۲۷-۰۱-۰، ۱۰:۲۷ ق.ظ
برترینها: ۲۹ فروردین سال، ۱۳۵۲ یازده سینم ا در تهران همزمان با ماه محرم، اکران تلخترین فیلم تاریخ سینم ای ایران را آغاز کردند. اما این فقط یک آغاز بود. اکران فیلم محدود و محدودتر شد. اکران «تنگنا» تمام شد. ۴۸ سال از عمر «تنگنا» میگذرد. نقطه اوج سینم ای خیابانی دهه ۵۰ با نهایت تلخی و خشونت و احساساتگرایی که ترکیبی اغراقآمیز، اما تأثیرگذار را رقم زده است و محبوبترین فیلم دوره اول فیلمسازی نادری میان منتقدان است.
در یک سالن بیلیارد چند قمارباز حرفهای به بازی مشغولند. علی خوشدست و سه برادر؛ اکبر، حسن و نبی و چند نفر دیگر سرگرم بازی هستند و بر بازی نظارت دارند. سه برادر در آخرین دور بازی به علی خوشدست میبازند. آنها از پرداخت پول باخته خودداری میکنند. بین علی و دوستش رضا از یک سو و سه برادر نزاع در میگیرد. علی ناخواسته مرتکب قتل حسن میشود و دوسش پا به فرار میگذارد. خود او نیز میگریزد و دو برادر مقتول در تعقیب او در کوچه پس کوچه ها، زباله دانیها و خرابههای شهر روان میشوند..
علی خوشدست با بازی سعید راد تصویری کامل از یک نسل است، چیزی کم نمیگذارد و بلایی نیست که در فیلم سر این ضدقهرمان سینم ای خیابانی نیاید. فضای چرک فیلم و ساختار بصری جالب توجهش آن را به نوآری ایرانی تبدیل کرده و موسیقی منفردزاده و در زمزمهی تلخ فریدون فروغی و آن تصاویر سیاه و تلخ جمشید الوندی در خدمت حس و حال افزاینده، اغراقی است که نادری در «تنگنا» آفرینندهاش بوده است.
از یهـ جاییـ بهـ بعدـ اگر نریـ خـــــری !