغات رو تغییر میدم.
در یک کلام سعی کنید راه های دیگه رو شجاعانه امتحان کنید.در ضمن میتونید برای مصراع4 بگید:پا و قدمم ره تو می پیماید.
پاسخ
سپاس شده توسط:
#7
امید.ج dateline='[url=tel:1492801330' نوشته: 1492801330[/url]']
دخترعلی dateline='[url=tel:1492772410' نوشته: 1492772410[/url]']
شعر ،تو را به سوى من مى خواند
جادوى جديد ،ترانه خوان مى ايد
من درپى ان نى لبك جادويى
با گام به گام ب سوى تو مى ايم
(مى دونم فعلها بايد يكى باشه،اما فعل اخر نافرمونى مى كنه)
منتظر اصلاحش هستم

در وهله ی اول،تصویر سازی که در مصراع های اول،دوم و سوم هست خیلی خوبه.شما دید گسترده ای به مضامین و مفاهیم دارید.آنقدر گسترده که از ظواهر شعری غافل میشید و شاید این مشکل اساسی اشعارتون باشه که اگه رفع بشه،مثل شکسته شدن سد،راه رودخانه ی شاعرانگی تون به قلب خواننده باز میشه.این شعر با وزنی نزدیک به وزن(لا حول و لا قوة الا بالله)سروده شده،پس حتما باید مصراع های 1و2و4 هم قافیه باشند.درثانی یکی از نقاط عطف اشعار کلاسیک،وزن و عروض هست که از قدیم الایام تا عهد معاصر بهش توجه ویژه شده.به حدی که برخی از منتقدین مثل دکتر انور خامه ای اشعار بدون وزن رو اصلا شعر نمی دونند(البته روی صحبت ایشون بیشتر با اشعار شاملو بود)پس توصیه اکید می کنم روی این موضوع دقت کنید.

بزارید از خودم یه مثال براتون بزنم.وقتی یه موضوع زیبا به ذهنم میرسه ،همون موقع یه نقشه و پلن کلی ازش ترسیم میکنم.مثلا اینکه یارمن مثل ماه شب چهاردهه و زمانی که نقابشو می اندازه خسوف میشه.پس مطابق اون نقشه شعر رو میگم،اما وقتی می بینم که در مصرعی قافیه ها یا وزن جور در نمی یاد،با همون نقشه،طرز انتخاب و یا قرار گیری و حتی مخفف بکار بردن لغات رو تغییر میدم.
در یک کلام سعی کنید راه های دیگه رو شجاعانه امتحان کنید.در ضمن میتونید برای مصراع4 بگید:پا و قدمم ره تو می پیماید.

ممنون از لطفت ،درست گفتين براى من گويى مفاهيم و مضامين مهمتر است تا…
پا و قدمم ره تو را پيمايد.پيمايد مناسبتر نيست؟
خدايا تو ببين 
خدايا تو ببخش

 
پاسخ
سپاس شده توسط:
#8
(۰۱-۰۲-۹۶، ۱۱:۳۹ ب.ظ)دخترعلی نوشته:
امید.ج dateline='[url=tel:1492801330' نوشته: 1492801330[/url]']
دخترعلی dateline='[url=tel:1492772410' نوشته: 1492772410[/url]']
شعر ،تو را به سوى من مى خواند
جادوى جديد ،ترانه خوان مى ايد
من درپى ان نى لبك جادويى
با گام به گام ب سوى تو مى ايم
(مى دونم فعلها بايد يكى باشه،اما فعل اخر نافرمونى مى كنه)
منتظر اصلاحش هستم

در وهله ی اول،تصویر سازی که در مصراع های اول،دوم و سوم هست خیلی خوبه.شما دید گسترده ای به مضامین و مفاهیم دارید.آنقدر گسترده که از ظواهر شعری غافل میشید و شاید این مشکل اساسی اشعارتون باشه که اگه رفع بشه،مثل شکسته شدن سد،راه رودخانه ی شاعرانگی تون به قلب خواننده باز میشه.این شعر با وزنی نزدیک به وزن(لا حول و لا قوة الا بالله)سروده شده،پس حتما باید مصراع های 1و2و4 هم قافیه باشند.درثانی یکی از نقاط عطف اشعار کلاسیک،وزن و عروض هست که از قدیم الایام تا عهد معاصر بهش توجه ویژه شده.به حدی که برخی از منتقدین مثل دکتر انور خامه ای اشعار بدون وزن رو اصلا شعر نمی دونند(البته روی صحبت ایشون بیشتر با اشعار شاملو بود)پس توصیه اکید می کنم روی این موضوع دقت کنید.

بزارید از خودم یه مثال براتون بزنم.وقتی یه موضوع زیبا به ذهنم میرسه ،همون موقع یه نقشه و پلن کلی ازش ترسیم میکنم.مثلا اینکه یارمن مثل ماه شب چهاردهه و زمانی که نقابشو می اندازه خسوف میشه.پس مطابق اون نقشه شعر رو میگم،اما وقتی می بینم که در مصرعی قافیه ها یا وزن جور در نمی یاد،با همون نقشه،طرز انتخاب و یا قرار گیری و حتی مخفف بکار بردن لغات رو تغییر میدم.
در یک کلام سعی کنید راه های دیگه رو شجاعانه امتحان کنید.در ضمن میتونید برای مصراع4 بگید:پا و قدمم ره تو می پیماید.

ممنون از لطفت ،درست گفتين براى من گويى مفاهيم و مضامين مهمتر است تا…
پا و قدمم ره تو را پيمايد.پيمايد مناسبتر نيست؟
بخاطر سازگاری با افعال بالا(می پیماید)رو عرض کردم.اینطوری خوش آهنگ تره و حالت استمرار فعل حفظ میشه که این خودش پایداری عاشق در عشقش رو نمایان میکنه.ممنون
پاسخ
سپاس شده توسط:
#9
چشمانت،رنگ بهشت را نخواهند دید
زمانیکه با نگاهت،نه فقط من
بلکه یک نسل تفکر را
به قتل رساندی
(امید جمشیدی)
پاسخ
سپاس شده توسط:
#10
ديگر دلم هواى تو را در سر ندارد
چنديست گرفته است و هواى گريه دارد
ديگر هواى دلم نفسهاى تو نيست
چنديست هواى دلم ابرى ابريست
اینجا همه ی برادران قابیلند
با وسوسه های ناتنی فامیلند
از ترس خیانت به رفاقت،ای عشق
اینجا همه ی رابطه ها تعطیلند...
پاسخ
سپاس شده توسط:


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Heart .:. مشاعره با اشعار کاربران انجمن .:. .ShahrzaD. 91 4,235 ۰۶-۰۵-۹۵، ۰۳:۳۱ ب.ظ
آخرین ارسال: برف سیاه

چه کسانی از این موضوع دیدن کرده اند
20 کاربر که از این موضوع دیدن کرده اند:
admin (۰۳-۰۲-۹۶, ۰۲:۳۸ ب.ظ)، sadaf (۲۸-۰۵-۹۶, ۱۱:۳۱ ق.ظ)، v.a.y (۰۱-۰۲-۹۶, ۱۱:۵۷ ب.ظ)، ملکه برفی (۲۸-۰۳-۹۶, ۰۳:۲۳ ب.ظ)، Ar.chly (۰۷-۰۲-۹۶, ۰۱:۳۹ ب.ظ)، صنم بانو (۰۳-۰۲-۹۶, ۱۰:۳۳ ق.ظ)، ثـمین (۰۲-۰۲-۹۶, ۰۳:۴۸ ب.ظ)، AsαNα (۰۱-۰۲-۹۶, ۰۸:۳۰ ب.ظ)، یاس ارغوان (۰۵-۰۳-۹۶, ۱۲:۲۶ ق.ظ)، d.ali (۲۸-۰۳-۹۶, ۱۱:۴۱ ب.ظ)، .AtenA. (۰۵-۰۲-۹۶, ۰۲:۲۸ ق.ظ)، دختربهار (۰۲-۰۲-۹۶, ۰۳:۴۸ ب.ظ)، Land star (۰۵-۰۲-۹۶, ۰۷:۴۷ ق.ظ)، •Vida• (۰۶-۰۲-۹۶, ۰۳:۰۴ ب.ظ)، ستاره ی احساس (۰۴-۰۲-۹۶, ۰۳:۳۳ ب.ظ)، salina (۰۲-۰۲-۹۶, ۰۱:۴۷ ب.ظ)، ♥هستی♥ (۰۱-۰۲-۹۶, ۱۱:۰۵ ب.ظ)، امید.ج (۰۵-۰۲-۹۶, ۰۹:۵۰ ب.ظ)، maTisA (۲۸-۰۳-۹۶, ۰۴:۲۲ ب.ظ)، $MoNtHs OfF$ (۲۹-۰۳-۹۶, ۱۲:۱۳ ب.ظ)

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان